Otis Skrevet Juni 19, 2013 Share Skrevet Juni 19, 2013 Hallo Min bil slurper i seg rundt 0,90-0,92 liter per mil på by kjøring/blandet kjøring. Da har jeg gjennomsnitt hastighet på 32-33 km/t i følge computer. Jeg har 235/40/18 dekk. På landevei så er nede på 0,55 liter per mil i norge og 0,60 liter per mil i sverige og finland. Dieselpumpa er skiftet for 2 år siden og skiftet ei hoveddyse for noen mnd siden. Luftfilter er også skiftet nå nylig. Jeg synes at bilen drar slik den skal og den ryker heller ikke noe spesielt svar forutenom på 4000+ omdr. Er det noe jeg har oversett mht hva som kan påvirke forbruket? Mener nemlig bestemt at jeg før kunne komme nedi 0,78 på likedan kjøring før... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bulvest Skrevet Juni 19, 2013 Share Skrevet Juni 19, 2013 Har 520d touring og siste tank hadde eg gjennomsnitt 0.62 på blanda kjøring. Er omkring 0.6-0.66 omtrent uansett korleis eg kjører. I vinter var forbruket omtrent 0.9 blanda. Mistenker det er noko gale med min motor da eg har 0 dieseldrag. Men går så fint på alle turtall at eg har ikkje gjort noko med det. Med tipp topp motor skal jo denne gå på 0.5 langkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kriss66 Skrevet Juni 19, 2013 Share Skrevet Juni 19, 2013 Høres ut som noe alvorlig feil ja. Min kjører vell på 0,65 på blandet. Får den ned til 0,55 - 0,60 ved økonomisk kjøring. Har 265/35-19 bak og 235/35-19 foran. Prøv en diagnose test på bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2013 Jeg har tatt diagnose og det er ingenting feil der, så vidt jeg kunne finne ut med BMWscanner. EGR ventilen er blendet og har vært det siden 70000km siden. Det eneste jeg legger merke til er at det høres ut som motoren har ventiltikking, men det er virkelig ikke. Da tikkingen blir sterkere etter hvert som jeg gir gass og øker turtallet. Så da tenker jeg dårlig forstøving av diesel evt feil tidspunkt på innsprøytning. Noen som har noen tanker om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2013 Lite action i tråden min gitt. Nuvel, kanskje det kommer noen kloke hoder innom snart. Vært på "langtur" i helga, ca 70 mil. Forbruket er nede på 0,56 liter per mil ved 66,9 km/t i snitt og A/C aktivert, så de tallene er jo for så vidt korrekt. Dog så er det stadig tikking ved pådrag, men ikke verre enn tidligere. Merket at det nykket i bilen under akserlasjon i 4. gir fra lavt turtall, akkurat som at den kuttet drivstoff i 1 sekund før den kom seg igjen. Ellers er bilen stort sett i orden, synes enda den ikke er helt perfekt på styringen, den kan vandre litt i ny og ne, men det er lite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2013 Nå har jeg tatt diagnose på min bil og som forventet ingen feil meldinger av noen relevante slag. Men jeg sjekket aktuelt innsprøytningstidspunkt, og spesifisert innsprøytningstidspunkt, og de stemte ikke hele tiden. På tomgang var det 0,3 i mellom begge verdiene og ellers oppover i registeret så var de dårlig samtemt med hverandre. Men om jeg holder et gitt turtall i flere sekunder, så havner de på samme tidspunkt. Er dette normalt mtp treghet i DIS og oppdateringsfrekvensen eller er det en feil med pumpa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå