yoozup Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Jeg har hatt problemer med denne rare lyden veldig lenge, bilen er i daglig bruk og har rullet 200 000 km. Jeg har skiftet kjedestrammer, toppdekselpakning, veivhusventilasjon og oljeskift. Bilen går ganske fint nå etter at jeg byttet veivhusventilasjon. Men den lyden gir seg aldri, jeg har ikke byttet registerkjede, men vurderer. Har brukt en del penger på deler og har gjort jobben selv med en mekaniker. Det er en kraftig knirkelyd eller hva jeg skal kalle det, ihvertfall så hører du den lyden veldig godt. Jeg har søkt en del på youtube o.s.v men finner ikke ut hva som er årsaken til den lyden. Det som er lyden kommer med engang når jeg starter motoren og forsvinner så lenge jeg kjører over 2,5k RPM, og hvis jeg slipper gasspedalen når jeg kjører så hører jeg lyden ganske godt ved under 2,5 RPM.. Lyden forsvinner så lenge jeg kjører over 2,5 RPM. Noen som har erfaringer med N46 motorene? Har sett N42 sliter veldig med mange problemer.. Jeg har brukt INPA for å feilsøke men finner absolutt ingenting, sist jeg gjorde var det bare eksos kamaksel føler/sensor som var feil, denne er skiftet. Sliter med den lyden men bilen går, men jeg føler det er en tikkende bombe, selv om jeg har kjørt med den lyden en stund.. lyden høres slik ut: noen som har anelse på hva dette kan være? takker veldig mye for råd og tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hadde samme lyden på bilen min (N42). Relativt samme motor. Og tok ikke lange tiden før registerkjeden hoppet over noen tenner. Nøyaktig hvilken jobb har dere gjort på den? Det er en vanvittig kjedelig visst registerkjeden din hopper av, og ikke minst kostbart å reparere det på verksted. Det er ganske dyrt selv også. Da jeg fikset det selv kom jeg oppi nesten 10.000 kr for deler. Det er en omfattende jobb. Så merker du noe tap i motoreffekt snart så stopp bilen med en gang. At du får en feilkode på kamaksel sensor betyr nødvendigvis ikke at den er ødelagt. Den registrerer at det er noe feil på eksossiden. Det er en typisk feilkode for en defekt kjedestrammer da det er den siden slakken kommer og det er på eksossiden kjeden vil hoppe av mest trolig. EDIT: Om det har seg slik at du må bytte registerkjede eller lignende, så må du ha spesialverktøy for å få låst av kamakslinger og ymse. Har dette liggende så bare si ifra så kan du få låne dette med meg så lenge det ikke kommer tilbake maltraktert ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bricks Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hva er det som skades av andre ting hvis den hopper over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hva er det som skades av andre ting hvis den hopper over? Worst case scenario: samtlige av plastrailene som kjeden ligger på er knekt. Da må du ned med bunnpanne og gjøre den ren for plastbiter + oljesil. Du må også kjøpe verktøy ca 1500 kr, nye skruer, ny kjede, ny bunnpannepakning og alt det dillet der. Eksos og innsugvanos må skiftes og de er svindyre. Kommer ann på hvor grundig man skal gjøre jobben. Noe kan jo så klart brukes opp igjen. Men ser ikke poenget med å spare inn noen hundrelapper når man gjør en så omfattende jobb fra før Link to comment Share on other sites More sharing options...
bricks Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hva er det som skades av andre ting hvis den hopper over? Worst case scenario: samtlige av plastrailene som kjeden ligger på er knekt. Da må du ned med bunnpanne og gjøre den ren for plastbiter + oljesil. Du må også kjøpe verktøy ca 1500 kr, nye skruer, ny kjede, ny bunnpannepakning og alt det dillet der. Eksos og innsugvanos må skiftes og de er svindyre. Kommer ann på hvor grundig man skal gjøre jobben. Noe kan jo så klart brukes opp igjen. Men ser ikke poenget med å spare inn noen hundrelapper når man gjør en så omfattende jobb fra før Hmm, hva skiftet du av deler på din? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Hva er det som skades av andre ting hvis den hopper over? Worst case scenario: samtlige av plastrailene som kjeden ligger på er knekt. Da må du ned med bunnpanne og gjøre den ren for plastbiter + oljesil. Du må også kjøpe verktøy ca 1500 kr, nye skruer, ny kjede, ny bunnpannepakning og alt det dillet der. Eksos og innsugvanos må skiftes og de er svindyre. Kommer ann på hvor grundig man skal gjøre jobben. Noe kan jo så klart brukes opp igjen. Men ser ikke poenget med å spare inn noen hundrelapper når man gjør en så omfattende jobb fra før Hmm, hva skiftet du av deler på din? Over et halvt år siden så husker ikke heeelt. Men skiftet regkjede, strammer, alle plastdeler, veldig mange av skruene (hadde dessverre kjøpt litt for lite), så jeg måtte bruke opp igjen 2-3 stykker, vanosenheter, bunnpannepakning og sikkert noen ting jeg ikke husker i farten Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoozup Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Hadde samme lyden på bilen min (N42). Relativt samme motor. Og tok ikke lange tiden før registerkjeden hoppet over noen tenner. Nøyaktig hvilken jobb har dere gjort på den? Det er en vanvittig kjedelig visst registerkjeden din hopper av, og ikke minst kostbart å reparere det på verksted. Det er ganske dyrt selv også. Da jeg fikset det selv kom jeg oppi nesten 10.000 kr for deler. Det er en omfattende jobb. Så merker du noe tap i motoreffekt snart så stopp bilen med en gang. At du får en feilkode på kamaksel sensor betyr nødvendigvis ikke at den er ødelagt. Den registrerer at det er noe feil på eksossiden. Det er en typisk feilkode for en defekt kjedestrammer da det er den siden slakken kommer og det er på eksossiden kjeden vil hoppe av mest trolig. EDIT: Om det har seg slik at du må bytte registerkjede eller lignende, så må du ha spesialverktøy for å få låst av kamakslinger og ymse. Har dette liggende så bare si ifra så kan du få låne dette med meg så lenge det ikke kommer tilbake maltraktert ^^ Nøyeaktig hva vi har gjort, først byttet jeg kjedestrammeren, fjernet noe av lyden en stund så kom den igjen. Byttet toppdekselpakning siden jeg hadde oljelekkasje, kamaksel føler (eksos) fordi det sto på DIS at det er en kortslutning på føleren derfor byttet jeg denne, men kommer på at jeg glemte å fjerne feilen på programmet, men scanet igjen med INPA, ingen feil. Nylig hadde jeg skiftet olje med motorrens, oljefilter, olje castrol 0-30w, og veivhusventilasjon siden bilen sliter på lavt turtall, men går ganske ok nå iforhold til før jeg byttet denne, og veivhusventilasjonen har ikke blitt byttet siden bilen er produsert altså 2004. Men alt i alt synes jeg motoren går bedre nå, bare at jeg sliter med den lyden. Er ikke veldig mye motoreffekt på en 316i. Men den er ganske ujevnt på tomgang, så jeg mistenker bensinfilter som er delvis tett, denne skal byttes snart. Da har jeg bare lyden igjen som jeg finner ikke ut noe av, har foreløpig brukt 4000 kr på kun deler(har 30% rabatt på delene). Og jeg ønsker ikke å bruke så jævlig mye penger på den mer, bare kun vedlikehold. Vil nesten vite hva som lager denne lyden, noen sier det kan være ventil løfter? Og som jeg forstod det på kompisen min som kan skru, så sa han det er ikke så vanskelig å bytte registerkjede på den (Som å skifte sykkelkjede, sa han), han har spesial verktøy for å låse av kamakslinger, så jeg må vel skifte denne. Hvis det ikke hjelper så gir jeg opp.. Jeg orker ikke å bruke mer penger på den da, kunne vel ha byttet motor kanskje? hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Hadde samme lyden på bilen min (N42). Relativt samme motor. Og tok ikke lange tiden før registerkjeden hoppet over noen tenner. Nøyaktig hvilken jobb har dere gjort på den? Det er en vanvittig kjedelig visst registerkjeden din hopper av, og ikke minst kostbart å reparere det på verksted. Det er ganske dyrt selv også. Da jeg fikset det selv kom jeg oppi nesten 10.000 kr for deler. Det er en omfattende jobb. Så merker du noe tap i motoreffekt snart så stopp bilen med en gang. At du får en feilkode på kamaksel sensor betyr nødvendigvis ikke at den er ødelagt. Den registrerer at det er noe feil på eksossiden. Det er en typisk feilkode for en defekt kjedestrammer da det er den siden slakken kommer og det er på eksossiden kjeden vil hoppe av mest trolig. EDIT: Om det har seg slik at du må bytte registerkjede eller lignende, så må du ha spesialverktøy for å få låst av kamakslinger og