Ole M.Haraldstad Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 (edited) Her kommer en tråd om min 1986 e30 325i. Som er bygd om med m10 turbo motor, og godkjent på biltilsynet! Våler 2015 Bilde fra BMWCCN treff på Vålerbanen sept 2013: Denne, som mange ande e30'er går gjennom årlige oppgraderinger og forbedringer av mange slag. Så jeg kommer til å begynne litt fra starten av. I 2004 sendte jeg søknad til biltilsynet om å få godkjent bilen med m10 turbomotor og 330hk, e36 m3 3,2 bremser på alle fire hjul, og H&R bilstein understell. Dette var rett etter SFOOR var oppretta, så jeg venta i spenning på svar. Og ble veldig glad da det kom ett positivt svar tilbake. Da startet bygginga i riktig ende. Dvs først bremser og understell. Jeg har prøvd og feila på flere punkter, som f.eks å bruke e36 m3 3,2 fjærbein og bærearmer. Som gir hjulvinkler og bump steer som er heelt på trynet, så jeg velger å kun legge bilder og historier på ting som faktisk har virka. Og heller nevne ting som ikke har virka. Den endelige løsningen på forbremsene: 51mm e30 325i fjærbein med ABS e36 nav egendesignet hylse med krave for støvmansjett og INGEN spacerbehov egenlaget spesialmutter som bygger innover for å få tak i alle gjengene e36 m3 3,2 bremseskiver og kalippere Edited June 22 by Ole M.Haraldstad Cristoffer Roland Eriksen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole M.Haraldstad Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Så var det tid for bakbremser! Passet samtidig på å lage mye kraftigere feste for stabstag + stive opp bærearmene Bakbremsene består av: e30 m3 nav og hjullager e36 bremseskjold, kappet av yttre ring og vridd den e36 m3 bremseskive egendesignet adapter for kalipper egendesignet spacer for å flytte bremseskjoldet 8mm ut pga håndbrekk e36 m3 håndbrekksko og mekanisme Ganske stor forskjell på originale 325i bremser og e36 bremsene! Sandblåst og lakkert opp alle 4 kalipperene Egendesignede adaptere og spacere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole M.Haraldstad Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Bremser og understell var nå testet en stund med den originale motoren, så da var det på tide å rive den ut og tilpasse m10 motoren Originalt i 316/318i og e30m3 så står motoren ganske så langt frem. Jeg bestemte meg for å flytte m10 motoren så langt bak det går uten å modifisere torpedoveggen. Og da var fordelerhuset i veien: Så da måtte jeg lage en plate for å eliminere hele huset, måtte også kappe av og sveise igjen nippelen som normalt sett får til varmeapparatet: Kamakselen måtte kappes av, dette er ikke noe problem for meg iom. at jeg skal bruke kamakselgiver i frontdekselet. Da kom neste problem, det var ikke plass til oljepumpa: Ny bunnpanne måtte lages. Ville også ha litt større kapasitet, så breddet bunnpanna samtidig: Forska litt på hvor sugerøret til oljepumpa burde være: Slik måtte den stå: Grubla lenge på hva jeg skulle gjøre for å løse dette. Så var det en kamerat som skulle prøve å sveise om, men det gikk ikke i det heletatt. Legeringa i oljepumpa var helt umulig å sveise i, så resultatet ble IKKE bra: Så da ble det myye mere tenking, og etter litt prat med en cnc operatør så gjorde vi ett forsøk på å lage ett nytt bakstykke etter mine ideer: Resultatet ble ganske grei plass i motorrommet: TRF 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steven Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Rå tråd! Her skal det følges med Men bare for å spørre, hva er planene med motoren? Hvor mye effekt, innmat osv? Ser du skal godkjenne med 330hk, men er vel mer å hente eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole M.Haraldstad Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Bilen er vist og godkjent med 330hk. Tråden kommer bare på etterskudd:-) Bytter blokk nå, fordi pyramideringene aldri holdt tett... Så nå går den fra 2100ccm til 2035ccm da jeg har valgt å kjøre med original pakning og pianotråd. 90mm borr. Mere info kommer etterhvert, når jeg får tid til å fortsette på "historien" 91,5mm hadde jeg tidligere, så om noen vil ha pent brukte CP stempler med 91,5 borr og ca 8,5:1 til m10, så ta kontakt:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valset Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Tøft prosjekt! Mye gode løsninger her:) følger med videre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hardtop Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Endelig tråd på denne. Bra! Digger oljepumpesystemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BMW E30 325 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 jaggu, bra arbeid ! her skal jeg følge med videre Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelR Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Steike.. rå bra jobba fortsett med mye bilda å info Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eksos Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Tøff tråd! Følger veldig gjerne denne videre Link to comment Share on other sites More sharing options...
TM custom Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Imponerende arbeid følger med Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarlDahl Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Rått! følger med Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddis Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Bra du får opp tråd Liker måten du løser problemer selv, og ikke bare kaster deg på mainstream halvdårlige løsninger. Husker du også hadde Volvo antispinnsystem på denne bilen styrt av Autroicen.. en av de beste BMWCCN "DIY"ene ever Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole M.Haraldstad Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Oddis: volvo abs' en er skiftet ut med e46 abs. Abs'en virker perfekt nå. Skal selvfølgelig ha antispin fortsatt, må bare få bygget opp ny motor først. Mer om det siden:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maximan Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Ser bra ut! Følger med i det fjerne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now