Gå til innhold

Miljøsoner (Umweltzonen) i tyske byer


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å besøke et par tyske byer i sommer. Spesielt Stuttgart og München er interessante, men også noen andre mindre byer. Stuttgart og München har innført miljøsoner (grønn oblat), men vår 2003 E46 318d Touring klarer kun kravene til gul oblat (Euro 3). Dette betyr at vi ikke kan kjøre inn i de områdene av byene som er omfattet av miljøsonene.

Har noen her inne erfaring med hvordan man løser dette rent praktisk i feriesammenheng hvis man f.eks vil besøke det sentrale Stuttgart eller München. Er det f.eks mest hensiktsmessig å bo på et hotell utenfor miljøsonen for så å ta offentlig transport/taxi inn til sentrum av byene eller kan andre løsninger heller anbefales (f.eks parkere bilen på en parkeringsplass med vakthold utenfor byene)?

Finnes det f.eks et interaktivt kart eller en app over byer med mijøsoner? Altså et kart der man kan taste inn adressen på et hotell, museum, butikk etc for så å se om den er utenfor eller innenfor en miljøsone?... :)

http://www.umwelt-plakette.de/umweltpla ... fefd4c858b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som har erfaring med dette? Alle som f.eks har litt eldre dieselbiler uten partikkelfilter (f.eks E39 520d og E46 320d med 136 HK) blir berørt av problematikken hvis de f.eks skal kjøre inn til sentrum av München. Det samme gjelder bensinbiler som er registrert før 31.12.1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er korrekt, men såvidt jeg vet kan det ikke betale seg når det gjelder M47D20 motoren. Et partikkelfilter koster fort 10-15000 kroner og effekten er tvilsom... både når det gjelder partikkelutslippet og motorens effekt med et partikkelfilter. Noe av problemet er at det keramiske filteret har kort holdbarhet før det fysisk må utskiftes. Kun nyere motorer har et mer moderne filter med selvforbrenning av partiklene.

Jeg har ingen planer om en slik konvertering. Da leier jeg heller en bil i Tyskland. Jeg liker imidlertid veldig godt friheten man har med egen bil på ferie. Det er åpenbart tid for å handle en ny bil, men først skal vår gamle dieselpurke på en siste reise sydover på kontinentet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bot for å bli stoppa da? sjekka det?

Er jo mulig å bare spille dum turist hehe :)

Bøter i utlandet er jo generelt så lave, at det er på en måte billigere enn andre alternativer uansett.

Uten at jeg har sjekka noe rundt dette, så tror jeg at jeg hadde prøvd meg på en spansk en, og evt. bare sagt at det viste jeg ikke, om det skulle bli noe spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten er 40 Euro (ca. 300 kroner) og kan oppkreves på stedet. Jeg liker ikke å spekulere i lovbrudd, men du har allikevel kanskje et poeng når det gjelder å spille dum turist fra Danmark (vår BMW er dansk). Hmmm... jeg må tenke litt over dette forstår jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det koster deg mindre å bare jobbe en time ekstra på jobben og slippe å bruke en kalori til på denne problemstillingen. Så har du råd til å betale bota uten å gå utenfor budsjettet ;).

Miljøtiltak er ofte de minst legitime også.. høres riv ruskende tullete ut å indirekte dra midtfingern til turister på denne måten. Se for deg at vi skulle kreve at bobilturistene i Geiranger skulle gå fra toppen av fjellet og ned (og opp igjen..) for å minske smogen ... :lol:

På tide å gi litt mer F i alle som tror de kan herske over andre.. personlig hadde jeg holdt meg langt unna steder som ikke ønsker min ankomst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er korrekt, men såvidt jeg vet kan det ikke betale seg når det gjelder M47D20 motoren. Et partikkelfilter koster fort 10-15000 kroner og effekten er tvilsom...

Jeg har ingen planer om en slik konvertering. Da leier jeg heller en bil i Tyskland.

Tenkte å foreslå dette da jeg skrev forrige innlegg, at det nok er billigere å leie bil i Tyskland liksom.. :)

Men ja, det er jo som dere sier ikke rare bøtene man får i utlandet og det er som sagt mulig å spille dum turist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...