1802tii Skrevet Juli 26, 2013 Skrevet Juli 26, 2013 Våre biler har stadige problemer med at bremseskivene ruster veldig kjapt på annleggsflaten og en klare ikke å skrubbe av all rusten nå man bremser. Derfor reduseres arealet på annleggsflaten. Årsaken er trolig at bilen ikke blir regelmessig brukt, og mye bykjøring. Bremseskivene må byttes ofte til tross for at skivene ikke er slitt. Da jeg sist byttet bremser på vår Mondeo, så kjøpte jeg ATE Power disc hos mekonomen med slissede spor i. Disse skivene ser ut til å holde seg mye bedre. Har dere erfart slike forskjeller på bmw bremser? Har sett at man får tak i Brembo, Bosch, EBC, Mintex Black Diamond, og det GS kaller originale skiver ( er det Bosch skiver ). Har hatt Toyota med Brembo. Brembo var ikke bra med tanke på rust.
Thundercoil Skrevet Juli 26, 2013 Skrevet Juli 26, 2013 Synes de generelt ruster fort, men uoriginale skiver synes jeg er mye verre. Hvertfall de jeg har hatt
Thundercoil Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 Når jeg sier uoriginale, mener jeg de som kommer opp på koed. Eller GS som alternativ til original, og ikke sport eller oppgraderte med boring og slissing osv. Det står ikke noe merke, og jeg husker ikke hva som sto på eskene, men det var hvertfall mest fra koed til E36 og E46. Går du på bremsekategorien på koed på E36, så er det kun ett sett som passer f.eks. 320, og ett til E46 320d. Det er de jeg har brukt på flere biler.
torbfer Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 Eg bruker Black Diamond å eg har ikkje opplevd dei ruster noe særlig.
Morty999 Skrevet Juli 27, 2013 Skrevet Juli 27, 2013 husk att du må bruke bremsene tid og ofte, ikke bare såvidt beinet bort på pedalen, jeg har hatt samme skiver og klosser på en bil i 2 år og ikke hatt noe anntydning til rust på di.
Stianvi Skrevet Juli 29, 2013 Skrevet Juli 29, 2013 En kraftig nedbremsing av og til er mye mer økonomisk i det værharde landet vi bor i. Bare å bremse aktivt. Ingen konekjøring. Lønner seg ikke:-)
Nyheim Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Vet hvertfall at biltema-skivene ruster noe kjapt. Har helt flunke nye på bimmern min og de er allerede rustet
stig. Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 skakke ha noe som helst å si hvor du kjøper skivene dine,men som morty nevnte over her,man må bruke de folk bremser for mye på gira, bremsene er for å brukes,jeg har handla orginale,biltema,mekonomen,bilxtra,ebay skiver ,å jeg har aldri sliti med rust på skivene mine da jeg bruker bila mine ganske godt.
John Kr Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Vask av saltet etter en kjøretur så slipper dere dette problemet, det er ingen andre stoffer som sliter mer en salt, spesielt veisalt. Kvaliteten på stålet har mye å si, billige skiver er ensbetydning til dårlig stålkvalitet, dvs de ruster. At du har behov for å råkjøre med kraftige oppbremsninger er bare tull, de ruster jo ikke mindre av den grunn. Vask regelmessig...
stig. Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Vask av saltet etter en kjøretur så slipper dere dette problemet, det er ingen andre stoffer som sliter mer en salt, spesielt veisalt. Kvaliteten på stålet har mye å si, billige skiver er ensbetydning til dårlig stålkvalitet, dvs de ruster. At du har behov for å råkjøre med kraftige oppbremsninger er bare tull, de ruster jo ikke mindre av den grunn. Vask regelmessig... jaha? det finnes vel nesten ikke en bedre fasit for å få rustne bremseskiver en hvis du vasker de å lar bilen stå, helt reint/bart metal begynner å ruste med en gang ,det ser du jo blandt annet når du vasker bilen din,de er brune tvert, å åssen blir det borte ? jo man kjører bilen å bruker bremsene ps det er forskjell på å "råkjøre" kontra bruke bremsene litt hardt inn i et kryss i ny å ne, er bra for bremsene det,for da får man rista liv i bremsene bak på bilen også.
Julianv Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Brems mye er korrekt svar her.. Ta en kraftig oppbremsing i ny og ne, så holder skiver mye lenger! Samt man får litt bevegelse i calippere og klosser, så det ikke står seg.. Problem nr 1 i norge er rust på skiver (spesielt bak) og heng i calippere.. Aldri opplevd dette på noen av mine biler, da jeg er veldig obs på hvordan man skal vedlikeholde en bil når den kjøres. (ikke bare bytte deler i hytt og gevær uten å tenke over årsaken..)
1802tii Skrevet August 24, 2013 Forfatter Skrevet August 24, 2013 Det er helt sikkert at metall sammensetningen har noe å si. Er i vetfall veldig fornøyd med ATE Power Disk som jeg monterte på Forden i vinter.
eilefsen Skrevet August 24, 2013 Skrevet August 24, 2013 Stålkvalitet har har helt klart noe å si på hvor mye skivene ruster. Dyrere skiver har gjerne en bedre stålkvalitet en det billigere har og dermed ruster fortere. Hadde noen Tarox skiver før, de var utrolig bra på ikke å ruste, mens vanlige oem skiver ruster mye lettere.
Teigland Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 har generelt lite problemer med rust på skivene på mine egne biler, men de brukes jo også dertil. Hvis du har mye passiv kjøring går fort bakbremser er min erfaring, når man bremser veldig forsiktig har man ingen til ubetydelig bruk av bakbremsene, derfor mer rust enn forran. Men uansett skive, så begynner korrosjon fra det øyeblikket du slipper bremsen sånn rent teoretisk. Alle bilene jeg har hatt inne på verksted så kan du se overflaterust på skivene innen 30 min om jeg akkuratt har vasket bilen før jeg kjørte den inn (da snakker vi rent kosmetisk, skrubbes av på vei ut på p-plassen igjen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå