Gå til innhold

Felger og vinterdekk

Share

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer importere bil fra Tyskland. Da følger det selvfølgelig ikke med vinterdekk (med mindre man kjøper felg utenom fra forhandler i Tyskland), og har derfor et par spm. ifm. dette:

En av bilene jeg ser på, har 18" 193M felg, 225/255 dimensjon foran/bak. Er det en dum ide å kjøpe brukte 19" her hjemme (Norge) som jeg vil bruke på sommerdekka, og legge om til vinterdekk på 18" felgene som nå står på bilen som sommerdekk?

Kan dere gi meg negative / positive tilbakemeldinger på det å kjøre med 18" på vinterdekka, samt. såppass brede dekk (225/255) vinterstid?

Takk for tilbakemeldinger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med 225/45-17 på vinterhjul sist vinter. Det var på 158-felger, som har lik bredde på alle 4. (8"). Det fungerte fint. Tilsvarende bredde på 18" felg vil neppe fungere særlig annerledes.

193-felgene er bare 8,5" bak, så du kan kjøre med 225-dekk både foran og bak om du ønsker det. (Tror ikke det finnes 205/45-18. i såfall kunne du evt kjørt med det foran, og 225/40-18 bak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha skjønner =) Takk for den! Så for 18" M-felgen 193M så er det ikke forskjell på str. foran og bak?

Men det er jo greit, da kan jeg se etter nye dobbelteker 19" sommerfelg og sette vinterdekk på de 18" 193M som står på nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha skjønner =) Takk for den! Så for 18" M-felgen 193M så er det ikke forskjell på str. foran og bak?

Men det er jo greit, da kan jeg se etter nye dobbelteker 19" sommerfelg og sette vinterdekk på de 18" 193M som står på nå!

Jo det er 8x18 foran og 8,5x18 bak. Det går uansett helt fint å bruke 225/40-18 både fremme og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som pleier stå på originalt, dekkstr. altså?

Virker uansett som en mulighet. Spm. blir bare nå om 19" blir for stort på sommer mtp. komfort og sporing ol... Noen som har en formening om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originaldim til E9X varierer vel med modell og utstyrspakke, men de fleste har 205/55-16 eller 225/45-17 på alle 4 hjul. Har bilen M-sport originalt, så kommer den med litt andre varianter. Bla 193-felgene som du nevner. Hvis bilen din er levert med 193-felgene originalt, er dimensjon 225/40-18 foran (8" felg), og 255/35-18 bak (8,5" felg). Men som nevnt over kan du fint kjøre med 225/40-18 dekk på alle 4 felgene. Pass likevel på å ha de brederste felgene bak.

E9X hadde også 19" felger som opsjon/originalt tilbehør. Jeg har 225-felgene på min E92. (Se bilde under). Jeg opplever overhodet ingen sporing med Dunlop Sportmaxx. Komforten er også veldig bra så lenge ikke veien er helt elendig.

225M-3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 245/35/19 foran og 275/30/19 bak med Continental SP 5 rundt om. Jeg merker litt sporing på elendige veier. Må legge til at veibanene da har "enorme" U groper, så den sporingen sliter alle med.

Hadde forøvrig Nangkang i samme dimensjoner før og bodde et annet sted, merket aldri sporing med det. De dekka var forøvrig ikke gode, så tror veistandarden har mye å si for opplevd sporing..

Kanskje ikke mest hjelpsomme innlegget, men er en ærlig ytring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for gode innspill!!

Et annet spm: dersom jeg tenker andre veien, altså å beholde de 18" som står på nå og bruke dem som sommerdekk, og deretter kjøpe 17" vinterfelger/dekk. Hva må jeg se etter da mtp. dimensjon på dekket? Kan jeg kjøpe felger/dekk som har stått på en e90 feks? Hva med felger med disse dimensjonene, vil de passe på min e92? : 8/8.5 x 17 ET34/37. Det er forøvrig 194M felger...

Cosmo: De felgene du har (det var 19 du hadde sant?) er de fineste til e92 syns jeg, i allefall på bilder. 193M står på min (som jeg nå importerer) e92 nå, og jeg håper de er OK å se på live. =) Så får vi se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvordan finner jeg ut hva slags diameter dekket skal ha på min (e92 2010mod) bil? Jeg mener, dersom jeg kjøper brukte originalfelger som jeg ønsker sette vinterdekk på. Felgstr.: 17x8 og 17x8,5. Skal jeg sette på 225mm med 45 eller 50 i profil for å få korrekt (original) diameter på hjulet? Eller misforstår jeg noe nå... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvordan finner jeg ut hva slags diameter dekket skal ha på min (e92 2010mod) bil? Jeg mener, dersom jeg kjøper brukte originalfelger som jeg ønsker sette vinterdekk på. Felgstr.: 17x8 og 17x8,5. Skal jeg sette på 225mm med 45 eller 50 i profil for å få korrekt (original) diameter på hjulet? Eller misforstår jeg noe nå... ?

