Anterialis Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Hei, jeg har en bil på vei fra Tyskland, og kom til å tenke på dette med kjørelys. Når lysbryteren står i pos 0, regner jeg med det ikke er lys i det hele tatt på bilen. Men hva om jeg: 1) Setter lysbryteren i Automatisk. Hva skjer da når bilen er på og av? hhv. angel eyes / xenon (avhengig av om det er natt eller dag) og avslått? 2) Setter lysbryteren i pos 2 (helt til høyre): Xenonlys når bilen er på og avslått når bilen er av? Går dette an å kode slik at jeg har sterke Angel eyes påslått i pos. 0? Takk for svar =)
-Roger- Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 I posisjon 0 er det sterke angel eyes I auto så velger bilen selv hvordan den lyser avhengig av hvor lyst og mørkt det er ute. Er det lyst velger den Angel Eyes, men styrken kan variere. Blir det mørkt, eller du slår på tåkelys går den forøvrig over på xenon. Park lys så får du svake Angel Eyes, og da kan du ha tåkelys samtidig. I posisjon 2 er det xenon og du kan bruke tåkelys, og lysene slukkes selv om du slår av bilen. Det er hvertfall hvordan mine lys fungerer på en 2011 E90, men den er norsksolgt så jeg skal ikke garantere at det er likt..
Anterialis Skrevet Juni 7, 2013 Forfatter Skrevet Juni 7, 2013 Ja vet det er sånn på norsksolgte biler (kodet om hos forhandler sikkert).. Håper i allefall jeg har automatisk kjørelys på "automatisk"! Andre som vet hvordan dette fungerer på importbiler? Enkelt å kode om slik at det blir likt som på norsksolgte e92ere?
Hansh Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Om den ikke har automatiske kjørelys på "automatisk" hadde det ikke vært noen grunn til å ha dette valget på bryteren vel? I tillegg er det jo nå påbudt med kjørelys også i Tyskland.
-Roger- Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Uansett så går det an å kode om, for bilene er jo i grunn like om de er solgt i Norge og Tyskland Tror aldri de produserer bilene forskjellig etter hvert land de skal til. Er garantert bare programmert i forhold til det landet de skal til
Anterialis Skrevet Juni 7, 2013 Forfatter Skrevet Juni 7, 2013 Om den ikke har automatiske kjørelys på "automatisk" hadde det ikke vært noen grunn til å ha dette valget på bryteren vel? I tillegg er det jo nå påbudt med kjørelys også i Tyskland. Jo selvfølgelig er det automatisk, men forskjell å om det er automatisk fra "ingen lys -> xenon lys" eller automatisk fra "kjørelys -> xenonlys". Interessant, visste ikke det bare blitt påbudt også i Tyskland =) Takk for tipset!
HaaJeHaa Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Om du har navi kan du velge selv om du vil ha kjørelys eller ikke når bilen startes;)
Quadraiz Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Jeg har en tyskimpotert 325 E91 06-07 mod. Når den står på automatisk og det er ganske lyst ute, spesielt sol på bilen, så forsvinner lysene. Da må jeg slå den over på park/grøftelys eller nærlys. Men når jeg fikk bilen i desember har jeg kjørt med automatisk i flere månader uten problem. Men verre nå om dagene når solen står opp før jeg står opp Men alt i alt, ingen problem og vri om en bryter når en starte bilen. Det "piper" jo om du stopper bilen og bryteren ikke står på "av" eller "auto".
eilefsen Skrevet Juni 7, 2013 Skrevet Juni 7, 2013 Du kan velge om du vil ha lys i 0 posisjonen. du må huke av eller i DRL (day running lights) Om du huker av på drl, så har du som forklart over her... altså at de innerste ringene lyser sterkere enn de ytterste. i auto så sier det seg selv... der setter bilen selv på xenon når det blir mørkere eller du kjører inn i en tunell og da også de oransje markeringslysa (personlig syntes jeg at den sensoren slår litt vel tidlig inn, men dette tror jeg kan kodes om) og de andre to sier seg vel selv... park og vanlig lys. om jeg huker vekk drl, så har jeg ikke lys i 0 pos og jeg syntes huske at jeg heller ikke har det i auto på høylys dag
Anterialis Skrevet Juni 9, 2013 Forfatter Skrevet Juni 9, 2013 Takk eilefsen! Jeg har nå fått bilen og det er akkurat slik det er. Noe jeg stusser på dog, er at på dagen (lyst ute), selv om jeg har lysbryteren helt til høyre (pos 2) for vanlige lys, virker det ikke som om det er noe lys i baklysa!? Jeg forstår at det ikke er lys bak når jeg har posisjon 0 eller automatisk, men når jeg vrir bryteren helt over mot høyre burde vel baklys også bli tent? Eller er det slik at også nå vil baklysa kun bli slått på dersom lyssensoren registrerer at det er mørkt ute?
eilefsen Skrevet Juni 9, 2013 Skrevet Juni 9, 2013 Ja, fra 2010 eller deromkring så ble det tatt bort baklys om dagen. så de blr slått på automatisk samme med xenon i auto Dette er pga. det er mye lettere å se bremselys i dagslys når baklys ikke er tent. Så det er helt normalt. Om du har den i auto og det begynner å skumre, så skal du nok se at baklysa også tenner Om du setter den i pos.2 vil jeg tror at baklysa skal være tent ja.... når vanlig xenon er tent. selv om det er lyst ute.
Anterialis Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 Men om jeg har lysbryteren helt til høyre midt på lyse dagen, kommer det ikke noe lys fra baklysa (som jeg eller en kamerat klarer å se i alle fall). Vi slår om fra pos 0 til pos 2 uten å se noen endring mens vi glor inn i baklysa.. Da vil man vel i pos 2 kun slå på xenon foran, også har man ingen kontroll over baklysa. Litt merkelig i grunn, da man jo burde hatt mulighet til å skru disse på feks. ved kjøring i land hvor det kan være påbudt..??
eilefsen Skrevet Juni 11, 2013 Skrevet Juni 11, 2013 Hvordan er det på kvelden da? går de på i pos 2 etter kl 22 feks? da er det vel mørkt no til at auto slår inn? (eller er vel geografisk ulikheter kanskje )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå