AutoMartin Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Er på utkikk etter diagnose utstyr så jeg kan sjekke min E36 for feil. Ser mange anbefaler Carsoft 6,5 som er programvare og tilhørende utstyr. Jeg ønsker helst å kjøpe en skanner med innebygd programvare og egen skjerm, så slipper å dra med pc. Ser de fleste slike er kompatible med modeller fra -96 opp til bl.a -04, da med OBDII kontakt. Og har ikke funnet noen av disse som da selges med egen overgang til eldre 20 pin(som f.eks Carsoft 6,5) som trengs på min 1995 320i. Er det noen som kan si meg om disse OBDII scannerne vil virke med en egen 20 pin overgang til min bil? Er det kun denne 20 pin kontakten som er forskjellen fra det eldre systemet til det nyere OBDII, sånn at alle OBDII vil funke med overgang, eller er det noen forskjeller i datasystemet også på min eldre bil? Noen som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Hei, Carsoft er ifølge de fleste jeg har snakket med noe dritt. Går ut i fra at dem er kompatibel med overganger, men er jo bare og sende en mail og spør for sikkerhetsskyld. Siden din E36 er 95 modell trenger du nok ADS kabel, denne må kobles til en fysisk com port (some usb pcmcia kort fungerer til dette), for og sjekke om du må ha det se i 20pin kontakten om du har pinne 15 installert. Har du den må du ha ADS, jeg vet ikke om disse håndholdte er kompatible til det. Men velger du og kjøpe en kabel som kobles til data (og du har pinne 15, noe du mest sansynelig har), så er det denne kabelen du må ha: http://www.one-stop-electronics.com/sho ... duct_id=17 Der følger ikke med programvare (INPA/Ediabas, NCS expert, SSS/Progman osv), men alt dette finner du på www. Ellers kan du lese litt om programmene i linken jeg har i signaturen min (diagnosetråden), har prøvd og gi en liten forklaring på hva som er hva der. Fredrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spectral72 Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Kan jeg bare få skyte inn følgende link !! http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... 8715460%26 Denne har jeg handlet og brukt, de som har pin15 på kontakten er denne utmerket. Software finnes som sagt på nettet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AutoMartin Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Hvorfor har min pc en kontakt med 15 pin og ikke 9 pin som ser ut til å være vanlig? Finnes det overganger til dette? Pc er forresten kun 5mnd gammel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Det er nok vga utgang, for tilkobling av ekstern skjerm. Man får ikke com port på nyere maskiner, må ganske mange år tilbake for og finne det. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta Link to comment Share on other sites More sharing options...
AutoMartin Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Det er nok vga utgang, for tilkobling av ekstern skjerm. Man får ikke com port på nyere maskiner, må ganske mange år tilbake for og finne det. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta Hva gjør jeg da når jeg ikke har en gammel pc stående?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carburetion Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Bruk ei maskin som kan ha dokkingstasjon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Eller kjøp deg en gammel laptop med comport.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AutoMartin Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Bruk ei maskin som kan ha dokkingstasjon Hva mener du? Kan jeg bruke en sånn på min nåværende maskin?? Har jo ikke så lyst til å gå til innkjøp av ekstra maskin bare pga dette...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Er ikke mange nye maskiner som støtter dock, men typisk ibm maskiner som er litt sånn kontor prega har somregel dock.. Vis pcen din har expresskort inngang eller pcmcia(?) kan du prøve med et com adapter, men det er ikke sikkert det vil funke.. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta Link to comment Share on other sites More sharing options...
DieselMotor Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Eller så finnes det USB ->9 polet comport på ebay. Hvor bra det fungerer er jeg ikke sikker på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Eller så finnes det USB ->9 polet comport på ebay. Hvor bra det fungerer er jeg ikke sikker på. Det funker ikke, eller dvs. Der er vel noen få som er sagt skal fungere, men hvilken aner jeg ikke. Lurer på om det var noen i diagnosetråden som hadde en som funket.. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts