Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vifta bak radiatoren har i det siste begynt å lage en veldig høy lyd som øker med turtallet, sette overdøver 6er lyden.. noen som vet hva jeg kan gjøre for å få fiksa dette?

Skrevet

Snurr på viften for hånd mens motoren er av. Vis den sitter fast eller går veldig trått eller hakkete så har den nok låst seg og du må skifte viskoseclutchen. Går den lett og jevnt rundt så kan du starte motoren og mens den er kald og går på tomgang så ta en rullet sammen avis og stikk den in i viften, vis den stopper lett så burde den være fin men vis avisen din blir rivd i filler så er nok viskose stoffet blitt dårlig og clutchen må skiftes

Skrevet

Høres rart ut, når viskosekoblingen er gåen er det som regel motsatt, at den blir løsere, måtte engang ty til en nødløsning å sveise den fast, da hørtes det ut som en jumbojet som kom når jeg kjørte, kan ikke tenke meg motoren hadde så godt av det da den aldri kom opp i driftstemp :P

Skrevet

Vifta går veldig trått og hakkete når motoren er av, men den kommer opp på arbeidstemp. Må vel bare bytte da, mye arbeid?

Skrevet

Nei det er ikke så mye arbeid å bytte viskosekoplingen, du må skru av vifta først, det er en stor mutter nedi der, husker ikke helt i farten men tror den er 32mm, det beste er å få tak i spesialverktøy for å skru det av for man må holde viften igjen, mutteren er links.

Her er en video for å gjøre det:

Her er eksempel på verktøy:

http://www.ebay.com/itm/BMW-GM-Fan-Clut ... 3b&vxp=mtr

selve viften er skrudd på viskosen med 3 eller 4 bolter, viktig å finne ut hvilken type du har før du bestiller

Skrevet
Høres rart ut, når viskosekoblingen er gåen er det som regel motsatt, at den blir løsere, måtte engang ty til en nødløsning å sveise den fast, da hørtes det ut som en jumbojet som kom når jeg kjørte, kan ikke tenke meg motoren hadde så godt av det da den aldri kom opp i driftstemp :P

Kan gå begge veier det. Noen ganger skjærer de seg andre ganger slites de ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...