Du skal ha 225/45/17, evt. 225/40/18 om du ombestemmer deg og skal ha 18" vinterdekk

Har kjørt med 18" vinterdekk i over 10 år nå, og aldri hatt noe problemer med det... men jeg har hatt quattro/xdrive. men uansett er det ikke noe forskjell, og kjørecomforten trenger du ikke tenke på, er så myk gummiblanding på vinterdekk at det er som 16" sommerdekk ;)

men bare husk å kjøp vinterdekk beregna for nordiske forhold, og ikke tysklandsdekk :)

Q merka vinterdekk er absolutt å anbefale, jeg har veldig god erfaring med Yokohama Ice Guard iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja ikke lett å bestemme seg. Jeg står mellom et par-tre muligheter:

* kjøpe billige brukte originale bmw 17" på 225mm vinterdekk (typ 194M, link 1)

* eller kjøpe fint brukte 225M felger (link 2) 18x8,18x8,5 / 19x8,19x8,5 og sette mine 18" 193M felger (link 3) på vinterdekk

* eller kjøpe disse felgene (link 4, hvilke felger er dette?) i 18 eller 19" med 8 og 8,5 bredde, å sette sommerdekk på. Mine blir også da vinterdekk.

Hva syns dere? Å jada, vet jo dette er mitt valg og etter mine preferanser, men jeg sitter litt på gjerdet =) Greit å høre hva "dere som kommer kjørenes imot meg" synes om felgene ;)

Og i link 4, hva slags felger er dette? Disse står på en e92 på finn, jeg likte disse!

Link 1, 194M: http://screencast.com/t/qTgtblCK

Link 2, 225M: http://screencast.com/t/ObV86X7N

Link 3, 193M: http://screencast.com/t/ebcV7UQbOpGF

Link 4, hvilke felger er dette?: http://screencast.com/t/VQWXM8gfVA9e

EDIT: Og tilbake til dette med vinterdekk. Jeg forstår nå at jeg fint kan kjøre 4x 225 dekk på 8,0 felger foran og 8,5 felger bak. MEN, er det like greit å kjøpe 255 dekk bak også på vinterdekk? Eller vil 4x 225mm dekk være "bedre" på vinterføre? Se bort ifra at 255 dekk er noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja ikke lett å bestemme seg. Jeg står mellom et par-tre muligheter:

* kjøpe billige brukte originale bmw 17" på 225mm vinterdekk (typ 194M, link 1)

* eller kjøpe fint brukte 225M felger (link 2) 18x8,18x8,5 / 19x8,19x8,5 og sette mine 18" 193M felger (link 3) på vinterdekk

* eller kjøpe disse felgene (link 4, hvilke felger er dette?) i 18 eller 19" med 8 og 8,5 bredde, å sette sommerdekk på. Mine blir også da vinterdekk.

Hva syns dere? Å jada, vet jo dette er mitt valg og etter mine preferanser, men jeg sitter litt på gjerdet =) Greit å høre hva "dere som kommer kjørenes imot meg" synes om felgene ;)

Og i link 4, hva slags felger er dette? Disse står på en e92 på finn, jeg likte disse!

Link 1, 194M: http://screencast.com/t/qTgtblCK

Link 2, 225M: http://screencast.com/t/ObV86X7N

Link 3, 193M: http://screencast.com/t/ebcV7UQbOpGF

Link 4, hvilke felger er dette?: http://screencast.com/t/VQWXM8gfVA9e

EDIT: Og tilbake til dette med vinterdekk. Jeg forstår nå at jeg fint kan kjøre 4x 225 dekk på 8,0 felger foran og 8,5 felger bak. MEN, er det like greit å kjøpe 255 dekk bak også på vinterdekk? Eller vil 4x 225mm dekk være "bedre" på vinterføre? Se bort ifra at 255 dekk er noe dyrere.

Link 4 er style 313, du kan se mere her: http://www.bmwstylewheels.com/ fåes både i 18 og 19 tom

Ang 255 bak (da ned en dimensjon 255/35/18), så er ikke det noe problem sånn sett, bare at du muligens har mindre utvalg av dekkmerker og at du kanskje må over på tysklands vinterdekk i den dimensjonen uten at jeg har sett så mye på dette...

Piggfrie vinterdekk er jo et friksjonsdekk, og jo bredere dekk, jo bedre feste. om det er piggdekk, så er det jo motsatt, da piggene skal "gjennom" underlaget og få grep i det, så der lønner deg seg med tynnere dekk igjen.

Alt kommer jo til hva du vil ha, eller liker... men jeg hadde gått for 19" på sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk eilefsen, der lærte jeg noe nytt. Er det noe rett i utsagnet "så lenge brede dekk har feste, fester de bedre enn smalere dekk, men når brede dekk først begynner å skli, har de "mer å skli på"". ?

Regner med jeg kan kjøpe 235 på 8,5 felg også.. Men hva blir riktig profil da? Er det noen måte jeg kan finne ut dette selv på? Feks, finne ut hva som er original _diameter_ på felg+dekk til min e92, for så å regne meg frem til hva som blir mest riktig (felg diameter i mm + profilen i mm = hjulets diameter..)? Hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...