Gå til innhold

Lese ut E39 i Oslo


Teutonius
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er Edvard og har nettopp skaffet meg en E39 520ia. Fin i lakken, kjører fint, -men-: engine check-lampen lyser...

Har prøvd å lese meg opp kraftig rundt det her og fått vite at det kan henge sammen med vakuumlekkasje. Satt i gang med WD-40 på vakuumslangebe og -koblingene det hvor je kunne komme til uten å fjerne særlig mer enn plastdekslene, uten resultat. Forrige eier fortalte meg at verkstedet så på det flere ganger uten å finne noe, og han nevte at lampen tydde på litt avvikende forbrennings- eller avgassverdier (husker ikke 100%).

Derfor ville je gjerne spørre om noen her i Oslo(området) har anledning til å lese ut feilen på min bil akkurat nå. Sitter i bilen og kan kjøre av sted med det samme :) Jeg spanderer pizza på den som ofrer seg, og tar en selv!

Håper at jeg senere kan bidra med mer enn bare å valse rett inn og be om en tjeneste. Liker bilen min godt og hadde tenkt å ha mye moro med den og dele erfaringer med andre her inne. Gjerne reager her i tråden, eller på 90750574.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Update:

 

Nå er det seks måneder senere, og endelig har jeg påkostet bilen min ny veivhusventilasjon, inkl rør. Den gule motorlampen er slokket, og jeg har ikke hørt noen merkelig 'pusting' fra under panseret, som jeg tidligere kunne oppleve tidvis.

 

Den forrige eieren fortalte meg at toppdekselpakningen var byttet ut rett før jeg kjøpte bilen juni 2013, og jeg håper at den ennå er i god forfatning. Har ihvertfall ikke sett mistenkelige spor etter motorolje under panseret.

 

Grunnårsaken til det hele er trolig vann i bremsekraftforsterkeren (se også en annen tråd). Noe av vannet har blitt sugd ut av bremsekraftforsterkeren gjennom vakuumrøret, som så har ført vannet inn i motoroljen. Så ble det 'majones' som tettet veivhusventilasjonen, som på ett eller annet tidspunkt har blåst ut toppdekselpakningen. Altså, dette formoder jeg.

 

Nå har jeg ihvertfall god grunn til å holde et skarpt øye ved hullet i kompartimentet der bremsekraftforsterkeren sitter, for ellers må jeg enda en gang punge ut for brukt bremsekraftforsterker (ca 1000 kr) og bytte av veivhusventilasjonen (ca 6000 kr). Er glad for at bilen igjen er i god stand, den er herlig å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6k (inkl arbeidet) gjør vondt, men fikk gjort det hos et verksted på Kalbakken som ble anbefalt her på forumet.

 

En del av det jeg skriver er ikke nødvendigvis fakta, men delvis kvalifisert gjetning (etter å ha lest innlegg på norske, tyske og engelskspråklige fora). Enkelte steder leste jeg om noen som også hadde problemer med vann som ble sugt inn fra bremsekraftforsterker, og han hadde besøkt flere BMW-verksted før noen fant ut av at det var årsaken. Så det er ikke gitt at selv ekspertene legger sammen 1 og 1. Man lærer ihvertfall massevis av å lese de ulike nettfora! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...