Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

hvorfor bruke m5 kassa? den er jo blytung. min veier et vondt år. det skal sies at den er rimelig skuddsikker, men er ikke en 6 trinns m3 kasse lettere og bygge om og å få tak i? må fort gi 10 lapper for ei m5 kasse.

M3 har samme kasse med annet cluchhus mener jeg.

Til dere som lurer på div. deler for 5 bolt og bremser, så skal jeg undersøke om jeg kan få laget opp noen sett.

Takk for all skryt ellers;-) Har brukt over middels mye tid og energi på løsninger jeg skal bli fornøyd med. Så får håpe vinterens oppgradering med girkasse og diff svarer til forventningene på bane i 2014!

Er det noen som gar gode bilder av luftslange til forbremser på e30? Skulle fått litt bedre kjøling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3 har samme kasse med annet cluchhus mener jeg.

m3 har vel kun zf kasser har de ikke det da. m5 kassa er ei getrag 420gs mener jeg denheter. samma som sitter i supra mk4. trudde det var lettere og bygge om m3 kasse mtp den er mindre. m5 kassa har digert kløtsjhus og utsparing til starter på begge sider. må dreie av veldig my på kassa da for og få m10/m30 huset til og passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ja, ser frem til det. Har bare kjørt 5-6 mil med den motoren, med eksoslekkasje... Gleder meg til å få den sammen og få det i vognkortet. E46'en blir nok ikke bruksbil på vinteren ser jeg for meg. Men når saltet er borte så skal den brukes.

Går alt for tregt her nå... Står en bil som mangler deler i veien. Veeeldig kjedelig å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Rakk ikke å gjøre noe som helst med bilen i vinter da e46 prosjektet eskalerte...

Så i anledning BMWCCN Vestfold sitt pussetreff i dag så ble bilen tatt ut av vinterdvale i den tilstanden den ble satt inn + vesentlig mye støv. Var gøy å kjenne draget igjen! De planlagte oppgraderingene får tas en etter en utover året og årene som kommer. Bilen virker uansett greit, så er ikke noe hastverk:-) Diff oppgraderinga står høyest på lista!

post-52051-0-15848500-1399764159_thumb.j

post-52051-0-65783400-1399764188_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ikke ut å kjøre med bilen når den slipper på innerhjulet nesten med en gang, så i dag måtte jeg pelle ut innmaten i diffen og se hva som var på gang. Og det viste seg at den var totalt utslitt. Lamellene er slitt ned til metallet, så "dogear" platene har tatt skade, samme med annleggsflata inn mot midten på de lokka som rampevinklene sitter i. Så burde helst hatt nye slike lokk. Mener å ha sett at koed hadde slike nye med andre rampevinkler, men kan ikke finne det nå. Noen som vet om noen, enten brukte med fin annleggsflate eller nye evt. med andre rampevinkler

post-52051-0-41339800-1399839043_thumb.j

post-52051-0-39352300-1399839099_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Det har vel gått opp for mange etter hvert, at det finnes mange dårlige løsninger for å få 5 bolt på e30. Noen bruker e36 m3 fjærbein, noe som resulterer i veldig mye bump steer og dårlig hjulgeometri. Løsning 2 er å bruke e30 m3 fjærbein som koster mye penger, og man må alikevel ha en spacer mellom nav og bremseskive for å kunne få på større bremser. En tredje løsning jeg har sett, som er ganske skummel, er disse "bonje" hylsene. Der man bruker e36 nav og original e30 mutter som kun får tak i 2 til 2,5 gjenge... Og der må man også space ut bremseskiva med spacer mellom nav og skive.

 

Jeg mener min løsning er den beste, her monterer man e36 nav på e30 fjærbeinet. Hylsa er laget med plass for støvkappa som ligger bak lageret, og navet blir flyttet noe ut, så e36 m3 bremseskiver kan settes rett på uten spacer. Mutteren er også spesiallaget for å få tak i alle gjengene. Så her beholder man e30ens gode hjulvinkler. Kan få laget noen sett om det er interesse for det.

 

Ser det ikke fint ut? :smile:

 

post-52051-0-20031100-1417859170_thumb.j

post-52051-0-65725900-1417859199_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk! Utviklingen går videre. Har begynt på e39 m5 kassa nå. Dreide ut litt av senteret på ett gammelt svinghjul og sveiste i ett rør som hylsa til m5 kassa styrer nedi.

post-52051-0-37458700-1418669163_thumb.j

Har fått sveist det noe sammen, men måtte bestille meg annen tilsats, da den jeg har egner seg dårlig til støpegods.

Har også begynt å tenke på større bremser.

post-52051-0-71418700-1418669316_thumb.j

Men disse passa dårlig i felgene mine. Så leiter etter 17" felger som bør ha minimum 42cm diameter innvendig over kalipperen. Tipper at kantfelger må utgå da.

post-52051-0-86181200-1418669366_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...