Gå til innhold

Rust på bremseskiver. Hva er deres erfaringer??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre biler har stadige problemer med at bremseskivene ruster veldig kjapt på annleggsflaten og en klare ikke å skrubbe av all rusten nå man bremser. Derfor reduseres arealet på annleggsflaten. Årsaken er trolig at bilen ikke blir regelmessig brukt, og mye bykjøring. Bremseskivene må byttes ofte til tross for at skivene ikke er slitt.

Da jeg sist byttet bremser på vår Mondeo, så kjøpte jeg ATE Power disc hos mekonomen med slissede spor i. Disse skivene ser ut til å holde seg mye bedre.

Har dere erfart slike forskjeller på bmw bremser?

Har sett at man får tak i Brembo, Bosch, EBC, Mintex Black Diamond, og det GS kaller originale skiver ( er det Bosch skiver ).

Har hatt Toyota med Brembo. Brembo var ikke bra med tanke på rust.

Skrevet

Når jeg sier uoriginale, mener jeg de som kommer opp på koed. Eller GS som alternativ til original, og ikke sport eller oppgraderte med boring og slissing osv. Det står ikke noe merke, og jeg husker ikke hva som sto på eskene, men det var hvertfall mest fra koed til E36 og E46.

Går du på bremsekategorien på koed på E36, så er det kun ett sett som passer f.eks. 320, og ett til E46 320d. Det er de jeg har brukt på flere biler.

Skrevet

husk att du må bruke bremsene tid og ofte, ikke bare såvidt beinet bort på pedalen,

jeg har hatt samme skiver og klosser på en bil i 2 år og ikke hatt noe anntydning til rust på di.

Skrevet

En kraftig nedbremsing av og til er mye mer økonomisk i det værharde landet vi bor i. Bare å bremse aktivt. Ingen konekjøring. Lønner seg ikke:-)

Skrevet

Vet hvertfall at biltema-skivene ruster noe kjapt. Har helt flunke nye på bimmern min og de er allerede rustet

Skrevet

skakke ha noe som helst å si hvor du kjøper skivene dine,men som morty nevnte over her,man må bruke de

folk bremser for mye på gira, bremsene er for å brukes,jeg har handla orginale,biltema,mekonomen,bilxtra,ebay skiver ,å jeg har aldri sliti med rust på skivene mine da jeg bruker bila mine ganske godt.

Skrevet

Vask av saltet etter en kjøretur så slipper dere dette problemet, det er ingen andre stoffer som sliter mer en salt, spesielt veisalt.

Kvaliteten på stålet har mye å si, billige skiver er ensbetydning til dårlig stålkvalitet, dvs de ruster.

At du har behov for å råkjøre med kraftige oppbremsninger er bare tull, de ruster jo ikke mindre av den grunn.

Vask regelmessig...

Skrevet
Vask av saltet etter en kjøretur så slipper dere dette problemet, det er ingen andre stoffer som sliter mer en salt, spesielt veisalt.

Kvaliteten på stålet har mye å si, billige skiver er ensbetydning til dårlig stålkvalitet, dvs de ruster.

At du har behov for å råkjøre med kraftige oppbremsninger er bare tull, de ruster jo ikke mindre av den grunn.

Vask regelmessig...

jaha? det finnes vel nesten ikke en bedre fasit for å få rustne bremseskiver en hvis du vasker de å lar bilen stå, helt reint/bart metal begynner å ruste med en gang ,det ser du jo blandt annet når du vasker bilen din,de er brune tvert, å åssen blir det borte ? jo man kjører bilen å bruker bremsene

ps det er forskjell på å "råkjøre" kontra bruke bremsene litt hardt inn i et kryss i ny å ne, er bra for bremsene det,for da får man rista liv i bremsene bak på bilen også.

Skrevet

Brems mye er korrekt svar her.. Ta en kraftig oppbremsing i ny og ne, så holder skiver mye lenger! Samt man får litt bevegelse i calippere og klosser, så det ikke står seg.. Problem nr 1 i norge er rust på skiver (spesielt bak) og heng i calippere.. :)

Aldri opplevd dette på noen av mine biler, da jeg er veldig obs på hvordan man skal vedlikeholde en bil når den kjøres. (ikke bare bytte deler i hytt og gevær uten å tenke over årsaken..)

  • 4 weeks later...
Skrevet

Det er helt sikkert at metall sammensetningen har noe å si. Er i vetfall veldig fornøyd med ATE Power Disk som jeg monterte på Forden i vinter.

2g5fs01c56j3ubw4kf7o.jpg

Skrevet

Stålkvalitet har har helt klart noe å si på hvor mye skivene ruster. Dyrere skiver har gjerne en bedre stålkvalitet en det billigere har og dermed ruster fortere.

Hadde noen Tarox skiver før, de var utrolig bra på ikke å ruste, mens vanlige oem skiver ruster mye lettere.

Skrevet

har generelt lite problemer med rust på skivene på mine egne biler, men de brukes jo også dertil.

Hvis du har mye passiv kjøring går fort bakbremser er min erfaring, når man bremser veldig forsiktig har man ingen til ubetydelig bruk av bakbremsene, derfor mer rust enn forran.

Men uansett skive, så begynner korrosjon fra det øyeblikket du slipper bremsen sånn rent teoretisk.

Alle bilene jeg har hatt inne på verksted så kan du se overflaterust på skivene innen 30 min om jeg akkuratt har vasket bilen før jeg kjørte den inn (da snakker vi rent kosmetisk, skrubbes av på vei ut på p-plassen igjen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...