Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går begynte motoren min og slå noe veldig.

Det er egentlig vanskelig og beskrive hvordan lyden er.

Men den bråker mer og det er akkurat som om noe slår inni motoren.

Noen som har noe forslag eller tips om den saken her ?

Jeg kjørte bilen ikke noe mer og den står parkert nå. Fordi har ikke peiling på hva det kan være og da tar jeg ingen sjanser.

Skrevet

Årsmod? Typisk 150hk motorene att egr spjeld løsner inni innsuget og havner inni motoren. Da har du ett stk totalhavari. Annet standard problem er att veivhus ventilasjonen går tett. Da får ikke turboen fra seg oljen og den går heden og.. Men det får du ikke bankelyder av. Jeg holder en knapp på egr spjeld. ( om det nå er 150hk du har )

Skrevet

Jeg har 136hestern. Har sjekket litt i dag og tror kanskje det kan være noe så enkelt som en diesel dyse.

Skal se litt mer i morgen så får krysse fingrene :)

Skrevet

Med dårlig dyse så kan den banke ganske bra ja.

Ellers så kan det jo kanskje være dårlig vibrasjonsdemper på veiva, men det pleier ikke å banke skikkelig da...

Skrevet

Hvem som helst kan gjøre det. Er ikke komplisert. Dritet er at dysene kan sitte noe inni...

Verdt å huske: bolter og muttre er myke i de områdene. stram med omhu, ellers blir det mye runding og boring.

Glidehammer på dyser. Kjør motoren varm, demonter, trekk.

Vil anbefale å demontere så mye som mulig før du kjører motoren varm, slik at du sparer litt tid (og motoren ikke er kald igjen når du trekker dysen)

Ellers så kan diesel og dieselretur slangene være ganske morkne, og sprekker når du tar på de.

Husk å bytte flammeringer på dysespissen(e). De pakningene/metallringene bak dieselnipplene på dysene kan løsne litt når du styrer med slanger og evt. glidehammer, så se till at de er tett før du monterer alt igjen. Lekker heftig med diesel om disse er løse, og det renner rett ned på turboen pga. konstruksjonen på deksler. (der begeret renner over).

Skrevet

Vi kan si det slik at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å orke å prøve å skifte ei dyse selv på 136hk motoren.

Verkstedet brukte 2 dager på å få den løs selv med uttrekker som er beregnet for formålet.

Dessuten så oppgir de fleste fast pris på slike jobber, og da er jo saken grei :)

Jeg fikk det fo 1650,- eks dyse. Da jeg hadde kjøpt original dyse fra BMW tyskland.

Fint å få det i orden igjen.

Skrevet

Hvis jeg hadde visst på forhånd om dysen kom til å sitte eller ikke, hadde det vært enten eller. For 1650,- som fastpris, uansett om det sitter og tar to dager, er det ikke mye å lure på.

Hadde den vært "løs", hadde jeg gjort det selv og spart pengene. Men det kommer vel mest an på lommeboken den måneden. Dyse med sensor, og gjerne flere dyser på én gang, blir ikke billig. Hehehe. Men det er ikke lang vei fra enkel mekanisk jobb, til skikkelig drittjobb.

Hvis man skal gjøre det selv, og for første gang, er det greit å forvente at bilen kan bli stående i en uke, i stedet for 3-4 timer. Greit å vite at bilen står trygt, og ikke er til hinder for noen (fysisk og på kalenderen) Enkle småting, blir plutselig store eller tidskrevende ting.

Bedre med overslag enn underslag, vær forberedt på det verste, håp på det beste :)

Kjedelig med planer i etterfølgenge dager, der du trenger bil, og så skjærer det seg.

Skrevet
Hvem som helst kan gjøre det. Er ikke komplisert. Dritet er at dysene kan sitte noe inni...

Verdt å huske: bolter og muttre er myke i de områdene. stram med omhu, ellers blir det mye runding og boring.

Glidehammer på dyser. Kjør motoren varm, demonter, trekk.

Vil anbefale å demontere så mye som mulig før du kjører motoren varm, slik at du sparer litt tid (og motoren ikke er kald igjen når du trekker dysen)

Ellers så kan diesel og dieselretur slangene være ganske morkne, og sprekker når du tar på de.

Husk å bytte flammeringer på dysespissen(e). De pakningene/metallringene bak dieselnipplene på dysene kan løsne litt når du styrer med slanger og evt. glidehammer, så se till at de er tett før du monterer alt igjen. Lekker heftig med diesel om disse er løse, og det renner rett ned på turboen pga. konstruksjonen på deksler. (der begeret renner over).

Tusen takk for fin veiledning :)

Skrevet
Hvis jeg hadde visst på forhånd om dysen kom til å sitte eller ikke, hadde det vært enten eller. For 1650,- som fastpris, uansett om det sitter og tar to dager, er det ikke mye å lure på.

Hadde den vært "løs", hadde jeg gjort det selv og spart pengene. Men det kommer vel mest an på lommeboken den måneden. Dyse med sensor, og gjerne flere dyser på én gang, blir ikke billig. Hehehe. Men det er ikke lang vei fra enkel mekanisk jobb, til skikkelig drittjobb.

Hvis man skal gjøre det selv, og for første gang, er det greit å forvente at bilen kan bli stående i en uke, i stedet for 3-4 timer. Greit å vite at bilen står trygt, og ikke er til hinder for noen (fysisk og på kalenderen) Enkle småting, blir plutselig store eller tidskrevende ting.

Bedre med overslag enn underslag, vær forberedt på det verste, håp på det beste :)

Kjedelig med planer i etterfølgenge dager, der du trenger bil, og så skjærer det seg.

Det er vel bare en måte og finne ut det på , og det er vel og prøve :)

Har med meg en kompis som er ganske dreven så det går nok fint .

Men skal tenkte på det med tiden som du sier.

Takk!

Skrevet

Må nok prøve å nappe i den litt først! Dessverre.

Lirk og dra, lirk og dra! Kan virke som det ikke skjer noe, men før eller siden kommer den!

Og en ting til! Innsugsmanifolden kan være litt knotete å få av første gang, og det henger en sensor på baksiden, litt under. Så ikke riv den av når du løsner manifolden. Litt opp, av med sensor og så er det fritt frem :)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for masse bra tips :)

Men har et spørsmål til , Når jeg så på dysene så er det jo at det har lekket rundt den ene dysen.

Kan det da være at det er rørene ? Røret som går fra diesel pumpa til dysene liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...