szocha1991 Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Hei. Vet noen om kan det skjer noe med motoren i BMW E46 320d 150km 2001 hvis jeg tok feil med diesel og jeg fylle på 10 liter Avgiftsfri Diesel (til båt). Jeg hadde 40 liter vannlig diesel. Svare så fort som mulig. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Ingen problem nei, annet enn at du får ca livsvarig fengsel hvis han stat finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
szocha1991 Skrevet Juli 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2013 Men er du sikkert at motoren skal bli ikke ødelagt? Jeg vil ikke bruke den diesel. Rett og slett jeg tok feil og jeg er redd at det kan skjer noe med motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Eneste forskjell er at den er billigere, det er bare å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Dieselen er helt lik, bare at avgiftsfri diesel er farga grønn(om jeg ikke husker feil) og tilsatt sporstoff. Så er ikke noe å være redd for, som Kvasi sier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Dieselen er helt lik, bare at avgiftsfri diesel er farga grønn(om jeg ikke husker feil) og tilsatt sporstoff. Så er ikke noe å være redd for, som Kvasi sier. Sånn bortsett fra at det kommer til og svi vis en eller annen lov-jævel finner det ut, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt? Lukter det forskjellig fra vanlig diesel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spankus Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Er ikke noe forskjell bare og kjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Dieselen er helt lik, bare at avgiftsfri diesel er farga grønn(om jeg ikke husker feil) og tilsatt sporstoff. Så er ikke noe å være redd for, som Kvasi sier. Sånn bortsett fra at det kommer til og svi vis en eller annen lov-jævel finner det ut, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt? Lukter det forskjellig fra vanlig diesel? Er relativt liten sjanse for å bli tatt, som jeg har hørt. Sporstoffet gjør jo at sporene ikke forsvinner selv om tanken er tom, og fargen kan vel feste seg i diverse filter, så er vel helst på en kontroll sjansen vil være stor for å bli tatt. Mener du får en bot på over 50.000 om du blir tatt med det derimot.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Dieselen er helt lik, bare at avgiftsfri diesel er farga grønn(om jeg ikke husker feil) og tilsatt sporstoff. Så er ikke noe å være redd for, som Kvasi sier. Sånn bortsett fra at det kommer til og svi vis en eller annen lov-jævel finner det ut, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt? Lukter det forskjellig fra vanlig diesel? Er relativt liten sjanse for å bli tatt, som jeg har hørt. Sporstoffet gjør jo at sporene ikke forsvinner selv om tanken er tom, og fargen kan vel feste seg i diverse filter, så er vel helst på en kontroll sjansen vil være stor for å bli tatt. Mener du får en bot på over 50.000 om du blir tatt med det derimot.. Ja, den bota kan det hende man får svi litt for ja, det svei bare jeg fikk 5000 i bot for og kjøre for fort! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
szocha1991 Skrevet Juli 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2013 Takk for hjelpen. Det var bare feil. Jeg tok feil med boksen i garasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Juli 19, 2013 Share Skrevet Juli 19, 2013 Privatperson får 20000 i bot, yrkeskjøretøy får 100000. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Juli 21, 2013 Share Skrevet Juli 21, 2013 http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=no Feilfylling av merket diesel Oppdatert: 27.06.2013 Hvis du ved en feil fyller merket diesel, må du umiddelbart melde fra til Tollvesenet. Merket diesel (autodiesel) er fritatt for veibruksavgift, og skal bare brukes i traktorer, motorredskaper mv., etter nærmere bestemte vilkår. Hvis du ved en feil fyller merket diesel på bilen din, skal du kontakte Tollvesenet umiddelbart, ved å ringe tollregionen der du bor. Kontaktinformasjon til tollregionene Ved henvendelser om slik feilfylling skal Tollvesenet i utgangspunktet forlange drivstofftanken tømt. Dersom det av forskjellige årsaker er vanskelig å tømme tanken, kan Tollvesenet kreve opp avgift av det antall liter merket drivstoff som er fylt. Ved innbetaling av avgiften får du en kvittering for innbetalt beløp. Den skal oppbevares i bilen og er gyldig i fem dager fra utstedelsen. Ved eventuell kontroll etter fem dager, skal drivstofftanken ikke inneholde over 3 % merket olje. Du kan kun få tillatelse til innbetaling av avgift ved feilfylling én gang. Fremgangsmåten beskrevet ovenfor kan kun benyttes når du på eget initiativ kontakter Tollvesenet. MaWeRiCk : Du ser fort ovenfor at du får problemer selv om du melder fra fordi det du har gjort er ulovlig og gir bot på 20 tusen. Fargestoffet blir borte når du får gjørt på blank diesel igjen. Det viktigste er at du ikke blir tatt med farget diesel i tanken. Er du redd for å bli tatt i kontroll så meld ifra eller tømm tanken. Gjør du ingenting med problemet bare kjører tom tanken og fyller blank diesel på igjen er jo problemet løst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juli 22, 2013 Share Skrevet Juli 22, 2013 Utrolig sjeldent at det er slike kontroller, vet at ved innfartsåra mot Trondheim har de stått et par ganger, her i Alta skjer det aldri. Bytt Dieselfilteret og kjør et par tanker med vanlig diesel, problem solved (jeg har kjørt fra Telemark til Alta med avgiftsfri) skader selvsagt ikke motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Juli 22, 2013 Share Skrevet Juli 22, 2013 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=244978&epslanguage=noFeilfylling av merket diesel Oppdatert: 27.06.2013 Hvis du ved en feil fyller merket diesel, må du umiddelbart melde fra til Tollvesenet. Merket diesel (autodiesel) er fritatt for veibruksavgift, og skal bare brukes i traktorer, motorredskaper mv., etter nærmere bestemte vilkår. Hvis du ved en feil fyller merket diesel på bilen din, skal du kontakte Tollvesenet umiddelbart, ved å ringe tollregionen der du bor. Kontaktinformasjon til tollregionene Ved henvendelser om slik feilfylling skal Tollvesenet i utgangspunktet forlange drivstofftanken tømt. Dersom det av forskjellige årsaker er vanskelig å tømme tanken, kan Tollvesenet kreve opp avgift av det antall liter merket drivstoff som er fylt. Ved innbetaling av avgiften får du en kvittering for innbetalt beløp. Den skal oppbevares i bilen og er gyldig i fem dager fra utstedelsen. Ved eventuell kontroll etter fem dager, skal drivstofftanken ikke inneholde over 3 % merket olje. Du kan kun få tillatelse til innbetaling av avgift ved feilfylling én gang. Fremgangsmåten beskrevet ovenfor kan kun benyttes når du på eget initiativ kontakter Tollvesenet. MaWeRiCk : Du ser fort ovenfor at du får problemer selv om du melder fra fordi det du har gjort er ulovlig og gir bot på 20 tusen. Fargestoffet blir borte når du får gjørt på blank diesel igjen. Det viktigste er at du ikke blir tatt med farget diesel i tanken. Er du redd for å bli tatt i kontroll så meld ifra eller tømm tanken. Gjør du ingenting med problemet bare kjører tom tanken og fyller blank diesel på igjen er jo problemet løst Fargestoffet setter seg i filterene og, så "sporene" forsvinner ikke bare ved å kjøre tanken tom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå