Gå til innhold

e39 starter ikke etter batterifrakobling

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Jeg har en e39 touring -97. håper noen kan komme med råd til en førstebil amatør.

Hadde av minus polen på batteriet i dag. Etter tilkobling startet bilen og gikk i 2 sek, før den døde. etter dette tenner ikke motoren. Tror både starter og motor drar rundt men tenner ikke.

har ikke tilgang på diagnoseutstyr her, hva nå?

Skrevet

når startsperren ikke godkjennes bruker den å starte, gå i 2-3 sekunder også stoppe.. tror det skal komme opp et symbol i dashen når den ikke er godkjent? prøvd å dra av og sette på minuspolen igjen?

Skrevet

Vmaxx: ok må gjøre et nytt forsøk i morgen da.. takk for tips

ellers fant jeg denne

er han inne på noe der? kan det være så enkelt?

kom forresten litt gnist når jeg koblet på minuspolen igjen, vet ikke om det har noe betydning..

• 2 weeks later...
Skrevet

Viste seg bare å være ekstremt tungstartet, 5 min kinning og 3 trillestarter som skulle til, dette var en fra falken som hadde en magefølelse på at det kunne være en mulighet å få den i gang.

Hadde jo prøvd kabler før dette men tenkte ikke at den kunne være sååå tung å starte? Hadde vel stått i 1 til 2uker før dette da, men skulle vel ikke ha noe å si?

Skrevet
Viste seg bare å være ekstremt tungstartet, 5 min kinning og 3 trillestarter som skulle til, dette var en fra falken som hadde en magefølelse på at det kunne være en mulighet å få den i gang.

Hadde jo prøvd kabler før dette men tenkte ikke at den kunne være sååå tung å starte? Hadde vel stått i 1 til 2uker før dette da, men skulle vel ikke ha noe å si?

Høres ut som noe er galt. Skal ikke være slik etter å ha stått i ro et par uker.

Skrevet

Dette er et vanlig fenomen på disse motorene. Har opplevd det selv, både på e39 520i og e36 320i. Grunnen til at den måtte kinnes så lenge var at motoren hadde druknet i bensin. Og sansynligvis hadde du gangen før du forsøkte å starte siste gangen....flyttet bilen ved å starte den kald, for så å flytte den noen meter og stoppet den. Når motoren stoppes når den er kald med kaldstart systemet i drift, blir mye uforbrent bensin liggende i systemet. Når du så forsøker å starte igjen etter litt, vil den buldre og starte, men stoppe igjen. Da er helvete løs. Dette er et oftere problem på motorer med høy kilometer stand en de med lav km st.

Du vil også merke dette ved at bensinen tar oljefilmen i sylinder veggen, og kompresjonen blir borte. Noe som gjør at du vil merke at motoren sveiver fort og at starteren har liten motstand.

Moralen er: Ved flytting av kald bil, la den gå litt på tomgang for å få brent bort bensin før du stopper den.

Dette var klønete forklart, men håper poenget kom frem. :-)

Skrevet

Hei! takker for svar og tips! stemmer det du sier mr Brum, jeg startet og hadde den igang bare noen sekunder gangen før problemene begynte. greit å vite at det ikke var verre enn det.

eller er dette symptomer på mer trøbbel?

Skrevet

Det er normalt på E39 hvis du starter den og stopper den igjen etter noen sekunder,er nok ikke noe farlig.

Når du skal ha igang bilen etter en sånn stopp trår du gasspedalen i bunn mens du kjinner på starteren,da kommer den mye fortere.

Skrevet
Hei! takker for svar og tips! stemmer det du sier mr Brum, jeg startet og hadde den igang bare noen sekunder gangen før problemene begynte. greit å vite at det ikke var verre enn det.

eller er dette symptomer på mer trøbbel?

Nei, blir ikke mer trøbbel. Bare vond å starte. Og mens du kinner med gassen i bunn, så må du ikke nøle mens du holder på. Ikke stopp starteren underveis, da blir det bare verre. Sørg for å ha toppladet batteri. :-)

• 3 weeks later...
Skrevet

hei.. har en 520iA touring 97 mod. me automat. var på besøk hos en kompis, sku kjøre hjem.. hoppa i bilen vridde om nøkkeln.. "klikk" .. det endte me at eg måtte få NAF til å hente bil å kjøre den hjem.. bytta så starter.. men no e det ingen "klikk" der.. startsperra?? har bare en nøkkel til bilen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...