Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Biltilsynet sier jeg kan søke og se om jeg får lov å bygge om men gjør meg obs på at vektkrav til foraksel kan være det virkelige hinderet for å få en 523i godkjent med 4,4l V8 da BMW Norge altså ikke vil oppgi opplysninger om vekt i saken.

Noen her som kjenner til dette og faktiske muligheter evt. hvilken motor som er lettest å få godkjent over 2,5 liter (sier seg kanskje sjø = 2,8) men mulig 3,5 liter er lettere ? Kanskje samme blokk ?

På forhånd ; takk.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

veit brodern klarte å få godkjent ombygd en 520 e39 til til 5L m5 v8

men han sleit litt med vekta,men han måtte vise den med døra fra 520`n uten dørtrekk å uten navi,uten elseter,å med nesten tom tank bensin(bare hang opp tankarmatura,for den skal vises med full tank :-P )

for å få den innafor godkjent vekt

men han fikk stempla godkjent ombygd fra 520 til m5 i vognkortet

Skrevet

Heihei. Takk for innspill. Mulig brodern din var både dyktig og heldig ? Vil tro M5 er om mulig ennå tyngre enn 540 ?

Skrevet

Jeg søkte om å bytte fra motor 728 til 740 M52B28 til M62tüB44.

Jeg mener jeg fant ut at V8 veide bare noen kilo mer. Skal se om jeg finner det igjen. Men det som ble størst problem var at bilen ikke kunne ha høyere avgass verdier enn da bilen var ny som 728.

Skrevet

hadde vært supert om jeg kunne få info om dette petter :)

leker litt med tanken om 4.4 i min med tiden.

Skrevet

Fant. Vet ikke om dette stemmer. Ikke veid dette selv. Bare lest dette selv.

M52:

Motor: 118,7 kg

Svinghjul: 11,6 kg

Innsug: 2,8 kg

Eksosmanifold: 4,9 kg

Totalt: 138,0 kg

M60

Motor: 142 kg

Svinghjul: 15,5 kg

Innsug: 3,5 kg

Eksosmanifold: 11 kg

Totalt: 172,0 kg

Skrevet

Her er svaret på min søknad.

Hei

Kjøretøy id: LH XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstille

de krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.

Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikk

informasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan vi

akseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).

NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må det

fremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

Skrevet

ikke dumt, takk for info.

var ikke mye som skilte vektene, eksosen KAN jo lettes en del.

så vil tro dette kan godkjennes lett, mtp vekter.

nå husker ikke jeg hva egenvekten på 728 er.

hva med bremser? fikk du svar på det?

Skrevet
ikke dumt, takk for info.

var ikke mye som skilte vektene, eksosen KAN jo lettes en del.

så vil tro dette kan godkjennes lett, mtp vekter.

nå husker ikke jeg hva egenvekten på 728 er.

hva med bremser? fikk du svar på det?

Bremser må jo også skiftes til 540 bremser, sier seg selv, økt effekt=økt bremseeffekt.

Skrevet

eneste jeg ikke liker med 740 bremser er 1stemplet calipper, greit skivene er 324x30mm på 740,

og 316x28 på 728, men 728 har 4stemplede calippere, noe jeg liker bedre :P

Skrevet

Den må være teknisk lik en 740 for og bli godkjent. Altså alt som ikke er likt på 740 og 728 må byttes. Bremser. Eksos. Understell. Osv.

Skrevet

ikke for å virke lat, men hva er forskjellen i understellet?

skiver og calippere: ja

dempere/ fjører?

stabstag: ja?

Skrevet

Vet ikke. Husker ikke nå. Er mange år siden jeg gjore dette nå. jeg åpna 2 vinduer og åpna realoem i begge. La inn VIN nr fra 728 på ene vinduet og 740 på det andre. Så sammenligna jeg dele.nr på alle deler under bilen.

Skrevet

Her er også søknaden jeg skrev.

Hei.

Jeg ønsker å bytte motor i en BMW 728IA med kjennemerket LH XXXXX. Ramme nr WBAGE21XXXXXXXXXX da motoren begynner og få diverse feil.

Produksjons dato på bilen er Juli 1998

Jeg kan få kjøpe en svensk BMW 740IA med kjennemerket XXX XXX. Ramme nr WBAGG81XXXXXXXXXX

av XXXXXXX XXXXXX. Produksjons dato på bilen er April 2000. Bilen er kolisjonsskadet, avskiltet og kondemnert.

Begge bilene har samme dele nr på chassiet og er identiske. Så 728 karosseriet er godkjent med motor og effekt fra 740 motoren.

Har vært i kontakt med BMW Norge for og få dokumentasjon og delenr på deler som må flyttes fra 740 til 728 for og få den godkjent med motoren. Da fikk jeg adressen til en nettside der alle deler med dele nr er listet. Dette er samme siden som BMW forhandlere og verkstedene selv bruker for og finne deler og info om biler. Og ifølge BMW Norge skal det være god nok dokumentasjon for ombygging.

www.realoem.com

Her er nett adressen til Sidene der Alle dele nr til alle deler på begge bilene.

Dette er til 740

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... spid=47517

Dtte er til 728

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... spid=47508

Begge biler har identiske bakbremser. skivene er på 324X12

Fremme har 728 bremseskiver på 316X28

Fremme har 740 litt større bremser. skivene er på 324X30

Bremse kalipperne bak er like men fremme på 740 er de litt større enn på 728. Så de må flyttes over fra 740.

Alt som trengs av bremser, drivverk, understell, gir og eksos førger med på 740.

Dempere bak er også like på begge biler. Fremme er de ikke like.

Planen er å senke hele frorstilling med bremser, understell og motor på 740 og flytte over til 728.

Alt drivverk og bak aksel skal også flyttes over.

Hele eksos systemet vil også bli flyttet over.

Hilsen XXXXXX

XXXXXXXXX

XXX XXXX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...