oddis Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 DIY:Få bra lyd i GoPro kamera! How-to Film jeg lagde i youtube format(engelsk tekst). Lydsammenlikning begynner på 4:28 ute i filmen! Da tenkte jeg at det var på tide å adressere et trengende problem når det gjelder de fleste hjemmelagde videoer av bilkjøring med GoPro kamera involvert.. Ulempen med disse er jo selvsagt den dårlige lydgjengivelsen disse kameraene har , noe som kan ta en film som i utgangspunktet var "fy faen så sinnsyk!!!" til å sitte igjen med "hvis bare..." - følelse etter å ha sett filmen... Det er ofte den følesen jeg sitter igjen med etter å ha sett 90% av GoPro filmene fra diverse kjøring rundt om på nettet. Kjøringen er helverst - men lyden er så fraværende at det dominerer hele opplevlsen i negativ forstand. GoPro lyd med lukket "housing"/bakplate er jo som å høre på mygg! Et veldig godt eksempel er (om du leser dette Vidar, så bruker jeg deg kun som et eksempel fordi du har en såpass sinnsyk bil med en ditto lite sinnsyk lydgjenngivelse på denne filmen). Vidar's bil låter jo egentlig . Tenk dere hvor mye som går tapt i filmen!!! Nå finns det 3 hovedversjoner av GoPro HD - versjon 1 ,2 og 3. Versjon 1 har ikke mulighet for å plugge ekstern microfon rett i, noe både 2 og 3 kan. Nå vet jeg Rayman her inne har mikset og trikset litt og loddet på mikrofon på versjon 1, og det kan han sikkert si litt om selv om han ønsker. Så til problemstillingen: Etter å ha laget endel bilfilmer med GoPro de siste årene ble jeg mer og mer bestemt på at noe måtte gjøres med lyden. Jeg har snart forkastet 200 timer med film fra kompiser og andre fordi lyden var så horribelt dårlig at det ikke dugde å lage kjørefilm av (som trenger LYD - som 1. ingrediens) Alternativet den gangen da jeg bare hadde GoPro 1'ere var å skaffe seg en ekstern opptakskilde. En diktafon ble løsningen, noe som i og for seg fungerte meget bra - og enda fungerer meget bra!. Men det var mye ekstraarbeid å få lagt over lyden og synket den inn på filmen i ettertid - noe som kan være veldig avansert for de uten skikkelig redigeringsprogram eller nødvendig datakompetanse. Og det betydde ofte at det måtte lages dobbelt så mange filer, noe som også var veldig tidkrevende når man fikk inn 15 timer med råfilm fra 4 kameravinkler.. Nå når jeg omsider har fått meg GoPro 3 så var det ingen tvil - ekstern mikrofon skulle jeg ha PRONTO! Følgende eksempel er gjennomført på GoPro HD 3 Etter en god del research på nettet, hovedsaklig gjennom YouTube reveiws og google artikler kjøpte jeg omsider meg en ekstern stereo mikrofon av typen Olympus ME-51s til ca 595kr fra japanphoto.no (Denne kan fåes til 46 dollar på Amazon + frakt/mva ). Jeg prøvde denne setupen under Gatebil Våler i mai, og den ga MEGET bra lydgjengivelse. Nå skal jeg være påpasselig å opplyse om at det er INBOARD lyd vi snakker om - Kamera montert INNE i bilen. Skal du bruke denne mikrofonen utendørs så anbefaler jeg å lage noen støvhetter for å minske vindbrus og å holde mikrofonen støvfri og ren. Mikrofonen er som sagt stereo-mikrofon og den har høyre og venstre opptak, som betyr at om du prater inn i den så vil du merke på headset eller pc høytalere hvilken side du snakker ifra. I bilen under kjøring spiller dette ingen rolle - men det sier noe om hvor sensetiv mikrofonen er. Så hvis 50% av folka som skal filme med GoPro på E30Meet hadde skaffa seg en ekstern mikrofon så tror jeg det hadde blitt mange SINNYKT bra filmer ute etterpå. Her er mikrofonen... en Olympus ME-51s. Den har en 3.5mm inngang som du kjøper adapterovergang fra GoPro til ( mini usb til 3.5mm) Hva du trenger til GoPro 3: Mikrofon: http://www.japanphoto.no/olympus-me-51s ... 148024-007 og GoPro adapter: http://www.japanphoto.no/gopro-3-5mm-mi ... 010183-007. Til GoPro 2 trenger man vel ikke noen adapter ettersom jeg skjønner. Her er mikrofonen - det fulgte også med en forlenger til 3.5mm som ikke vises på bilde (om du skal montere den langt ifra kamera) samt en klesklype for å feste den til skjorta om du skal snakke i den. Så trenger du også overgangen fra GoPro (mini-usb til 3.5mm jack) - den til venstre. Her er verktøyet jeg brukte. Merk opp med en tusj hvor du skal borre hull, og start med det minste borret og jobb deg oppover til konen. Når du har slipt hullet så pusser du vekk alt plastikavfallet med ei fil. Så plugger du alt sammen og smeller en teipremse over mikrofonen så den ikke henger og slenger. Mikrofonen er VELDIG LETT. Veier ikke mer enn en stor tyggegummi.. Og her er den montert på bilen: Generelle tips for gode KJØRE-filmer og lydgjengivelse: - Ha alltid minst 1 lydreferanse til filmen - og helst 2 kameravinkler. Jeg oppfordrer alle til å han minst 2 kameraer.. ! Det blir så enormt mye bedre. - lyden kan være inni bilen slik som jeg bruker, eller at du setter en mikrofon/diktafon i motorrommnet eller nærme eksosen bak - Normalt er det enklest å bruke en lydkilde som du legger over på alle filmene så du får rå lyd også på klippene outboard (der det normalt er mye vindbrus og dårlig lydgjengivelse.. - Om du ønsker å bruke outboard lyd, dra gjerne av bakkåpa på housingen og monter et "bjønnfitte"- trekk bak, eller legg en teipbit over den interne mikrofonen... dette hjelper ganske fint på vindsus - men ikke på selve lydgjengivelsen/volumet. "Fattigmannstrikset" for maksimal lyd: - (Kan ikke sammenliknes med kvaliteten på mikrofonlyd! ) - Og om du ikke ønsker å investere i noen mikrofon eller diktafon - Ta av bakplata på huset og sett en liten pappspacer og tre rundt et par - tre strikker isteden for bakplata. (Kjør UTEN bakplate). Dette maksimerer lydgjengivelsen og er veldig mye bedre enn å kjøre med bakplate. Men det kommer selvsagt ikke i nærheten av en skikkelig mikrofon. OG til slutt - Den underwater bakplata -TRÅKK DEN I FILLEBITER OG KAST DEN Å bruke den på bil er det samme som å ikke ha lyd... Med mindre du bruker kamera til andre vann-aktiviterer .... legg den vekk så du ikke ved et uhell glemmer at den står på.. og får latterlig (!!!) lydopptak i etterkant. Husk - Kjørefilmer skal ha ET MINIMUM AV MUSIKK!!. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Niice! sinnsykt bra DIY! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreTheGiant Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Før alle borer hull i det vanntette kamerahuset sitt så finnes denne også. Litt dyr men.. http://www.dustinhome.no/product/501065 ... ame-hero3/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 24, 2013 Share Skrevet Juni 24, 2013 Glimrende guide. Et lite spørsmål bare. Hvorfor akkurat denne mikrofonen? Er denne milevis foran alt annet, eller er den bare marginalt bedre enn en mikrofon til en hundrelapp f.eks.? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2013 Den er liten og fleksibel til bilmontering og er stereo, og har meget god lydgjengivelse på hard og brutal lyd - uten skurring. De veldig billige micene (29kr, 99kr osv) forvrenger ofte lyden veldig og har lav oppløsning på lyden så du ikke hører motorkarakteristikk og full gass annet enn spraking / skurring. Den dype rungende lyden du vil høre under pådrag er viktig, og kommer godt frem på denne. Noen av billigmicene vil jeg påstå er verre en orginalmic'en - spesielt på GoPro 3. Når jeg skulle lete etter microfoner fant jeg ut det jeg bruker å finne ut hver gang jeg leter etter universaldeler (microfoner) til et spesifisert bruk - det er veldig få hands on anbefalinger til MOTORlyd. De fleste brukes bare til intervjuer og media... det blir lite relevant.. Let opp reviewer av den på YouTube...der sammenliknes den mot flere... jeg kan iallefall anbefale denne som BRA. Det finns garantert mange andre like gode og bedre. Jeg hadde bare ikke råd til å kjøpe 10 forskjellige å finne ut.. Dette er ofte problemet når man er på leting etter ting på ukjent terriorie. Man må prøve å feile.. og her er en løsning som jeg vet funker. Så det blir ikke bomkjøp i forhold til lyd. Tror de selges for 46 dollar på Amazon nå. Kvaliteten på filmen på kan trippeldobble seg.. det er pissbillig i forhold til investeringen du gjør.. strengt tatt vil jeg påstå at GoPro er et overpriset produkt i forhold til at microfonen leverer mer bang for the bucks. Microfonen på GoPro har generelt vært veldig dårlig.. Pass på å ikke kjøp en microfon med sofistikert filter som tar bort bakgrunnslyder... det bare fucker opp alt du prøver å fange på en bilfilm. Med mindre det finns en knapp for å skru det av. Du kan også kjøpe skeleton housing om du ikke vil borre hull i den. 59 euro tror jeg de koster på GoPro.com.. Normalt er alle branda GoPro tilbehør flå-priser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Takk for godt og utfyllende svar. Jeg filmet endel i et bryllup i helgen, og selv om GoPro-ene ikke var hovedkilden til lyd hadde det vært greit å hatt noe som gjorde jobben litt bedre. Har også merket dette ved filming i flere andre anledninger, og spesielt på bil som du nevner (og tråden handler om. ) Jeg har ingen problem med å betale det den koster om den er verdt det, men om f.eks. denne gjør samme jobben er valget enkelt for min del. Uansett så virker det som om den fra Olympus er veien å gå, så det blir nok en slik eller to. $46 nærmer seg fort prisen Japan Foto tar etter at frakt og moms er tatt med, i tillegg så får jeg opp at de ikke sender til Norge hos Amazon, så får se hva jeg ender opp med. Ser forøvrig at den er en hundrelapp billigere hos Multicom, men en fraktpris på 109,- på en liten mikrofon er jo bare tragisk. Ang. ekstra sceleton tror jeg jeg bare kjøper et uoriginalt ettersom det skal ødelegges likevel. Disse får man til rundt en hundrelapp på eBay, og gjør sikkert jobben mer enn godt nok. Jeg synes forøvrig mikrofoninngangen er helt idiotisk plassert på disse kameraene, det burde ikke vært så veldig vanskelig å lage den slik at man slapp å bore hull. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2013 Prøv den mikrofonen på Elkjøp og gi tilbakemelding. Jo fler anbefalinger med referansefilm vi kan få jo bedre..! (På bilkjøring). Er vel 30 dager full returrett også.. Generelt ville jeg ikke brukt GoPro til annet en actionfilming eller festfilming.. et DSLR speilrefleks eller et dedikert videokamera er stort sett å foretrekke i forhold til lyd å bildekvalitet. Du er veldig avhengig av å holde GoPro'et rolig når du filmer med hånda, siden det er veldig lett å riste.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 For sent, har allerede bestilt to av den Olympus-saken. Jeg brukte hovedsakelig 650D i bryllupet, men jeg hadde noen GoProer rundtom i kirken og festlokalet for moroskyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haybimmsen Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Bra guide, har irritert me grønn på dårlig lyd på desse :s Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
535Terjen Skrevet Juli 14, 2013 Share Skrevet Juli 14, 2013 Var på ringen og kjørte for et par mnd siden, og hadde handla meg et GoPro 3 før turen, merka fort at lyden ødela mye. Kjøpte meg en av hver av disse fra Kina: http://www.ebay.com/itm/NEW-GoPro-HD-HE ... 232a1afa7e http://www.ebay.com/itm/Sports-Camera-H ... 1e76770a5d http://www.ebay.com/itm/windcut-windscr ... 4d03bb8068 http://www.ebay.com/itm/Electret-Conden ... 3cd1777a95 Stor oppgradering og nesten gratis.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 14, 2013 Det mye bra dealer på ebay Så lenge du har ekstern mikrofon spiller det ingen rolle hva slags hus du har rundt, bare for å presisere det, til de som kanskje trodde de måtte kjøpe alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå