Gå til innhold

Syntetisk motorolje og gammel motor....


SST
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sitter og googler litt i forhold til erfaringer rundt bruk av syntetisk olje på gammel motor. Leste noen poster på et amerikansk forum, og etter det jeg forstår så er hovedårsaken til at syntetisk olje er mindre gunstig for gammel motor er at de ikke inneholder zink.

Selvsagt fyller man ikke 0w-30 på en gammel M30, men tar da utgangspunkt i en 15w-40/20w-50 helsyntet.

Noen med kunnskap rundt dette som kan forklare litt? Eventuelt noen meninger.

Og hva menes med "flat tappet cam-engine"?

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner M30, selvsagt kan du ha syntetisk på den, den skal vel ha det også.. Jeg tror det er bedre på alle motorer. Det jeg har hørt er at om motoren alltid er kjørt med mineralolje skal man være litt forsiktig når man går over til syntetisk. Grunnen til dette er at den syntetiske oljen renser bedre og kan løse opp mye dritt som plutselig sirkulerer i oljesystemet. Derfor bør man bytte olje ofte i starten eller rense motoren først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil ikke i dette innlegg komme med noen anbefalinger til deg da dette tema er svært omdiskutert med mange meninger, det jeg kan komme med er mine erfaringer.

Ser vi på produksjon av syntetisk motorolje så er denne oljen kunstig fremstilt og man har tatt vare på de oljemolekyler som egner seg best til smøring og som har like store molekyler. I en mineral olje så er det mange forskjellige dimensjoner (diameter) og kvaliteter på molekylene. Hvorfor at en mineral olje er bedre i en gammel motor forstår jeg ikke... Det som kan være negativt er at syntetiske oljer renser ekstremt godt, har du brukt mineralolje gjennom en årreke og motoren er full av oljeslam og går over på syntetisk olje så vil du få et slam problem, alt kommer på en gang. Skal du gå over til syntetisk så må du "vaske" motoren innvendig først. Så til viskositet, de gamle motorene skulle ha en tykk olje, for en tykk olje smurte bedre, dette er en myte spesielt under kalde forhold i Norge, da man i perioder under start mistet smøring til vitale deler. Her er også syntetiske oljene vesentlig bedre, de smører ekstremt raskt. De syntetiske oljene er også bedre på slagfasthet, dvs den er bedre på gjennomslag (metall mot metall).

Jeg hadde tilgang til Mobil 1 (den gamle 5w-50), denne har jeg så god erfaring med at jeg har brukt denne til nesten alt. Jeg har testet oljen på en ny Honda plenklipper, den skal ha mineral olje SAE30, fikk melding fra selger at dersom jeg brukte Mobil 1 på denne så vil motoren havarere, har nå brukt denne klipperen svært mye og i tre år, den gårt fortsatt som ei klokke.

Jeg har tilgang til en gammel Mercedes TD300 (124), bruker denne i jobbsammenheng, denne har passert 500 000km, her gikk vi over til Mobil 1 ESP 5W-30, her fikk vi melding om at dersom vi brukte denne oljen på denne motoren så vil motoren havarere, vi fylte på... Nå har vi kjørt på bilen ytterligere 100 000km og motoren går fortsatt som ei klokke, til og med uten oljelekarsjer.

Her kunne jeg komme med mange flere eksmpler.

Personlig så trur jeg ikke det er noe problem å gå over til en syntetisk olje, men så har du det ene havariet, dvs 1 av 10 000, og havariet har egentlig kommet uansett uavhengig av hvilken olje du har benyttet. Dette vil man jo aldri få svar på. Trur du får ta dine egne avgjørelser og stå for de, men en syntetisk olje vil og blir en bedre olje en en mineralolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå fint.

Men ja, som mange sier:

På slitne motorer og motorer som er kjørt langt på mineral vil det være en god del koksing og slam i motor, i noen tilfeller vil motorrens/helsyntetisk olje frigjøre for mye av dette og avdekke oljelekkasjer osv, da koksing rett og slett kan ha tettet igjen en tidligere lekkasje.

Selv har jeg gått over til 100% syntetisk, kjørte motorrens først for å få ut mye av dritet som lå i motor, slik at jeg ikke måtte bytte olje igjen innen kort tid pga renseeffekten. Motoren fikk bedre gange og starter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra mineralolje på min første Bmw, en 85 modell 520 som var kjørt over 200 000km, gikk da over fra ett eller annet ukjent merke på mineralolje og til Mobil 1.

Fikk beskjed fra flere at dette måtte jeg ikke gjøre da oljen kunne sive ut gjennom simmeringer osv... da den var så tyntflytende i forhold til mineraloje, men den bilen brukte mye mindre olje etter det.

Jeg renset heller ikke motoren før jeg byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil ikke i dette innlegg komme med noen anbefalinger til deg da dette tema er svært omdiskutert med mange meninger, det jeg kan komme med er mine erfaringer.

Ser vi på produksjon av syntetisk motorolje så er denne oljen kunstig fremstilt og man har tatt vare på de oljemolekyler som egner seg best til smøring og som har like store molekyler. I en mineral olje så er det mange forskjellige dimensjoner (diameter) og kvaliteter på molekylene. Hvorfor at en mineral olje er bedre i en gammel motor forstår jeg ikke... Det som kan være negativt er at syntetiske oljer renser ekstremt godt, har du brukt mineralolje gjennom en årreke og motoren er full av oljeslam og går over på syntetisk olje så vil du få et slam problem, alt kommer på en gang. Skal du gå over til syntetisk så må du "vaske" motoren innvendig først. Så til viskositet, de gamle motorene skulle ha en tykk olje, for en tykk olje smurte bedre, dette er en myte spesielt under kalde forhold i Norge, da man i perioder under start mistet smøring til vitale deler. Her er også syntetiske oljene vesentlig bedre, de smører ekstremt raskt. De syntetiske oljene er også bedre på slagfasthet, dvs den er bedre på gjennomslag (metall mot metall).

Jeg hadde tilgang til Mobil 1 (den gamle 5w-50), denne har jeg så god erfaring med at jeg har brukt denne til nesten alt. Jeg har testet oljen på en ny Honda plenklipper, den skal ha mineral olje SAE30, fikk melding fra selger at dersom jeg brukte Mobil 1 på denne så vil motoren havarere, har nå brukt denne klipperen svært mye og i tre år, den gårt fortsatt som ei klokke.

Jeg har tilgang til en gammel Mercedes TD300 (124), bruker denne i jobbsammenheng, denne har passert 500 000km, her gikk vi over til Mobil 1 ESP 5W-30, her fikk vi melding om at dersom vi brukte denne oljen på denne motoren så vil motoren havarere, vi fylte på... Nå har vi kjørt på bilen ytterligere 100 000km og motoren går fortsatt som ei klokke, til og med uten oljelekarsjer.

Her kunne jeg komme med mange flere eksmpler.

Personlig så trur jeg ikke det er noe problem å gå over til en syntetisk olje, men så har du det ene havariet, dvs 1 av 10 000, og havariet har egentlig kommet uansett uavhengig av hvilken olje du har benyttet. Dette vil man jo aldri få svar på. Trur du får ta dine egne avgjørelser og stå for de, men en syntetisk olje vil og blir en bedre olje en en mineralolje.

Enig med deg, men man kan ikke bruke en plenklipper til å eksperimentere med olje fordi:

Min plenklipper er 10 år gammel, jeg har aldri skiftet olje på den, men tømte på en liten skvett castrol 0-30 for fire år siden da det var litt lite på. Oljen i klipperen min er nok ikke pen men den sviver fint og starter på første drag etter vinterdvalen om jeg trykker 8-9 ganger på bensinpumpen først. En plenklipper er i bruk så lite at motoren overlever resten av klipperen uansett hvilken olje du bruker eller om du i det hele tatt gidder å bry deg om dens tilstand.

Min forige klipper fikk ingen olje i det hele tatt, den ble 14 år, da var den rustet i filler mens motoren gikk som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg, folkens.

Da har jeg egentlig fått bekreftet tanken jeg har gått rundt med. Flere som har sagt det samme, at jeg ikke må finne på å bytte til helsyntetisk på M30`n. Men som dere anbefaler tar jeg en motorrens først.

Jeg er faktisk fristet til å teste den helsyntetiske 15w-40 oljen til Royal Purple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg, folkens.

Da har jeg egentlig fått bekreftet tanken jeg har gått rundt med. Flere som har sagt det samme, at jeg ikke må finne på å bytte til helsyntetisk på M30`n. Men som dere anbefaler tar jeg en motorrens først.

Jeg er faktisk fristet til å teste den helsyntetiske 15w-40 oljen til Royal Purple.

Hei

Alt er bedre en mineral olje :-).

Jeg kjenner ikke til RP oljen og dens egenskaper, men skal jeg si min mening så synes jeg at en 15w- olje er noe tykk, jeg har nok valgt en tynner olje, husk vi bor i Norge.

Vil samtidlig anbefale en MOBIL 1 variant som passer din motor og jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har noe profitt av å anbefale dette merket, jeg har bare så ekstremt god erfaring med denne oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema classic mineral oil 20w-50 olje har jeg beste erfaring med på m30..

Har prøvd litt forskjellige syntetiske oljer til banekjøring og det har endt med rådelager havari.

De havariene der har du fått uansett uavhengig av oljetype, og vertfall ikke på grunn av at du brukte syntetisk olje, så mye peiling har jeg at det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg, folkens.

Da har jeg egentlig fått bekreftet tanken jeg har gått rundt med. Flere som har sagt det samme, at jeg ikke må finne på å bytte til helsyntetisk på M30`n. Men som dere anbefaler tar jeg en motorrens først.

Jeg er faktisk fristet til å teste den helsyntetiske 15w-40 oljen til Royal Purple.

Hei

Alt er bedre en mineral olje :-).

Jeg kjenner ikke til RP oljen og dens egenskaper, men skal jeg si min mening så synes jeg at en 15w- olje er noe tykk, jeg har nok valgt en tynner olje, husk vi bor i Norge.

Vil samtidlig anbefale en MOBIL 1 variant som passer din motor og jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har noe profitt av å anbefale dette merket, jeg har bare så ekstremt god erfaring med denne oljen.

Jo, skjønner hva du mener. Men jeg igjen er noe skeptisk til tynn olje på gamle motorer som har passert tohundreogmangetusen-kilometer. Jeg "liker" egenskapene til syntetisk olje, så i mitt hode blir en litt tykkere syntetisk olje et godt kompromiss. Det skal sies at bilen bare blir kjørt i sommermånedene, så den starter meget sjelden på temperaturer kaldere enn +10.

Jeg kjørte RP-olje både på min E34 540i og E39 523i. Disse gikk veldig fint med denne oljen. Men på disse fylte jeg 5w. Samtidig skal det sies at jeg også har god erfaring med Mobil1 og Castrol også. Bare så synd at prisen på disse oljene er helt hinsides!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser mye som blir skrevet av mange brukere i diverse oljetråder som anbefaler diverse oljer fordi de merker at den er mye bedre enn alle andre bla bla bla... så tenker jeg at mange oljeprodusenter blander en god dash med placebo i oljen sin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser mye som blir skrevet av mange brukere i diverse oljetråder som anbefaler diverse oljer fordi de merker at den er mye bedre enn alle andre bla bla bla... så tenker jeg at mange oljeprodusenter blander en god dash med placebo i oljen sin :lol:

Det er godt mulig! Jeg har tilgode å havarere en motor (bank i bordet!) og har kjørt på mange forskjellige oljer. Mineralsk og syntetisk. Kan vel strengt tatt ikke si jeg har vært misfornøyd med noen olje, den største forskjellen er hva jeg har betalt pr.liter.

Da lurer jeg på hvordan jeg finner ut av hvor mye placebo som er fylt i de forskjellige kannene med olje jeg har kjøpt??

Jeg syns hvertfall min M60B40 gikk finere med RP-olje enn den gjorde med Castrol, uten at jeg er misfornøyd med Castrol av den grunn.

Placebo eller ikke? Jeg har ingen aning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...