ymse. Har dette liggende så bare si ifra så kan du få låne dette med meg så lenge det ikke kommer tilbake maltraktert ^^ Nøyeaktig hva vi har gjort, først byttet jeg kjedestrammeren, fjernet noe av lyden en stund så kom den igjen. Byttet toppdekselpakning siden jeg hadde oljelekkasje, kamaksel føler (eksos) fordi det sto på DIS at det er en kortslutning på føleren derfor byttet jeg denne, men kommer på at jeg glemte å fjerne feilen på programmet, men scanet igjen med INPA, ingen feil. Nylig hadde jeg skiftet olje med motorrens, oljefilter, olje castrol 0-30w, og veivhusventilasjon siden bilen sliter på lavt turtall, men går ganske ok nå iforhold til før jeg byttet denne, og veivhusventilasjonen har ikke blitt byttet siden bilen er produsert altså 2004. Men alt i alt synes jeg motoren går bedre nå, bare at jeg sliter med den lyden. Er ikke veldig mye motoreffekt på en 316i. Men den er ganske ujevnt på tomgang, så jeg mistenker bensinfilter som er delvis tett, denne skal byttes snart. Da har jeg bare lyden igjen som jeg finner ikke ut noe av, har foreløpig brukt 4000 kr på kun deler(har 30% rabatt på delene). Og jeg ønsker ikke å bruke så jævlig mye penger på den mer, bare kun vedlikehold. Vil nesten vite hva som lager denne lyden, noen sier det kan være ventil løfter? Og som jeg forstod det på kompisen min som kan skru, så sa han det er ikke så vanskelig å bytte registerkjede på den (Som å skifte sykkelkjede, sa han), han har spesial verktøy for å låse av kamakslinger, så jeg må vel skifte denne. Hvis det ikke hjelper så gir jeg opp.. Jeg orker ikke å bruke mer penger på den da, kunne vel ha byttet motor kanskje? hehe Ja, så lenge du ikke har hatt et reghavari som jeg hadde, og timingen til motoren er riktig, så er det ikke så grusom jobb. Det er så klart litt fikling, men det er veldig overkommelig, det har han rett i, men si han ikke må sammenligne en bimme motor med en sykkel hehe. Ser ikke helt for meg å bare skifte kjeden skal hjelpe, men gudene vet. De er ganske avansert bygd de motorene vi har dessverre.. Finner du ikke ut av det ville jeg anbefalt deg å bare oppsøke en bmw forhandler og få en diagnose. Bedre å betale dem rundt en tusenlapp enn at plutselig kjeden går til helvete eller noe annet kjedelig skjer.. Skummel lyd det der.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianvi Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Skal du bytte kjede så anbefaler jeg å skifte drev også ettersom disse blir minst like slitt som kjede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoozup Posted August 20, 2013 Author Share Posted August 20, 2013 Da har jeg funnet ut eller 90% sikker på at lyden kommer av VANOS. Altså Adjustment unit, outlet camshaft 11361707315. Denne delen vurdere jeg å bytte sammen med registerkjede. Burde jeg å bytte begge, altså inlet camshaft (Adjhustment unit) også? noen som har byttet disse før? Og har fått vekk lyden ved å bytte det? Har forsket litt på forum og diverse, fant ut 1 som har byttet denne delen kun DREV (outlet camshaft) fikk altså vekk lyden. Det fikk meg til å tenke litt. Men kanskje noen her har peiling, så jeg spør her først, hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoozup Posted December 4, 2013 Author Share Posted December 4, 2013 Endelig ! føles ut som en nybil etter jeg byttet ut begge drevene. Vi klarte det heldigvis uten noe form for spesialverktøy det var deilig å fjerne raslelyden And-reas 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariushenden Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Har nøyaktig samme problemet på min bil, og lurer på å kjøpe det settet du refererte til. Jeg lurer på om det var mye jobb å gjøre selv og om det var veldig omfattende, eller om det var ganske rett fram. Dette er vel en jobb som fort blir dyr på et verksted. Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoozup Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Har nøyaktig samme problemet på min bil, og lurer på å kjøpe det settet du refererte til. Jeg lurer på om det var mye jobb å gjøre selv og om det var veldig omfattende, eller om det var ganske rett fram. Dette er vel en jobb som fort blir dyr på et verksted. Hvis du skal gjøre jobben alene, kan det ta opptil 4-8 timer. Kompisen min gjorde dette på jobben hans med en kollega av han, så de var 2 på jobben, brukte 2,5 timer på bilverksted. Det er ganske omfattende jobb. Heldigvis betalte jeg 4 lapper for jobben, delene skaffet jeg for 4 lapper også, så jeg var veldig heldig men ja billigste verksted villet ha minimum 10 lapper for jobben uten delene. Så det er stor jobb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
barsjef Posted February 7, 2014 Share Posted February 7, 2014 Denne kjede strammer på N46 motoren, sitter den enkelt til eller må en bort med masse for å komme til? Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoozup Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Denne kjede strammer på N46 motoren, sitter den enkelt til eller må en bort med masse for å komme til? Veldig enkelt, litt trangt, ellers ingen problem å bytte ut denne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now