Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med min E39 525ia som jeg ikke finner ut av. Den lugger av og til i lett motbakke. Dette skjer ved jamt drag og helst i 3 gir. Kan virke som den får for mager bensin blanding men da burde det skje ved normal kjøring også. Noen som har en ide om hva det kan være?

Skrevet
Har et problem med min E39 525ia som jeg ikke finner ut av. Den lugger av og til i lett motbakke. Dette skjer ved jamt drag og helst i 3 gir. Kan virke som den får for mager bensin blanding men da burde det skje ved normal kjøring også. Noen som har en ide om hva det kan være?

Lugger den kun en gang og alltid på samme turtall ? ca 2000 rpm ? I så fall har du sannsynligvis et problem med vanosen din.

Skrevet

Den lugger nok mer enn en gang. Vil tro 3-4 ganger og på nøyaktig turtall har jeg ikke lagt merke til. Men du sier problem med vanosen. Hvilket problem kan det være og hva må gjøres? Synes ikke det er det helt store spruten i motoren lenger heller. Mener den er blitt mer daff den siste tiden.

Skrevet
Den lugger nok mer enn en gang. Vil tro 3-4 ganger og på nøyaktig turtall har jeg ikke lagt merke til. Men du sier problem med vanosen. Hvilket problem kan det være og hva må gjøres? Synes ikke det er det helt store spruten i motoren lenger heller. Mener den er blitt mer daff den siste tiden.

Om den lugger flere ganger og ikke på fast turtall er det nok ikke det (bra for deg).

Da vanosen på min Z3 sluttet å justere ble den sånn at ved veldig rolig pådrag kom det et rykk akkurat da turtelleren passerte 2000 rpm. Dreiemomentet på lavere turtall blir også dårligere. Problemet er vanligvis at det begynner å lekke olje forbi en eller noen o-ringer i vanos. Jeg valgte å bytte hele vanos selv om det ikke var mye slark i den (kr. 12.000,- inkl. arbeid) fordi jobben var så stor at det utgjorde ca halvparten av beløpet, nå vet jeg at jeg ikke får en skranglete vanos om en stund.

Jeg fikk et verksted til å koble seg til bilen min med apparatet sitt, først gikk bilen på tomgang, så fikk jeg beskjed om å legge den på 2 eller 3000 omdr. (husker ikke), da kunne han se at vanos ikke justerte.

Denne testen er det mange som burde ta, det er en del som kjører rundt med en BMW som er dauere enn nødvendig uten å vite om det.

Skrevet

Ja, det er et greit alternativ, men det er tydelig at her skal man selge.

Det står at de originale bare tåler 32.000 km før de er ødelagt :lol::lol:

På min Z3 fungerte vanos utmerket i ca 130.000 km, mens i min 523iA 1997 fungerer det fremdeles utmerket med en km.stand på 174.000 km. Kanskje hadde de holdt flere km. i Z3'en om den var mer i bruk?

Ikke tro alt dere leser i reklamen, for det er reklame dette er.

Skrevet

Har faktisk vurdert og skifte tetttingene på begge vanos stemplene. Regner med at de har rep sett på GS bildeler eller andre. Og skifte disse er jo heller ikke en så stor jobb. Bilen har bare gått 150000 så jeg bytter ikke hele vanosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...