ZhilleN Skrevet Juni 29, 2013 Share Skrevet Juni 29, 2013 Er calyen fra 3M bra? Har ikke prøvd den, men den til swissvax er til og anbefale, beste clayen jeg har brukt og er skikkelig effektiv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Juni 29, 2013 Share Skrevet Juni 29, 2013 Kan også anbefale exint.no utrolig bra utvalg og ryddig nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2013 Har sett litt der og på www.swissvax.no www.bilnerden.no www.scandicshine.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juni 30, 2013 Share Skrevet Juni 30, 2013 Idag har jeg vaska bilen min med Foam Lance fra Scandicshine sammen med Chemical Guys sin Mr Pink, en liten lekkasje i foam lancen som gjorde at jeg var klissvåt før bilen var skumlagt, men hey, det var morro! Spyla det bort etter en fem minutters tid, fløy rundt med vaskehansken min fra CarPro samtidig som pensler fra Swisswax fikk tura rundt speil, eblemer, bensinlock, grill, osvosv. Spyla av, og kjørte på med Iron X, fikk fram ganske mye etter og ha spyla av igjen, så kunne jeg endelig se meg selv i lakken (juhu), og klina på Rim Seven fra Scholl, det blei blankt og pent, ikke hundre prosent, men ganske nærme. Etter jeg var ferdig med innsiden var det bare og gyve løs på seter og alt, jeg var veldig instilt på og få bort skinnrester på spesielt førersetet og klina på noe Meguiars vinyl, carpet clean greier og fant fort ut at det gikk til helvete og enda litt lenger, så jeg dreiv i det og tok det heller på dører som det var møkk på, spruta på Leather Cleaner fra Swisswax, så Leather Milk og det blei veldig pent på alle seter utenom førersetet som jeg mest sannsyneligvis fucka ganske greit opp, men der sitter jo jeg uansett, så får se nærmere på det en annen gang. Alt av lister, dashbord fikk seg en shinings, det lykter sykelig digg inni bilen etter jeg fikk ordan air condition rens og Chemical Guys Mango Cello sin luftfrisker som forøvrig lukter helt magisk! Etter dette så jeg noen møkkflekker på tak og diverse plasser, så jeg tenkte fuck it, jeg finner fram clayen og Optimum No Rinse og klina løs på bilen, fattern kom hjem i det jeg var ferdig og kjente rundtom og sa det blei drit bra, og spyla av, og nå sitter jeg og gliser fra øre til øre, eneste minuset var at jeg tok en liten tur for og sjekke lufttrykket i dekka, så blei bakfangern møkkete igjen. Lenge leve livet på landet! Og jeg klina rein glass og ruter overalt, og endelig ser jeg ingen flekker på frontruta som har vært der i et halvt år, aldri turt og røre frontruta, gikk rett vest sist jeg prøvde! Takk for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2013 Idag har jeg vaska bilen min med Foam Lance fra Scandicshine sammen med Chemical Guys sin Mr Pink, en liten lekkasje i foam lancen som gjorde at jeg var klissvåt før bilen var skumlagt, men hey, det var morro! Spyla det bort etter en fem minutters tid, fløy rundt med vaskehansken min fra CarPro samtidig som pensler fra Swisswax fikk tura rundt speil, eblemer, bensinlock, grill, osvosv. Spyla av, og kjørte på med Iron X, fikk fram ganske mye etter og ha spyla av igjen, så kunne jeg endelig se meg selv i lakken (juhu), og klina på Rim Seven fra Scholl, det blei blankt og pent, ikke hundre prosent, men ganske nærme. Etter jeg var ferdig med innsiden var det bare og gyve løs på seter og alt, jeg var veldig instilt på og få bort skinnrester på spesielt førersetet og klina på noe Meguiars vinyl, carpet clean greier og fant fort ut at det gikk til helvete og enda litt lenger, så jeg dreiv i det og tok det heller på dører som det var møkk på, spruta på Leather Cleaner fra Swisswax, så Leather Milk og det blei veldig pent på alle seter utenom førersetet som jeg mest sannsyneligvis fucka ganske greit opp, men der sitter jo jeg uansett, så får se nærmere på det en annen gang. Alt av lister, dashbord fikk seg en shinings, det lykter sykelig digg inni bilen etter jeg fikk ordan air condition rens og Chemical Guys Mango Cello sin luftfrisker som forøvrig lukter helt magisk! Etter dette så jeg noen møkkflekker på tak og diverse plasser, så jeg tenkte fuck it, jeg finner fram clayen og Optimum No Rinse og klina løs på bilen, fattern kom hjem i det jeg var ferdig og kjente rundtom og sa det blei drit bra, og spyla av, og nå sitter jeg og gliser fra øre til øre, eneste minuset var at jeg tok en liten tur for og sjekke lufttrykket i dekka, så blei bakfangern møkkete igjen. Lenge leve livet på landet! Og jeg klina rein glass og ruter overalt, og endelig ser jeg ingen flekker på frontruta som har vært der i et halvt år, aldri turt og røre frontruta, gikk rett vest sist jeg prøvde! Takk for meg Skikkelig shinings dette Men burde du ikke brukt ironx før du gikk løs på bilen med hanske? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juni 30, 2013 Share Skrevet Juni 30, 2013 Idag har jeg vaska bilen min med Foam Lance fra Scandicshine sammen med Chemical Guys sin Mr Pink, en liten lekkasje i foam lancen som gjorde at jeg var klissvåt før bilen var skumlagt, men hey, det var morro! Spyla det bort etter en fem minutters tid, fløy rundt med vaskehansken min fra CarPro samtidig som pensler fra Swisswax fikk tura rundt speil, eblemer, bensinlock, grill, osvosv. Spyla av, og kjørte på med Iron X, fikk fram ganske mye etter og ha spyla av igjen, så kunne jeg endelig se meg selv i lakken (juhu), og klina på Rim Seven fra Scholl, det blei blankt og pent, ikke hundre prosent, men ganske nærme. Etter jeg var ferdig med innsiden var det bare og gyve løs på seter og alt, jeg var veldig instilt på og få bort skinnrester på spesielt førersetet og klina på noe Meguiars vinyl, carpet clean greier og fant fort ut at det gikk til helvete og enda litt lenger, så jeg dreiv i det og tok det heller på dører som det var møkk på, spruta på Leather Cleaner fra Swisswax, så Leather Milk og det blei veldig pent på alle seter utenom førersetet som jeg mest sannsyneligvis fucka ganske greit opp, men der sitter jo jeg uansett, så får se nærmere på det en annen gang. Alt av lister, dashbord fikk seg en shinings, det lykter sykelig digg inni bilen etter jeg fikk ordan air condition rens og Chemical Guys Mango Cello sin luftfrisker som forøvrig lukter helt magisk! Etter dette så jeg noen møkkflekker på tak og diverse plasser, så jeg tenkte fuck it, jeg finner fram clayen og Optimum No Rinse og klina løs på bilen, fattern kom hjem i det jeg var ferdig og kjente rundtom og sa det blei drit bra, og spyla av, og nå sitter jeg og gliser fra øre til øre, eneste minuset var at jeg tok en liten tur for og sjekke lufttrykket i dekka, så blei bakfangern møkkete igjen. Lenge leve livet på landet! Og jeg klina rein glass og ruter overalt, og endelig ser jeg ingen flekker på frontruta som har vært der i et halvt år, aldri turt og røre frontruta, gikk rett vest sist jeg prøvde! Takk for meg Skikkelig shinings dette Men burde du ikke brukt ironx før du gikk løs på bilen med hanske? Ja, det syntes og bli bra bortsett fra noen flekker her og der som jeg tok med håndkle etterpå, utenom det blei det bra! Usikker på rekkefølge, men kanskje jeg skal kjøre på Iron X før hanske neste helg vis det blir pent vær. Skulle hatt noe avfetning og en litt annen såpe i Foam Lancen og, kanskje jeg skal stikke innom Parts and Retards og få kjøpt Chemical Guys sin CW+G og Grime Reapern dems Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2013 Jeg vil tro det er bedre å bruke ironx først