Gå til innhold

Min bilstereo-tråd: e34 med 4x15" i vegg

Anbefalte innlegg

Er litt begrensa hvor høy lyden blir med mobiltelefon, men litt morsomt at vi ikke var langt nok unna til at lyden ble vesentlig lavere. Det må testes en gang :) Stod ca 50 meter unna, bilen stod uskjermet 10m fra motorveien (ingen reflektert lyd), og vi måtte fortsatt heve stemmen et lite hakk for å snakke sammen selv så langt unna som vi stod hehe. Nå blir det snart nye basselementer og monoblokk ;) Blir litt forskjell å gå fra elementer på 300wrms og forsterker på 1400wrms til elementer på 2100wrms og 4000wrms forsterker. Burde da bikke 150db vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå nærmer det seg NM og nye elementer og forsterker. Surrer litt om å oppgradere lyden fremi også, men usikkert på hvor jeg havner når det står mellom SQL og SPL.

For å utdype.

Kunne jo tenkt meg et skikkelig SPL-bygg. Fylle fremdørene med høyttalere, høyttalere på dashen, evt til og med i bakdørene, bare for å få mest mulig lyd.

Men kjenner jeg meg selv rett blir det å bygge videre på SQL-prosjektet. Riktig lydmessige plasseringer av høyttalere, slik at alt bygges og kan justeres til å spille så pent som mulig, selvom man kan skru opp til ørene blør. Da blir evt 10" bassmellomtoner i kickpanelene byttet ut med 10" bass-elementer, 6,5" (eller 8"??) oppå dashen, og horndiskanter i a-stolpene.

Uansett, for alle som vil se bilen så er jeg på Dynabel hele dagen, 21. September . Da får vi se om jeg spiller høyt nok med nytt utstyr til å bli norgesmester med ny norgesrekord, eller om jeg havner på 2. plass i år også. Nå er det rett og slett kun utstyret det kommer an på.. Jeg har allerede tøyd litt grenser, så det er ikke stort mer jeg får gjort enn å bytte til bedre elementer og forsterker(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt kult prosjekt. Her må det følges med videre:-) Lykke til med å må 150db. Har selv 2biler som jeg vil ha over 150. Den ene har aldri blitt ferdig til å prøve, mens den andre har spilt over 140. Men trenger litt justeringer og demping. De neste nå blir sq her.

Kul farge på bilen. Er den selvblandet eller er det den blåe i blaze serien? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke blaze, bare vanlig blå :) Er litt jobb å bikke 150dB, men enda ligger jeg godt an. Har jo spilt 147,6dB med de to DD 515 (billigste DDene) med 2500w. Det var før jeg dempet taket. Så det er verdt all jobben i bilen og med kassa, som er MYE viktigere enn hva slags elementer og hvor mye effekt man har :) Og nå blir det 4kw GZ monoblokk og 2stk Gladen SQL EXTREME, så da burde jeg havne på mellom 149,6 og 150,2dB et sted, selvom det er umulig å gi noe nærmere tall som stemmer i praksis :) Uansett morsomt i en så stor bil!

Til musikk derimot så er jo dette totalt unødvendig, jeg bruker sikkert ikke mer enn 150-300w til bass når jeg hører på musikk. Så for lyttegleden skulle jeg gjerne heller hatt en 18". Men håper jeg liker lyden i SQL Extreme, noe jeg ikke tviler på. Stå på, lyd er uansett GØY! Neste bygget her blir nok et rent SPL-anlegg, før jeg går over til noe mer SQ-basert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke blaze, bare vanlig blå :) Er litt jobb å bikke 150dB, men enda ligger jeg godt an. Har jo spilt 147,6dB med de to DD 515 (billigste DDene) med 2500w. Det var før jeg dempet taket. Så det er verdt all jobben i bilen og med kassa, som er MYE viktigere enn hva slags elementer og hvor mye effekt man har :) Og nå blir det 4kw GZ monoblokk og 2stk Gladen SQL EXTREME, så da burde jeg havne på mellom 149,6 og 150,2dB et sted, selvom det er umulig å gi noe nærmere tall som stemmer i praksis :) Uansett morsomt i en så stor bil!

Til musikk derimot så er jo dette totalt unødvendig, jeg bruker sikkert ikke mer enn 150-300w til bass når jeg hører på musikk. Så for lyttegleden skulle jeg gjerne heller hatt en 18". Men håper jeg liker lyden i SQL Extreme, noe jeg ikke tviler på. Stå på, lyd er uansett GØY! Neste bygget her blir nok et rent SPL-anlegg, før jeg går over til noe mer SQ-basert.

Okey, var en veldig fin og litt uvanlig farge:-) Ja, det er veldig mye jobb når det begynner å bli så høyy man skalsspille. kasse har mye å si ja. Det er morsomt å bygge i stasjonsvogn, man har så mye plass å bruke også. Og det er lettere å få fram trykket enn i en coupe f.eks. Er coupe bilene mine da, så er npk en stor utfordring å få se opp mot 150kan jeg tenke meg.

En 18" hadde det vært moesomt å prøvd i bil. Jeg har selv vært veldig glad i 12", men har en kasse med dobble 15" som jeg hadde i en Silverado og som nå står i en e36 sedan, og fy flate så gøy de var i den Pickupen.

Jeg selv har handla meg 4stk 10" som jeg skal prøve ut i neste prosjektet.

Lykke til videre. Her skal jeg følge med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Gladen SQL Extreme og GZ 4kw (5kw med 10% klipping) monoblokka montert, så nå er det bare å få fiksa låsen på bakluka og spille inn elementer for harde livet :)

ejk0lqh8kqzkrp86da38.jpg

hkt3sdch1ykml6bzipf8.jpg

Litt forskjell fra Digital Designs DD515 (kan selvsagt ikke sammenligne den billigste serien fra ett merke med en av topp-modellene fra et annet merke), selvom jeg kun har gode ord å si om DDene. Så mye juling de har fått, tåler ikke de fleste elementer som er satt til å takle det tre-doble med effekt. Og til musikk/show spilte de jo mer enn høyt nok også :) Spent på hvordan ting blir nå, mest på om jeg har nok strøm. Vekta på Gladenene er forøvrig nesten 20kg pr stk og forsterkeren veier nesten 10kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...