Gå til innhold

E36 318i->318is motorbytte, clutch problem LØST, kan stenges


Toastjern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt nedi en m42b18motor i min orginale 318i. Har fått beskjed om at girkassene er like (samme delenr hos bmw). Har forøvrig sett selv også og de er like.. Mens jeg hadde motor ute tenkte jeg det var greit å skifte clutch (clutchplate,trykkplate og utløserlager). Det vanlige.

Første clutchen jeg fikk var til dobbelmasse svinghjul så den passa ikke, fikk bytta og sjekka at den nye var identisk med den gamle.

Nå, etter motor og girkasse er skrudd sammen igjen er det ikke noe motstand i clutchpedalen når jeg trår på den. Er sikker på at jeg skulle fått den til bunns ved å blåse på den...

Noen som har noen ideer om hva som kan være galt?

Mener at man skal kunne slippe å måtte lufte clutch når man gjør det på denne måten. Girkassa forlot aldri bilen, den ble bare skrudd av traversen sin når motor og kasse skulle sammen igjen.

Takk for hjelp/innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? :P Mente at man slapp det jeg, men jeg har jo egentlig null teknisk peiling.. Vi prøvde å lufte den, jeg satt inne å pumpa på pedalen, mens fattern lå under å skrudde. Men han nevnte noe om at det var en annen måte å lufte den på.. Men det husker jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lekkasje på slave cylinderen til clutchen for noen år siden. Pedalen var fjærlett å trykke inn. Måtte pumpe ca 50-60 ganger før pedalen ble hard å lufta var ute av systemet.

måtte etterfylle bremseveske hele tiden, for nivået i tanken var veldig lavt. Dermed mistet jeg trykket i clutchen. Bremsene virket ok da de alltid hadde trykk.

Tips:

Sjekk nivået i bremseveske beholderen. fyll opp til max nivå.

Hvis du hadde max nivå? og i tilleg har pumpet som faen på clutchen så der er ingen luft i systemet. Prøv å lufte ved å pumpe mens du åpner lufteskruen på slavecylinderen, steng lufteskruen før du slipper ut clutch-pedalen.

Hvis dette er gjort riktig så må det være feil skrudd sammen.

Ta av slave-cylinderen og press den inn, slik at når du setter den på plass så treffer den plata bak utløserlageret.

Hvis alt er gjort riktig så vet jeg ikke hva som feiler ?

Trodde alle M42B18 /318is e36 kom med dobbeltmasse svinghjul ? så litt rart at du har enkelmasse, men du skriver jo at clutchene så like ut da den nye ble montert så da virker det for meg at du har riktig clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lekkasje på slave cylinderen til clutchen for noen år siden. Pedalen var fjærlett å trykke inn. Måtte pumpe ca 50-60 ganger før pedalen ble hard å lufta var ute av systemet.

måtte etterfylle bremseveske hele tiden, for nivået i tanken var veldig lavt. Dermed mistet jeg trykket i clutchen. Bremsene virket ok da de alltid hadde trykk.

Tips:

Sjekk nivået i bremseveske beholderen. fyll opp til max nivå.

Hvis du hadde max nivå? og i tilleg har pumpet som faen på clutchen så der er ingen luft i systemet. Prøv å lufte ved å pumpe mens du åpner lufteskruen på slavecylinderen, steng lufteskruen før du slipper ut clutch-pedalen.

Hvis dette er gjort riktig så må det være feil skrudd sammen.

Ta av slave-cylinderen og press den inn, slik at når du setter den på plass så treffer den plata bak utløserlageret.

Hvis alt er gjort riktig så vet jeg ikke hva som feiler ?

Trodde alle M42B18 /318is e36 kom med dobbeltmasse svinghjul ? så litt rart at du har enkelmasse, men du skriver jo at clutchene så like ut da den nye ble montert så da virker det for meg at du har riktig clutch.

Den første clutchen jeg fikk mangla de ''fjærene'' som sitter i clutchplata, trykkplata hadde for stor diameter så den fikk jeg ikke engang montert. Så er tydeligvis ikke alle som har dobbelmasse. Vedkommende jeg snakka med på GS når jeg forklarte problemet mente også at jeg hadde fått clutch til dobbelmasse. Og fikk ny til enkelmasse som var identisk, så tydeligvis ikke :)

Ser ikke noe lekkasje noen plass.. Men det hjelper å høre slike innspill uansett. Og har heller aldri sliti med clutch før.. Har kokt bremsene noen ganger da, men det skal vel ikke har noe å si.. :P

Hvis du hadde max nivå? og i tilleg har pumpet som faen på clutchen så der er ingen luft i systemet. Prøv å lufte ved å pumpe mens du åpner lufteskruen på slavecylinderen, steng lufteskruen før du slipper ut clutch-pedalen.

Hvis dette er gjort riktig så må det være feil skrudd sammen.

Ta av slave-cylinderen og press den inn, slik at når du setter den på plass så treffer den plata bak utløserlageret.

Har lufta clutch som beskrevet her, men ikke 50-60 ganger da..

Har dobbeltsjekka og trippelsjekka at det er likt skrudd sammen.. Gamle motoren ligger rett ved siden av bilen så det er riktig skrudd sammen. Har prøvd å lufte slik som beskrevet over her, men dog ikke mange gangene. Sjekka bremsevæskenivået gjorde vi, det var ikke helt på maks. Men jeg kan jo fylle etter og prøve på nytt.

Jeg kan prøve den siste der også, men mener fattern gjorde dette forrige gang.. :P

Men det kan jo høres ut som en lekkasje i slavecylinderen, men jeg har ikke hatt noe problem med clutch før i det hele tatt..

Takk for innspill, skal prøve nevnte over her. Hvis ikke dette funker kjøper jeg ny slavesylinder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, det letteste du gjør er jo å pumpe som faen på pedalen, som sagt hadde jeg lekasje på belgen på slave, slik at over natta forsvant veska og trykket.

Jeg tellte aldrig hvor mange ganger jeg satt å pumpa, men noen minutter på det verste mener jeg. kanskje over hundre ganger ? selv med lekasje var det bare fylle opp beholderen å pumpe til trykket plutselig begynte å stige og vips så ble den hard å fin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Pumpa som faen ista..Typ 100 ganger og clutchen er like lett..

Har ikke prøvd å pumpe mens lufteskruen er oppe enda da, trenger et par ekstra hender til det.

Noen som vet hva diameter på 318is eksos er btw? Rundt 50mm eller noe sånt, var grovere enn til 318i la jeg merke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort nøyaktig det samme som du gjør her. Brukte enkeltmasse svinghjul fra m43 på m42, men jeg bytta slavesylinder da jeg trykket den gamle i bunn da den var ute av kassa. Husk at du ikke kan bruke trykkplate fra dobbeltmasse på et enkeltmasse svinghjul.

Eksosen på 318is er vel 2.25 om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort nøyaktig det samme som du gjør her. Brukte enkeltmasse svinghjul fra m43 på m42, men jeg bytta slavesylinder da jeg trykket den gamle i bunn da den var ute av kassa. Husk at du ikke kan bruke trykkplate fra dobbeltmasse på et enkeltmasse svinghjul.

Eksosen på 318is er vel 2.25 om jeg ikke tar helt feil.

M42 motoren her hadde enkelmasse fra før, så vet ikke helt åssen det er å bytte svinghjul som du har gjort men det funker det også tydeligvis. Men jeg slapp det da..

Trykkplata ifra dobbelmasse hadde for stor diameter, så det fikk jeg ikke montert engang.. :)

Så det høres ut som at jeg kanskje må bytte slavesylinder til clutchen?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...