Gå til innhold

520i E39 '97 kokte, hva må jeg sjekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Fikk akkuratt satt på hengerfeste og kjørte avgårde med en stor campingvogn opp noen bratte bakker. Plutselig stiger temperaturen veldig raskt, så raskt at den kokte før jeg fant en plass å stoppe (midt i en tunnel). Prøvde å fylle opp med vann og klemme på slanger for å få ut litt luft, men det hjalp ikke stort.

Den lekker et sted fra venstre på radiatoren, muligens fra ekspansjonstanken. Har ikke demontert noe enda, tenkte å undersøke litt hva problemet kan være først. Kan det være å bare finne og fikse lekkasjen, fylle på kjølevæske og lufte ut, så er alt OK?

Bilen starter og går, så jeg håper toppakningen har overlevd :)

Skrevet

ja faktisk,de m50 og m52 motora tåler en del mer varmkjøring en det man tror,

fiks lekkasje,

luft den skikkelig,

sjekk at du har bra varmeapparat,

at den ikke går varm(sjekk spesielt viskosevifte)

men det er stor odds for at maskin din har klart seg bra :-) bare å krysse fingra

Skrevet

Ville nå uansett ikke kjørt med en stor campingvogn etter en 520, bilen har jo knappt krefter til å dra seg selv opp bakker, er ikke rart man leser om bilbranner og havarier i tuneller osv... når folk drar svære campingvogner med undermotoriserte biler.

Skulle jeg ha dratt Campingvogn ville jeg minst hatt en 530D.

Skrevet
Ville nå uansett ikke kjørt med en stor campingvogn etter en 520, bilen har jo knappt krefter til å dra seg selv opp bakker, er ikke rart man leser om bilbranner og havarier i tuneller osv... når folk drar svære campingvogner med undermotoriserte biler.

nåja veit ikke hvor enig jeg er med deg der,jeg har kjørt mye stor vogn og biltralle med en 525d (å denne drar fint med 1800-1900kg bak seg), å en campingvogn på en 1000-1200 kg er ikke akuratt noe problem å dra med noe så lite som en 523 heller, men ja stor vogn ekke drømmesituasjon bak en stakkars liten 520,hehe

er vel litt å skyte spurv med kanon å minst skulle ha en 530d

Skrevet

Joda det er sikkert greitt med en 525D, men jeg ville nå uansett minst hatt en 530D da jeg er glad i både fart og krefter, har selv dratt 1600kg med materialer etter min 523 så ja det går fint men er ikke optimalt, kunne forsåvidt tenkt meg at min neste bil ble en diesel Bimmer men desverre er det lite hensiktmessig for min del da det blir som regel mye småkjøring, da jeg kjøpte min 523 for 7 år siden var den kjørt 125000km nå er den kjørt rett over 160 and still going strong :)

Skrevet
ja faktisk,de m50 og m52 motora tåler en del mer varmkjøring en det man tror,

fiks lekkasje,

luft den skikkelig,

sjekk at du har bra varmeapparat,

at den ikke går varm(sjekk spesielt viskosevifte)

men det er stor odds for at maskin din har klart seg bra :-) bare å krysse fingra

Takk for bra svar! Da gjør jeg det og håper på det beste :-)

Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener, men nå er jeg fortsatt bare lærling så 520'n min får gå (forhåpentlig vis) en stund til :)

Skrevet

Da har jeg funnet ut at det er en sprekk i plasten på radiatoren der ekspansjonstanken går nedi, som vist på bildet:

453_zpsd5e1efea.png

Leste også litt på vanlige feil på E39, og kom fram til at "clutchen" til radiatorvifta er gåen. Symptomene var at man kan lett snurre rundt vifta for hånd når motoren er stanset, med liten motstand (Check), og at motoren blir varm når den står på tomgang (Check).

eBay-deler, go or no-go?

Radiator: http://www.ebay.com/itm/ENGINE-COOLING-RADIATOR-BMW-5-SERIES-E34-E39-520-i-528-i-ONLY-AUTOMATIC-/370834267257?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item565771dc79

Clutch til vifta: http://www.ebay.com/itm/Viscous-cooling-rad-fan-coupling-fits-BMW-3-5-series-Z3-/250328223196?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a48b98ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...