Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 320i e36 '91 Sedan som begynner å stige på tempen på tomgang etter en god stund stillestående. Mens nåla rolig reiser seg kan jeg bare begynne å pumpe på gassen så vil den etter rundt 3-4 sek senke seg til vanlig arbeidstemperatur igjen.

Har stått stille hele helga, men jeg merket at varmeanlegget ikke ville bli varmt da jeg kjørte tidlig ut på jobben på fredagen. Det gjør det nå da.

Er det termostaten?

-

Hvis det er til mer hjelp så hadde jeg en episode for drøyt 3 uker sida hvor jeg byttet til åpent luftfilter og hadde problemer med koking da, den gikk opp til det røde merket 1-2 ganger, men jeg dauet den fort. Etter lufting så fikk jeg fikset dette da. MEN, da jeg luftet (rundt 30-35 min brukte jeg) virket det som disse små boblene aldri gikk vekk, ble veldig smått og skummete. Gjorde dette på et dårlig tidspunkt så var ikke veldig tålmodig og lukket det bare igjen sånn og fylte på greit med vann.

TRENGER HURTIG HJELP.

TAKK!

Skrevet

er nok vifta di,hvis motor er kald en morra,prøv å turn vifta rundt mange ganger for hånd,denne skal være veldig "SEIG" å hvis den forandrer seg å går mye lettere etter du har turna den kun noen runder(eller 10 for den saks skyld) så er det viftehjertet/viskosekobling,

å ja vifta vil alltid snurre på tomgang,men den blir bare gående å slure,altså den snurrer ikke fort nok rundt.

å / eller gjør som han over også nevnte ,driftsvarm motor å dra hånda di i vifta,(ikke kjempe kult hvis du er skvetten,hehe)

hvis du klarer å få vifta til og stoppe lett så ern deffekt

Skrevet
Men vifta snurrer jo på tomgang?

Har ikke sjekket akkurat NÅR tempen stiger da..

Prøver hvertfall termostaten nå først :)

Ja, for all del prøv alt annet først.

Hvorfor du ønsker råd her inne kan jeg ikke skjønne.

Selvfølgelig går vifta rundt. Problemet er om den går så fort at den greier å kjøle ned vannet nok.

Termostaten skjønner vel lite av om du står stille eller ikke ??

Skrevet

Har/hadde samme problem. Fant ut at lokket på ekspansjonstanken ikke virka som den skulle og laget for stort trykk i systemet slik at tanken utvida seg som en "bolle" og dermed ble det lekkasje nede på tanken. Bytta begge deler i går (rengjorde alle kontaktflater der hvor o-ringene skal sitte og smøret de nye O-ringene) da gikk utluftningen av systemet myyyyye lekkert og har ikke hatt noe problem siden. Trenger ikke å være det samme i ditt tilfelle, men skjekk veskenivå og se om tanken har utvida seg på midten. Ganske sikker på at du kan lutelukke termostaten da den er nylig byttet hos meg!

Skrevet
Men vifta snurrer jo på tomgang?

Har ikke sjekket akkurat NÅR tempen stiger da..

Prøver hvertfall termostaten nå først :)

Ja, for all del prøv alt annet først.

Hvorfor du ønsker råd her inne kan jeg ikke skjønne.

Selvfølgelig går vifta rundt. Problemet er om den går så fort at den greier å kjøle ned vannet nok.

Termostaten skjønner vel lite av om du står stille eller ikke ??

Var da himla til podden du skulle bli :P

Hadde ikke tid til å bestille å styre med den delen ettersom jeg

skulle til Sverige neste dag, derfor jeg skrev at jeg trengte hurtig hjelp/tips.

De på Mekonomen foreslo vannpumpa.

Alt jeg fikk gjort var å bytte kjølevannet og lufta det gått, så ser jeg på pumpa

og termostaten når jeg kommer hjem.

Har ikke hatt noe problem med dette etter at jeg dro til Sverige. Men var et sjansespill.

Skal se på det med vifta i morgen :) takk for svar

Skrevet

Er nok vannpumpa om det kommer seg ved å guffe litt på, hadde det vær viskose koblingen hadde det ikke utgjort noe forskjell med høyere turtall.

Skrevet

Kanskje bare luft i systemet? Parker bilen med front oppover, sett vifta på trinn 1-2, lufteskue av og fyll på. Siden du ikke har særlig varme i bilen, så har du en luftboble der.

Kan være litt vrient å lufte, vært borti flere m50`r med dette problemet.

Seff kan det være Viskose, vannpumpe og alt det, men utelukk luft i systemet først da.

Av og til kan det hjelpe med trykkluft i radiator for å få vannet gjennom systemet (bruk omså egne lunger til hjelp).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...