for å får vekk mest mulig skitt så det ikke skal bli med hansken rund Hvor kjøpte du MangoCello' forresten? Fant den på noen steder på nettet, men da kostet frakten like mye som sparyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juni 30, 2013 Share Skrevet Juni 30, 2013 Jeg vil tro det er bedre å bruke ironx først for å får vekk mest mulig skitt så det ikke skal bli med hansken rund Hvor kjøpte du MangoCello' forresten? Fant den på noen steder på nettet, men da kostet frakten like mye som sparyen Da skal jeg kjøre Iron X nestegang før jeg drar hansken rundtom Må få polert bilen også snart, er så sinnsykt mange småriper overalt! Jeg kjøpte den fra Scandicshine.no 149 kr var det for flaska Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2013 Tror polish etter iron x er greit;) Var å titta der porto på 141 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2013 Vasket også bil idag btw, først P21S felgrens og skum, spylte av og fullførte med chemical guys citrus wash & gloss og hanske. Og gikk over med tørkehåndkle til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juni 30, 2013 Share Skrevet Juni 30, 2013 Har dessverre ingen polishmaskin for øyeblikket, men selve bilen trenger og bli polert grundig og godt, så den blir blank og fin igjen Tenker jeg går til innkjøp av litt poleringsutstyr om en aldri så liten stund, bare lommeboka blir får påfyll Koster og få det frakta, jeg kjøpte Foam Lance med såpe, Mango Celloen og Claybar sammen Ser bra ut det! Legger opp et bilde av min, var fortsatt litt våt men Forresten, har du iPhone 5? I tilfellet, tror jeg du har samme pixelfeil vis du ser den svarte prikken rett atme venstre baklykt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juli 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2013 Har Sony xperia z, de svarte prikkene flytter på seg også. Jævlig irriterende, men slit å sende den på repp i to uker vettu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tare Jansen Skrevet Juli 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2013 Tips til de som skal begynne med våtsliping så kjøp et panser på et høggeri som er i grei stand, det er det sikreste før du begynner og hive deg ut på din egen lakk Min oppskrift på vaksing av bil : 1 :Setter bilen i skyggen og Høytrykkspyler bilen godt uten såpe, inni hjulbuer og kriker og kroker, åpne dørene og spyler dørterskelen, samme med motorrom, men kun metallet og ikke motoren, samme med bagasjerom 2 : Spruter prickbort inni dører, under panser, bagasje, spyler dette av etter 2 min virketid ca. hvis jeg ikke får vekk all møkk og smuss ved første vask, spruter jeg på en runde til og bruker egen vaskehanske KUN til avfetting og gnikker skikkelig i kroker og kriker. 3 : Når jeg er ferdig med prosessen innvendig i dører osv. går jeg på felgene, dette er fordi det uansett spruter møkk og dritt fra felgene på lakken når jeg vasker felgene, derfor går jeg på felgene først. Påfører prickbort og bruker en felgkost fra swissvax og går igjennom en og en felg grundig så ikke avfettinga tørker. 4 : Vasker godt av felgene, hvis det fortsatt er mye dritt igjen lar jeg prickborten sitte og virke 2-3 min og går grundig over engang til med felgkosten og spyler av, gjentar prosessen på alle 4 felgene. 5 : Går jeg grundig til verks under list på bilen rundt om, er det noen små asfaltflekker o.l over list, går jeg på i små felt med avfetting, påfører også dette under list og lar dette sitte i 2-3 min og spyler av igjen 6 : Så spruter jeg på nytt med ironx og lar dette sitte i 2 min, dette løser og små metallpartikler så ikke la denne tørke ut. Spyler av dette og inspiserer nøye. 7 : Så er det på tide med swissvax clay som jeg bruker under list for og fjerne de siste små flekkene med møkk som ikke ble borte av Ironx og prickbort, bruker gul clay som er meget hissig. 8 : spyler deretter av clayen og hele bilen, nå er det på tide med såpevask over hele bilen. 9 : Bruker foamcanon med chemical guys citrus wash and gloss, lar shampoen sitte i 2-3 min og spyler deretter av bilen. Åpner bensinlokket også før jeg påfører shampo. 10 : Legger på et nytt lag med chemical guys shampo og går over med vaskehanske, del gjerne bilen opp i flere felt slik at det blir lettere og jobbe inn såpa i lakken og spyl av det feltet som du har svampa og gjenta prosessen på nytt. Jeg begynner først og vaske godt inni bensinpåfyllinga før jeg går i gang med svamping. 11 : Når jeg blir fornøyd med vasken tørker jeg av bilen godt med pusseskinn, inni dører har jeg eget pusseskinn. 12 : Når bilen er tørket går jeg på med 3M teip for og dekke ulakkerte detaljer, som f.eks listeverk, speil osv. 13 : Begynner med Swissvax scratch remover med 3M pad (Grønn type ) og polerer små felt om gangen. 14 : Så går jeg på med Gul 3M perfect it III som er en meget fin rubbing ( Gul pad ) 15 : Swissvax cleaner fluid ( Blå 3M pad ) 16 : Siste step bruker jeg lakkforsegling, her bruker jeg litt forskjellig f.eks 3M, autosmart, eller den velkjente swissvax shield. Før jeg går på bilen utvendig med polering bruker jeg 3M perfect it III inni dører osv. Jeg påfører KUN med maskin utenom lakkfoseglinga som jeg påfører for hånd. Et tips også er og bruke rainx på ruter utvendig da dette gjør at regndråper preller av ruta de Så ikke denne før nå, men TAKK Denne skal føges slavisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gry Skrevet Juli 1, 2013 Share Skrevet Juli 1, 2013 Iron-X er jo et fantastisk produkt, men ganske dyrt. Det har ingen hensikt å bruke dette ved hver vask da den er ganske slem mot voksen på bilen. Og behovet er uansett størst om vinteren med all saltingen vi har i Norge. Jeg bruker Iron-X kun når jeg skal maskinkorrigere eller legge voks. Det samme med Prickbort (som det også er størst behov for i den kalde sesongen), jeg bruker dette kun når jeg kjenner at lakken begynner å bli nuppete. Alle avfettingene eter jo av vokslaget man har tatt seg mye møye med å legge på; og uten garasjetilgang liker jeg å ha litt greit opphold mellom hver gang jeg må legge voks. Og så klarte detailerne seg faktisk fint før Iron-X kom på markedet også, men da ble som regel clayen litt skitnere. De partiklene både clay og Iron-X fjerner, er ikke ting som vil løsne under svamping. Ikke på noe steg i vaskeprosessen skal det være nødvendig å skrubbe med tyngde for å fjerne forurensinger fra lakken, også clay skal bare føres over lakken. Det er produktene som skal jobbe, ikke vaskeren. Pusseskinn er også noe jeg har lagt fra meg etter at jeg begynte å henge på detailersclub.no. Har kjøpt en bunke mikrofiberhåndklær i stedet, for den som vil spare frakt er det bare å tusle inn på nærmeste Clas Ohlson og fylle kurven med hundehåndkle, finnes i to størrelser. Greit å kjøpe begge, så holder man av de minste til å ta kanalene og inni døråpninger/under tanklokket osv. Mikrofiber sluker småbøss på en helt annen måte enn pusseskinn, som jo har en helt tett og jevn overflate. Men jeg bruker aldri håndkleet (evt vaskehanske i mikrofiber) mer enn en gang før jeg slenger den på vask! Bare husk på å vaske mikrofiber på minst 60 grader og uten skyllemiddel (evt bruke eddik som skyllemiddel). Slik vasker jeg: 1 Prickbort på tørr lakk. Spyl av. 2 Surfex HD 1:10 (helst på ganske tørr lakk, men denne er vannbasert så det er ikke så viktig). Skrubb gjerne dekksider, pussergummi og gummi rundt vinduer samtidig (og gummimattene inni bilen). Spyl av. 3. Iron-X, denne bør helst også på ganske tørr lakk da effekten blir dårligere om bilen er veldig våt og produktet vannes ut. Sprayer denne kun på lakken under vinduene. Spyl av. Pkt 1-3 legges fra bunnen og oppover for å unngå rennemerker, spyles av fra bunnen og opp. Unngå at disse tørker ut på lakken! 4. Felgrens. Bruk børste for å få av mest mulig dritt, eller ha en egen vaskehanske til dette. Det kan også være greit å starte med felgrenspunktet om de trenger mye skrubbing, kan ta ganske lang tid å få brun gummi sort igjen... Trengs det mye skrubbing er det enkleste å gjøre dette når dekkene ikke står på bilen. 5. Skum (oppå felgrensen), gjerne inni motorrom og med tanklokk oppe. Spyl av (ikke høytrykk i motorrom). Pakk bort høyttrykken. 6. Håndvask. Spyl såpe av panelene etterhvert, pass på at panelene ikke tørker. Starter øverst der jeg tror bilen er reinest (tak) og jobber meg nedover til det jeg antar er mest skittent, som inni døråpninger/rundt døra, kanaler og under kanten på panser. (På E87'n trenger jeg nesten aldri avfetting i døråpningene, der er det stort sett bare støv som har lagt seg evt søle om det har dryppet noe av skoa. Hvis døråpningene er ille gjør jeg dette før jeg begynner med resten av bilen, pga søl.). 7. Lakkleire, men kun om jeg skal maskinpolere. (Meguiar's går fint å bruke med kun vann som smøring, så det er bare en fordel at bilen er våt). 8. Tørk. Husk å tørke alt som har blitt vått for å unngå flekker (her er det veldig kjekt med eget håndkle til motorrom, som nesten aldri egentlig blir reint nok) 9. Maskering og maskinpolering om det trengs. Evt fylling av steinsprut. 10. Forsegling/voks. Og så kan man selvfølgelig legge inn litt tid på alt annet ettersom det passer. Støvsuge/støvtørk og rydde inni bilen, gå over all plastikk med et passende produkt, rense skinn/tepper (skinn trenger litt jevnlig pleie det også, helst mer enn bare to ganger i året for læret sin del), tørke over ruter innvendig, pusse blank eksosen, smøre dørlistene, vokse felger, ha på dekkshine, ruteforsegling.. Ved vanlig vask blir det punkt 2, 4, 5, 6 og 8. Dvs surfex 1:20, felgrens, skum, håndvask og tørk. Surfex blander man jo så sterk/svak som man synes det trengs. 1:20 betyr altså en del produkt og 20 deler vann. Slik at 1:0 betyr ublandet, og 1:1 er halvt om halvt. 1:20 leses "en til tjue", som ikke er helt det samme som en tjuendedel. På skitten gummi (dekksider!) kan ofte rein surfex være nødvendig for å få skrubbet av alt som er brunt (tips: hvis gummien fremdeles ser brun ut men såpeskummet er hvitt mens du skrubber, prøv en runde med Prickbort), men på gummimatter kan rein surfex gi skjolder (og så må man ha på et eller annet for å shine dem opp igjen) men inni bilen er det sjelden miksen asfalt og salt og bremsestøv som har satt seg så da går det som regel greit med en tynnere blanding.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juli 7, 2013 Share Skrevet Juli 7, 2013 Hadde idag avfettningsrunde på bilen, spyla dette av, fylte foamcannon flaska og la skum på bilen, mens såpa lå og dro seg over bilen så fylte jeg bøtta og slang oppi Mr Pink fra Chemical Guys, spyla av bilen og begynte på felgene, de blei ganske rene og pene uten og bruke Scholl sin Rim 7 (Denne la igjen en helt forjævlig lukt på gårdsplassen min, USJ), så jeg la enda et lag med skum, denne gangen tykkere blanding så skummet ikke ble borte, dro CarPro vaskehansken min på noen områder, delte opp bilen og spyla av gruppevis, og vasken blei enda bedre denne gangen. Nå ser jeg også veldig mange riper og noen få rustflekker her og der, så skal til innkjøp av Poleringsmaskin om ikke så altfor lenge, så blir det enda mer shinings! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå