Gå til innhold

Kjøp av BMW 318 E36 til 1000kr.

Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen Insulaventus.

Var det en 1996 modell sa du? Da har bilen en motor som heter m43b18, da skal du ha oljefilteret som koster 69,90 kr, se link under:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... BMW-50136/

Om du ikke er sikker på årsmodell, eller at den kanskje er produsert tidligere enn 1996, så kan det hende du har en m40b18, da skal du ha det andre filteret (den siste linken din).

Men er det en 96-modell med m43b18 skal du ha det første filteret du linker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, det trodde jeg også, men i følge biltema er det første filteret frem til August 95, og det andre filteret for modeller fra september 95. Så om han har en 96 modell så skal det uansett passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Insulaventus.

Var det en 1996 modell sa du? Da har bilen en motor som heter m43b18, da skal du ha oljefilteret som koster 69,90 kr, se link under:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... BMW-50136/

Om du ikke er sikker på årsmodell, eller at den kanskje er produsert tidligere enn 1996, så kan det hende du har en m40b18, da skal du ha det andre filteret (den siste linken din).

Men er det en 96-modell med m43b18 skal du ha det første filteret du linker til.

Jeg er ganske sikker på at det var en M43B18 i og med at det sto at den hadde 115hk i vognkort, og M40 har noe lavere effekt?

Satser på at det er filteret du linket :)

Takk for hjelp!

Greit at noen får ferten av denne tråden og gidder og hjelpe :lol:

Edit: (fant ut at det er en M40B18 med 113 hester istedet for 115 :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så ikke PMen din før nå, men regner med det ordnet seg. Nå skal ikke jeg være noen festbrems her, men jeg er i hvert fall forsiktig med motorrens så lenge det ikke er helt nødvendig. Dette kan føre til at gamle avleiringer løsner og legger seg på steder de ikke skal være, i stedet for å bli med oljen ut. Skrekkeksempler der oljekanaler har blitt tett som har ført til havari finnes det nok av.

Men for all del, i mange tilfeller fungerer det også ypperlig - jeg er bare i oppfatning av at olje- og filterskift er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så ikke PMen din før nå, men regner med det ordnet seg. Nå skal ikke jeg være noen festbrems her, men jeg er i hvert fall forsiktig med motorrens så lenge det ikke er helt nødvendig. Dette kan føre til at gamle avleiringer løsner og legger seg på steder de ikke skal være, i stedet for å bli med oljen ut. Skrekkeksempler der oljekanaler har blitt tett som har ført til havari finnes det nok av.

Men for all del, i mange tilfeller fungerer det også ypperlig - jeg er bare i oppfatning av at olje- og filterskift er nok.

SKjønner.

er så mye majones der at jeg ikke tør og kjøre nedover når jeg vet at det kommer til og bli med i den nye olja hvis jeg ikke fjærner det først :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper nok å fylle på en billig olje, tappe igjen og så fylle på skikkelig olje. A.k.a flushing.

Bare bruk en med noenlunde lik viskositet. Har litt skrekken for motorrens jeg også (egentlig helt uten grunn og erfaring, men man leser jo mye rart) hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper nok å fylle på en billig olje, tappe igjen og så fylle på skikkelig olje. A.k.a flushing.

Bare bruk en med noenlunde lik viskositet. Har litt skrekken for motorrens jeg også (egentlig helt uten grunn og erfaring, men man leser jo mye rart) hehehe.

Skal flushe en gang før turen, og så på nytt igjen når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut :) kan være det løsner litt mer dritt når den får kjørt seg varm over en stund, så det er midt i blinken.

Så får vi håpe regreimen din er oppegående :)

Det blir et eventyr, som sagt :mrgreen:

Blir spennende å følger med :D

Setter virkelig pris på at du følger med :D

Skal ta masse bilder og evnt en filmsnutt av hva jeg gjør med bilen og hva som skjer :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det går helt fit med motorrens av bilen. Bare la motor kjøres litt lenger enn anbefalt på tomgang før du stopper og tapper ut oljen. Motorrens er veldig effektivt og kan, som mange sier, løse opp flak eller større klumper med avleiringer i motor, som igjen KAN skape problemer når de skal ned til bunnpannen (f.eks sette seg fast i trange steder).

Men har faktisk aldri hørt eller sett noen det har skjedd med, tror denne problematikken henger igjen fra gamle motorer som har gått veldig langt med lite vedlikehold og anleggsmaskiner. Samt bruk av mineralolje.

Ville kjørt gjennom billig olje med motorrens, gjerne la det stå på tomgang i 20min. For så å tappe av og helle innpå med syntetisk kvalitetsolje (biltema funker fint den også) i rett viskositet. Ikke bytt filter før du bytter til den oljen du skal beholde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det går helt fit med motorrens av bilen. Bare la motor kjøres litt lenger enn anbefalt på tomgang før du stopper og tapper ut oljen. Motorrens er veldig effektivt og kan, som mange sier, løse opp flak eller større klumper med avleiringer i motor, som igjen KAN skape problemer når de skal ned til bunnpannen (f.eks sette seg fast i trange steder).

Men har faktisk aldri hørt eller sett noen det har skjedd med, tror denne problematikken henger igjen fra gamle motorer som har gått veldig langt med lite vedlikehold og anleggsmaskiner. Samt bruk av mineralolje.

Ville kjørt gjennom billig olje med motorrens, gjerne la det stå på tomgang i 20min. For så å tappe av og helle innpå med syntetisk kvalitetsolje (biltema funker fint den også) i rett viskositet. Ikke bytt filter før du bytter til den oljen du skal beholde :)

Takk for guide :D

Har handlet inn slik at jeg skal kjøre motor-rens på den olja som står på den nå (hovedsaklig for og fjerne majones i topplokk og i kjøleloopen)

handlet billig olje som skal byttes når jeg kommer hjem.

har kjøpt oljefilter fordi, når jeg skal kjøre motor-rens, så tipper jeg det oljefilteret som allerede står inni der kommer til og bli pakket med majones.

Satser på at turen går smertefritt, men må så klart være obs på at det absolutt ikke er garantert at turen er vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...