cossiemk1 Skrevet Juni 15, 2013 Skrevet Juni 15, 2013 Sliter med at det rister noe voldsomt i rattet mellom 80 og 100km/t på min E34 touring (520, 24V) Felgene har vært til retting og avballansering flere ganger, men det blir ikke bra, så jeg regner da med at dette skyldes noe slitasje i et eller annet i forstillingen. Spørsmålet da er HVA er hovedårsaken til dette?? Har byttet nedre bærearm venstre side for den var helt ødelagt, men resten ser og kjennes ok ut for min del, så derfor spør jeg her hva som er vanligste årsak til at det rister i rattet
Odd-M Skrevet Juni 15, 2013 Skrevet Juni 15, 2013 Høydekast i dekk/felg, feil navdiameter og slark i casterstag er to kjente feilkilder ut over de du nevmer. Ettermarkedsfelger har gjerne navdiameter tilpasset E39 og vil kreve sentreringsringer for å fungere på E34.
cossiemk1 Skrevet Juni 15, 2013 Forfatter Skrevet Juni 15, 2013 Høydekast i dekk/felg, feil navdiameter og slark i casterstag er to kjente feilkilder ut over de du nevmer. Ettermarkedsfelger har gjerne navdiameter tilpasset E39 og vil kreve sentreringsringer for å fungere på E34. Høydekast kan utelukkes og sentreringsringer er kjøpt inn uten at det gjorde noe forskjell. Varenummer www15113 og www15114 hos koed det da?
BmwDieselPower Skrevet Juni 15, 2013 Skrevet Juni 15, 2013 Sjekk så senteringene passer 100% i felgen:) Har vært borti at senteringene ikke passet helt og fått risting i rattet pga det:)
cossiemk1 Skrevet Juni 15, 2013 Forfatter Skrevet Juni 15, 2013 Sjekk så senteringene passer 100% i felgen:)Har vært borti at senteringene ikke passet helt og fått risting i rattet pga det:) De er målt og sjekket flere ganger, så de er riktige... Det rister foresten helt likt om jeg ikke bruker senterringene og er nøye med å kryss-skru boltene, så det er nok helt klart noe annet som gjør at det rister... Satser på nye casterstag, også bytter jeg bærearmen på andre siden også, samt 4 hjuls kontroll, så får vi se
Mister Bimmler Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 I gamle dager hadde min bilgummispesialist en avbalanseringsmaskin for å kjøre hjula på bilen - en liten sittebukk med hjul på og roterende trommel som man satte inntil dekket og spant opp. Da kunne man balansere på en måte som også tok høyde for andre forhold. Selv har jeg kast i ei helv... bremseskive og selv om hjula mine er helt gode så rister rattet pga. den. Og det er ikke mye den er skeiv heller. Verkstedet brukte denne bukken på bimmere nettopp fordi de er følsomme i forstillinga. Kanskje noen i området ditt har en sånn, kunne være verdt en ringerunde.
cossiemk1 Skrevet Juni 16, 2013 Forfatter Skrevet Juni 16, 2013 I gamle dager hadde min bilgummispesialist en avbalanseringsmaskin for å kjøre hjula på bilen - en liten sittebukk med hjul på og roterende trommel som man satte inntil dekket og spant opp. Da kunne man balansere på en måte som også tok høyde for andre forhold. Selv har jeg kast i ei helv... bremseskive og selv om hjula mine er helt gode så rister rattet pga. den. Og det er ikke mye den er skeiv heller. Verkstedet brukte denne bukken på bimmere nettopp fordi de er følsomme i forstillinga. Kanskje noen i området ditt har en sånn, kunne være verdt en ringerunde. Men rister det hele tiden hos deg, eller kun ved en viss hastighet?? Hos meg er det kun merkbart mellom ca 80 og 100km/t
Mister Bimmler Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 80-100 er typisk ristefart for ubalanserte hjul. Hos meg (merk forresten at jeg har E36) merkes det best over 100, og fra 130 kjennes det som en vibrasjon i bilen, ikke skjelving i rattet. Hva annet E34 kan ha på lur kan jeg fint lite om...
Vegardb17 Skrevet Juni 17, 2013 Skrevet Juni 17, 2013 Vedder en 1000 lapp på kasterstag. Var slik min også. Typisk e34 feil Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2
scoot Skrevet Juni 17, 2013 Skrevet Juni 17, 2013 Slenger meg på casterstag, kjøp ordentlige saker. Meyle, Lemførder eller bytt til powerflex. Skru av det gamle og se etter sprekker i gummien, sjekk også samtidig nedre bærearm.
cossiemk1 Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Skrevet Juni 17, 2013 Vedder en 1000 lapp på kasterstag. Var slik min også. Typisk e34 feilSent from my GT-I8190 using Tapatalk 2 Kjøper nytt til begge sider, +nedre bærearm høyre side (venstre ble byttet for 1 uke siden) så tar jeg kontakt hvis ristingen ikke blir bedre, hehe
Vegardb17 Skrevet Juni 17, 2013 Skrevet Juni 17, 2013 Kjøp lemførder på bmaparts. Så slipper du at kuleleddet går etter 1 år kjøp til e32 750. De er noe kraftigere. Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2
scoot Skrevet Juni 18, 2013 Skrevet Juni 18, 2013 Kjøp lemførder på bmaparts. Så slipper du at kuleleddet går etter 1 år kjøp til e32 750. De er noe kraftigere. Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2 Meyle + power flex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå