saint333man Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 Jeg må bytte støtdempere på bilen min og lurer på om noen kan bistå meg med å skrive noen ord om hvilke deler jeg må bestille og hvor det er greitt å bestille dette/mest økonomisk. Bilen min har nivådempere bak, men jeg ønsker å sette inn vanlige støtdempere istedet. Jeg kan lite om bil, så takknemlig om noen kan poste så mye praktisk info som mulig om dette! Er det f.eks noen nyttige tips ifm bytte? Er det noe ekstra man trenger da man bytter fra nivåregulerte dempere til ordinære dempere? Etc, etc... ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 Hei, Her er en grei guide, den omfatter også bytte av andre deler men han bytter også støtdempere; http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=399580 Her er en annen for front: http://www.beisansystems.com/procedures ... cedure.htm Her er for bak: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1171210 Det er veldig lett og dempere bak (når du har nivåregulering), da er det slik som i guiden for å bytte bak. Hvorfor vil du fjerne nivåregulering? Denne går ikke på støtdemperene, du har luftputer bak som justerer høyden (luftputer i steden for fjærer). Ang hvor du skal bestille så varierer det veldig, men koed.no, schmiedmann.no, gsbildeler.no er plasser og sjekke. I utlandet kan jeg anbefale car-parts24.com i tyskland. Dem har mye bra deler, sender til norge for 40 euro UANSETT hva du bestiller, og dem trekker fra tysk VAT og du betaler kun norsk moms. Handla for 14000 der i fjor, alt av understellsdeler, masse filter +++. 40 euro i frakt, 2 store tunge kasser kom i posten ca ei uke etter bestilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saint333man Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2013 Stor takk for utførlig og nyttig tips og svar, generalløytnant! Jeg ønsker å fjerne nivåreguleringen, fordi den ene demperen er totalhavarert. Antar jeg må sette inn fjærer da. Går det? Bilen brukes kun som en kjær og god pendlerbil, så ønsker ikke bruke mer økonomi på den enn nødvendig. En nyere 523 står hjemme, men blir nok byttet ut med en enda nyere X1, slik at fruen kommer seg frem om vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 Er den lav på ene siden? Er bare og bytte luft belgen, mye mindre styr det en og bygge om til fjærer tror jeg, uten og vite det sikkert. Koster kanskje mer penger også.. Ny belg koster i Norge ca 2000,-, men du får sikkert kjøpt brukt på høggeri mye billigere. Disse er veldig enkle og bytte.. http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=942496 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saint333man Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2013 Ja, den er lav på den ene siden. Helt nede. Skjedde plutselig. Kan være sannsynlig at belgen plutselig har punktert da?? Har du noen link til slike belger og hva som kreves? Har en god kamerat som er bil-mekaniker, som bistår meg med det praktiske -heldigvis. Vurderer å kjøpe inn inn en diagnose-måler etterhvert. Hvis så, skal jeg sende deg en pm. Takker igjen for gode råd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 6, 2013 Share Skrevet Juni 6, 2013 Det er nok hull i belgen ja Det er helt vanlig når de blir gamle og sprekker. Det KAN også være lekkasje fra andre plasser, men mest sansynelig er det belgen. Du kan jo ta av hjulet og sprute såpevann på den, eller lytte etter lekkasje. Faren min kunne høre lekkasjen på sin, så også bobler osv. De orginale var vist blitt dyrere nå, koster 2500,- men får uorginale for 1600,- http://www.schmiedmann.no/5_serie/E39/r ... htm#paging Men om du vil spare penger så er jo høggern en plass å lete etter brukte puter.. Det er vertfall ikke noe problem og bytte dem, men husk og koble fra batteriet, og tapp ut lufta. Det gjør du ved og løsne mutterene på slangekoblingen rett bak batteriet. Løsne begge til lufta begynner og lekke ut. Da er alt uten spenn og veldig greit og jobbe med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saint333man Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 6, 2013 Igjen, generalløytnant, takker for svært nyttige tips! Veldig takknemlig for hjelpen din. 520 min er jeg egentlig veldig glad i, så ønsker å stelle med pent med den. Derfor blir det sikkert en uorginal belg. Satset på at det er det som er problemet og at privatmekanikeren fikser dette. Han er bare kaptein (ennå), men har en lysende fremtid i G4 systemet. Dessuten har han vært BMW-mekaniker tidligere, så jeg er heldig som arbeider med en slik kar. Han har ikke sett på bilen ennå, men siden jeg har privatsjåfør med egen vogn, klarer jeg meg godt uten 520 til hun er friskemeldt Skal gi tilbakemelding når endex-status her er effektuert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå