Gå til innhold

Singapore - Asias svar på Norge i anti-bil politikk?

oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Ta en kikk på denne MightyCarmods-episoden der de tar for seg Singapore sin bilkultur og retningslinjer.

Bilene er mye dyrere enn her hjemme, og må fornyes med massevis (!!) av avgifter for å ha de i mer enn 10 år. Mange av reglene og forskriftene de forteller om høres ut som tyrraneri og svindel.

For første gang noensinne har jeg såvidt kjent følelsen av å være heldig av å bo i Norge, relatert til bilkostander. (Bare litt - vel og merke ;) )

Når han sier at det var det største biltreffet de hadde hatt i Singapore får man litt perspektiv til våre Gatebil festivaler... hvor sinnsykt det er i forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter raskt inn at Singapore har litt under fem millioner innbyggere og er på størrelse med Gjøvik kommune. :o (Gjøvik har vel under 30.000 innbyggere? M.a.o. god plass. :mrgreen: )

I Singapore koster en VW Polo 1.2 131.000 Singapore dollar. Eller circa 629.000 norske kroner...

En sånn en:

ratludyayrdfbnpa3nd2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang noensinne har jeg såvidt kjent følelsen av å være heldig av å bo i Norge, relatert til bilkostander. (Bare litt - vel og merke ;) )

Hvis jeg føler meg nede, så pleier jeg å ta meg en tur til Danmark for å booste selvtilliten. Da kan jeg stå og flire av alle de leasing-Fiatene de freser rundt i, og føle meg som kongen selv i min 18 år gamle Mazda.

Men når jeg kjører over Øresundbroa inn i Sverige er alt tilbake til det gamle :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kjører ofte til gjengjeld jævlig rå biler der borte da, går mer på å kjøpe dyrest mulig bil for å vise fram velstanden sin. Så en slik Maserati Granturismo MC Stradale der en gang, vanvittig rå bil og lyd! Singapore er et fint land, anbefaler en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singapore er absolutt fantastisk ja, prøver alltid å legge inn en stopp der når jeg er i Asia. Bilprisene der må som nevnt sees i forhold til at det er en veldig tett befolket bystat med lite areal. I tillegg så er det alltid en taxi i nærheten til en svært billig penge, og et velfungerende T-banesystem (som jeg aldri har prøvd). I et land med så høy velstand hadde det vært sjanseløst med enklere tilgang på private biler.

Var der sist i april og satt blant annet på litt rundt med en jeg kjenner der som har en Volvo S80 T5. Fin bil, og koster sitt der, men er en temmelig høy tetthet der av biler som er langt mer spesielle. Gøy sted å besøke for en bilinteressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd der i over 1 år.

Mange fine biler, de eldste bilene man ser er taxier og pickuper brukt i konstruksjonsbransjen, ofte med 15-20 indere på lasteplanet :D

De har riktignok høye priser og avgifter på bil, men så kan ikke landet sammenlignes med Norge...

Singapore kan kjøres på kryss og tvers på ca 30-45minutter i vanlig trafikk. De har også et ekstremt godt utbygt kollektivsystem med buss, t-bane, monorail noen steder og relativt billige taxier. jeg bodde nøyaktig i sentrum av singapore, mellom clarke quay og dhoby ghoat og kom meg til hvorsomhelst i singapore med kollektivtrafikk iløpet av 20-30 minutter. det gikk 6 toglinjer fra min t-bane, og hver av disse gikk ca hvert 5-7 minutt avhengig av tid på døgnet. i utkanten gikk T-bane mellom hvert 10-15 minutt. Prisene for kollektivtransport er ca 0.50 SGD - 5 SGD (1Singapore Dollar = ca 4.5 NKR) altså kostet det ca 20 kroner i gjennomsnitt å kjøre kollektivt i sentrumsområdet. Veisystemet er velholdt og fint og man møtte sjeldent på humper eller uregelmessigheter i veibanen, feil på veien ble ofte fikset eller reasfaltert iløpet av dager.

Norge kjøres på tvers på ca 8 timer, i høyden bør man regne dager, ikke timer.

Kollektivmessig bor jeg i Bergen, Åsane. bussen til byn går hvert 20 minutt, den er utelukkende for sen hver dag, og bruker godt over halvtimen på de 8 km til sentrum i vanlig trafikk. Bybanen er tregere enn bussene, men følger som oftest rutetiden. i utkanten av bergen kan bussene gå 2-6 ganger om dagen eller ca 1 gang i timen. Altså er det veldig vanskelig for folk som evt må skifte buss å leve uten bil. Prisen for å ta buss i bergen er i dag 41 kroner uansett om du skal 1 km eller 15km. Veibanen er hullete og fæl, disse blir fikset av og til, og da blir de lappet med løsasfalt som smuldrer opp igjen iløpet av 6mnd. Se f.eks hordvikveien/steinestøveien, der er det vel 40-60 hull som er lappet til på en 300m lang vei, ikke snakk om reasfaltering der nei...

Blir litt som å sammenligne bmw og en golfbil.

Singapore har høye bilavgifter pga det ikke er plass til at alle skal ha bil, de har 5.5 mill inbyggere på et område på størrelse med oslos ring 4/5, hvis alle hadde biler ville ikke trafikken gått noen veier :D i tillegg er det ofte vindstille og de er utsatt for forurensing av biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bussen kommer hvert 20. minutt så bor du enten langs 3 eller 4, altså Morvik eller Flaktveit. Her ute på Hordvik går bussen maks en gang i timen, og da går den til og med gjennom Salhus et par ganger.

Det finnes plasser som er mye verre enn hvor jeg bor også, men jeg må ha bil for å kunne fungere i hverdagen. Prøv å ta buss til og fra jobb når du jobber fra 16.00 - 04.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skulle ta buss til jobb på stord eingang fordi dynamoen på bilen var gåen. Skulle begynne et kurs kl 8, så da måtte eg ta kystbussen som gikk kl 6 fra bystasjonen. Jævlig kurrant då at første bussen frå Bønes gikk ca kl 6 óg, då funke jo da jævlig dårlig. Måtte ta taxi til bussen, det er god kollektivløsning! For ikkje å snakke om billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd der i over 1 år.

Mange fine biler, de eldste bilene man ser er taxier og pickuper brukt i konstruksjonsbransjen, ofte med 15-20 indere på lasteplanet :D

De har riktignok høye priser og avgifter på bil, men så kan ikke landet sammenlignes med Norge...

Singapore kan kjøres på kryss og tvers på ca 30-45minutter i vanlig trafikk. De har også et ekstremt godt utbygt kollektivsystem med buss, t-bane, monorail noen steder og relativt billige taxier. jeg bodde nøyaktig i sentrum av singapore, mellom clarke quay og dhoby ghoat og kom meg til hvorsomhelst i singapore med kollektivtrafikk iløpet av 20-30 minutter. det gikk 6 toglinjer fra min t-bane, og hver av disse gikk ca hvert 5-7 minutt avhengig av tid på døgnet. i utkanten gikk T-bane mellom hvert 10-15 minutt. Prisene for kollektivtransport er ca 0.50 SGD - 5 SGD (1Singapore Dollar = ca 4.5 NKR) altså kostet det ca 20 kroner i gjennomsnitt å kjøre kollektivt i sentrumsområdet. Veisystemet er velholdt og fint og man møtte sjeldent på humper eller uregelmessigheter i veibanen, feil på veien ble ofte fikset eller reasfaltert iløpet av dager.

Norge kjøres på tvers på ca 8 timer, i høyden bør man regne dager, ikke timer.

Kollektivmessig bor jeg i Bergen, Åsane. bussen til byn går hvert 20 minutt, den er utelukkende for sen hver dag, og bruker godt over halvtimen på de 8 km til sentrum i vanlig trafikk. Bybanen er tregere enn bussene, men følger som oftest rutetiden. i utkanten av bergen kan bussene gå 2-6 ganger om dagen eller ca 1 gang i timen. Altså er det veldig vanskelig for folk som evt må skifte buss å leve uten bil. Prisen for å ta buss i bergen er i dag 41 kroner uansett om du skal 1 km eller 15km. Veibanen er hullete og fæl, disse blir fikset av og til, og da blir de lappet med løsasfalt som smuldrer opp igjen iløpet av 6mnd. Se f.eks hordvikveien/steinestøveien, der er det vel 40-60 hull som er lappet til på en 300m lang vei, ikke snakk om reasfaltering der nei...

Blir litt som å sammenligne bmw og en golfbil.

Singapore har høye bilavgifter pga det ikke er plass til at alle skal ha bil, de har 5.5 mill inbyggere på et område på størrelse med oslos ring 4/5, hvis alle hadde biler ville ikke trafikken gått noen veier :D i tillegg er det ofte vindstille og de er utsatt for forurensing av biler.

Det er ikke dyrt med buss i Norge, et månedskort koster 650 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å korrigere, jeg skrøt på ingen måte over kollektivtilbudet i Bergen :) bor selv på hordvik/steinestøvegen, i salhus og bergen mellom åsane og sentrum. Har brukt en god del av kollektivtilbudet, aldri vært fornøyd :)

Er ikke du som bor langs Steinsestøvegen og tilfeldigvis kjører blå e36 med ganske store felger (19")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ofte går bussen?

For å forsøke meg på en liten oppsummering så langt:

Singapore: Bra kollektivtilbud, veldig dyre biler.

Bergen: Dårligere kollektivtilbud enn i Singapore, rimeligere biler. (Muligens også en blå E36 med store felger langs Steinestøvegen.)

Norge: Dårligere kollektivtilbud enn i Bergen, like dyre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ofte går bussen?

For å forsøke meg på en liten oppsummering så langt:

Singapore: Bra kollektivtilbud, veldig dyre biler.

Bergen: Dårligere kollektivtilbud enn i Singapore, rimeligere biler. (Muligens også en blå E36 med store felger langs Steinestøvegen.)

Norge: Dårligere kollektivtilbud enn i Bergen, like dyre biler.

:mrgreen:

Vi kan vel strengt talt ikke klage så mye vi som bor i storbyene. Er jo plenty med plasser i Norge hvor det rett og slett ikke går buss. Det er disse det svir verst for når avgifter på alt settes opp.

Jeg har vært i Singapore på ferie, og det er helt annerledes. Det kryr av billige drosjer, og det er veldig mye rikdom med tanke på at Singapore er enorm på shipping. Det er et alternativ å ha bil der. Man må nesten være entusiast eller farte veldig mye rundt. I Norge er det ofte er alternativ å ta buss. Bil er obligatorisk om man ikke bor i storbyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å korrigere, jeg skrøt på ingen måte over kollektivtilbudet i Bergen :) bor selv på hordvik/steinestøvegen, i salhus og bergen mellom åsane og sentrum. Har brukt en god del av kollektivtilbudet, aldri vært fornøyd :)

Er ikke du som bor langs Steinsestøvegen og tilfeldigvis kjører blå e36 med ganske store felger (19")?

Nope :) kjører svart e36 med ganske vanlige 205/55r16 da jeg fant ut at powerflex + lavprofil ikka var forenlig med behagelig kjøring i norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...