Hollabaloo Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Fikk denne når jeg leste av feilminnet med INPA idag. Sjekket kun minnet relatert til motoren. Er det noe dere har sett før? Kan man bombastisk slå fast at jeg bør bytte kamsensor, og så vil det løse seg, eller kan det være andre feilkilder som fører til at man får denne? Tilleggsinfo: - Motoren oppfører seg stort sett normalt, det er ihvertfall ikke noe dramatisk effekttap. Alltid lettstartet. Eneste jeg har merket meg i det siste er at når jeg trykker inn clutchen så hopper turtallet litt opp og ned +- 100 o/min i forhold til normalt tomgangsturtall før det stabiliserer seg på vanlig tomgangsturtall. Det har ikke vært vanlig før. - Motoren har ruslet 168000km - Norskspesifisert bil med "cold climate". Veivhusventilasjon har aldri vært byttet. - Normalt bensinforbruk - Feilmeldingen kommer ikke tilbake umiddelbart dersom man sletter feilminnet. Man må kjøre seg en tur, så dukker den opp igjen.
Mysemannen Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Det er ihvertfall ikke en uvanlig slitedel på disse motorene, hadde nok bytta den uten videre.
Hollabaloo Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Skrevet Mai 26, 2013 Jo mer jeg leser om dette på bimmers og andre forum, jo mer sannsynlig høres det ut som at det er kamsensoren som er i ferd med å takke for seg ja. Virker som om f.eks. veiv-sensoren har mer dramatiske symptomer (vanskelig å starte, motor som kutter osv...).
Mr.Goodisland Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Jeg tror det er samme kode for veiv og kamsensor på desse bilene. Programet klarer ikke å skille de fra hverandre.
Otis Skrevet Mai 27, 2013 Skrevet Mai 27, 2013 Joda, INPA klarer å skille dette, da det er motorstyring som lagrer feilkoder og ikke INPA. Men uansett så er kam/veiv sensor svært vanlig at går i stykker på pre-facelift, så på ingen måte ukjent. skifte sensor og du får nok en annerledes bil.
Hollabaloo Skrevet Juni 5, 2013 Forfatter Skrevet Juni 5, 2013 Da er kamaksel-sensor byttet, feilminnet er slettet, jeg har brukt bilen i 2 dager og feilkoden har ikke kommet tilbake igjen. Så da antar jeg at saken er løst. Jeg merker forøvrig lite/ingen forskjell fra før byttet, mulig at motoren faller til ro på tomgangsturtall på en penere måte enn før men det blir nesten bare synsing fra min side. Antar jeg merker så lite til det fordi jeg oppdaget feilkoden på et tidlig stadie før sensoren konket helt? (jeg leser av feilminnet på bilen ganske ofte...) Og ja, jeg kjøpte selvfølgelig en original sensor
Otis Skrevet Juni 6, 2013 Skrevet Juni 6, 2013 Det høres korrekt ut, slik du sier. En kompis av meg hadde egentlig samme problemet, den ble verre og verre over tid. Den ble ikke helt dårlig med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå