Gå til innhold

Syntetisk motorolje og gammel motor....

SST
 Share

Anbefalte innlegg

Biltema classic mineral oil 20w-50 olje har jeg beste erfaring med på m30..

Har prøvd litt forskjellige syntetiske oljer til banekjøring og det har endt med rådelager havari.

De havariene der har du fått uansett uavhengig av oljetype, og vertfall ikke på grunn av at du brukte syntetisk olje, så mye peiling har jeg at det er jeg sikker på.

Hvorfor blir syntetisk olje i m30 svart etter 1-2uker, mens mineral oljen holder seg blank i 3-4uker+++ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema classic mineral oil 20w-50 olje har jeg beste erfaring med på m30..

Har prøvd litt forskjellige syntetiske oljer til banekjøring og det har endt med rådelager havari.

De havariene der har du fått uansett uavhengig av oljetype, og vertfall ikke på grunn av at du brukte syntetisk olje, så mye peiling har jeg at det er jeg sikker på.

Hvorfor blir syntetisk olje i m30 svart etter 1-2uker, mens mineral oljen holder seg blank i 3-4uker+++ ?

Det er fordi den renser og plukker med seg dritt bedre enn mineral olje. Motoren din er altså møkkete innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så renser syntetisk olje nesten "ekstremt" godt ift mineralolje, har man kjørt tidligere på mineral olje så bør/må motoren vaskes innvendig før overgang. Gjennomfører man ikke denne vaskingen så er det store muligheter for at noen av oljekanalene (tynne kanaler/rør) tettes igjen som medfører manglende smøring til vitale lager. Da går det ikke lang tid før motorhavari er et faktum og syntetiske oljen får skylda. Indirekte har syntetisk olje skylda, men det er ikke pga dårlig produkt, men pga lite kjennskap til motorteknologi og hva mineralolje gjør med motoren.

Dere skjønner...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg med 100% sikkerhet si at den ikke er.. motoren var som et speil på innsiden. Gikk over alt da den ble demontert.. motoren var gått bare 100000km.

Det ble også kjørt omega 904 olje rens i den før hvert oljeskift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes eksempler på havari som er vanskelig, som i ditt tillfelle, å finne eksakt årsak til, mulighetene er egentlig mange. Med min erfaring på dette område så vil jeg påstå at det ikke er mange motorhavarier som har havarert pga syntetisk olje. Gjør oppmerksom på at jeg har ikke sett noe statestikk på dette da mange bilfabrikanter hemmeligjør disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg med 100% sikkerhet si at den ikke er.. motoren var som et speil på innsiden. Gikk over alt da den ble demontert.. motoren var gått bare 100000km.

Det ble også kjørt omega 904 olje rens i den før hvert oljeskift...

Jeg vet ikke hvorfor oljen blir svartere i din bil enn i mine biler, der blir oljen ikke svart, men de er rene innvendig, jeg fikk kommentar fra mekanikeren om hvor rent det var da vanos ble byttet.

Det som er helt sikkert er at den syntetiske oljen blir ikke svart uten dritt, så da soter kanskje motoren din mye og den syntetiske olken tar dritten med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke umulig.

Hvordan er den syntetiske oljen for ventilløfterne da?

Er nok bedre, da hydrauliske ventilløftere har tynne kanaler til oljen, er derfor det kan rakle litt på kald motor til å begynne med, spesielt på eldre motorer og spesielt med mineral olje da den er tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...