Gå til innhold

Min bilstereo-tråd: e34 med 4x15" i vegg


Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke har fått rydda bilen og filmet enda, får jeg vise frem det jeg HAR gjort.

Sendte en mail til Gladen, og ble satt i direkte kontakt med han som bygger SPL-bilene til Gladen-Mosconi.

Etter å ha diskutert litt kassevolum med ham, og regnet på forskjellige løsninger, ser det ut som jeg nesten er klar for å bygge om kassa jeg har i dag.

Hjulbrønnen skal fylles opp 45 liter (vet ikke med hva enda) for å minske volumet, og det skal bygges slisseport som stjeler enda mer volum. Tuningen blir i første omgang den samme som i dag, 32hz. Så får vi se om det fungerer like bra i mindre kasse.

Porten blir 40x20cm altså 600cm2 og 65cm lang. Da skal det være igjen rundt 230 liter volum i kassa, og elementene kommer ikke til å ta noe hvis jeg ender med å montere dem slik jeg vurderer.

 

Planen er å bygge om kassa mens den sitter i bilen, hvilket jo kan bli spennende nok i seg selv..  8-[  

 

post-55484-0-02844200-1388208246_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk. Kassa jeg har i dag er jo større, og hadde samme portareal som det nye designet før jeg tettet den ene porten for å endre tuningen. Problemet med den er jo at den er for stor, så selvom det låter helt kanon har jeg mer å hente.

 

Har latt et siste alternativ få sin plass. Sendte en mail til PWK Designs, så er nå i dialog med ham angående kasse. Han designer kassetyper som horn og T-line, hvilket jeg ikke kan selv enda.

Har sendt ham alle mål og all info han trenger, så nå er det bare å vente og se hva han finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var gromt! håper Jeg får hørt på dette til ny-året :)

edit: er bakdøra delt i to, som på e39?

Må få til det, hvilken del av landet befinner du deg i? :)

Jepp, bakruta kan åpnes separat. Men, selvsagt med gåene dempere, i likhet med alle andre E34, så den holder seg ikke oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig greit at det er to-delt hvis man skal bokstavelig talt fylle bagasjerommet med varer eller bagasje, evt noe som kan skli ut før man rekker å lukke bagasjeluka (f.eks bordplate som må ligge over seteryggen) :P

Skal få målt litt, om jeg tjener noe på å holde den igjen. På tds'en jeg hadde limte jeg den igjen, men det er uansett bakdørene som slipper ut mest luft. For selvom man ikke ser det på filmen (prøvde å filme det mange ganger) så flekser de over 1cm. Og det er jo begrensa hvor tykke listene rundt de er.. Så de må holdes på, for å oppnå max score på dB Drag. Og siden bilen er så lufttett i bagasjerommet, etter jeg lyddempet og byggskummet igjen ALLE hulrom/åpninger, så blåser det ut av dørhåndtakene bare jeg har på varmeapparatet (uten noe musikk altså) :P Så må finne en løsning på å tette de og, uten at det hindrer noe av mekanismen.

 

 

 

Driver og lærer meg litt om T-line kasser om dagen, og nå har jeg designet min første.

Her tar man utgangspunkt i elementets resonansfrekvens (Fs) og membranareal. Uten å ha hørt noen T-line selv enda, skal dette gi en MEGET jevn frekvensrespons. Og det er jo bra spesielt hvis man driver med mindre høyttalere, for å ha en f.eks 4" coax som spiller like høyt på 40hz som 4khz kan jo ikke være annet enn gøy.

Til større elementer blir dog plassen et problem i en bil.

 

Her har jeg designet kasse til en 15" subwoofer med Fs på 35hz (DD2515 er tatt som utgangspunkt, selvom denne egentlig har for høy QTS til å egne seg i en T-line. Kassa er ca. 84cm bred, 90cm dyp og 38cm høy. T-linen er 80x10cm, og tunet til elementets Fs på 35hz med en lengde på ca. 2,5m.

Sorry for alle de tekniske ordene, men det er jo dette som er gøy med å drive med høyttalere :D

 

post-55484-0-18284700-1388598385_thumb.j

post-55484-0-88374000-1388599123_thumb.j

 

Har også designa kasse til Thundercoil her på forumet :)

post-55484-0-76445100-1388627760_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...