Jump to content

e39 520i napping og rykking

Jan Håvard
 Share

Recommended Posts

Hei, har en e39 520i sedan manuel, de siste ukene har bilen bare plutseligt nappet i et halvt sek ellerno, skjer sånn 1-2 ganger daglig, på jevn og ujevn kjøring skjer det, brydde meg ikke så mye men i går så daua bilen når jeg svinget og da ryker servoen og da kræsjer man nesten i en ny mercedes... sto stille litt senere og da daua den bare automatisk igjen sånn helt plutseligt, noen forslag eller ideer til problemet?

Høres nesten ut som det samme problemet som jeg har, bare at jeg ikke har opplevd at den dør i fart, men at turtallet holder seg på 500 når jeg slipper gassen. Har enda ikke finni ut hva dette er, men sålangt har jeg fått feilkoder på Lambda greier, og fått tips om at det kan være falskluft, oxygen sensorer, kamaksel og veivsensor (noe som er lite trolig). Har du en Check Engine lampe som lyser i dashen?

lyser ikke noe check engine, Abs antispinn bremser og airbag lyser da .... men det har det gjort lenge , ikke noe nye lamper , men blir dette problemet værre antagligvis? er det dyrt og fikse ?

Hvis det er veivsensor som er problemet, så vil du plutselig stå der med en bil du ikke får startet i det hele tatt. Koster i underkant av 1000 på koed ( Orginal), men som sagt tidligere, ta en diagnose for å være helt sikker. Kan bli dyrt å bytte deler etter hva man tror en feil..

Høres nesten ut som det samme problemet som jeg har, bare at jeg ikke har opplevd at den dør i fart, men at turtallet holder seg på 500 når jeg slipper gassen. Har enda ikke finni ut hva dette er, men sålangt har jeg fått feilkoder på Lambda greier, og fått tips om at det kan være falskluft, oxygen sensorer, kamaksel og veivsensor (noe som er lite trolig). Har du en Check Engine lampe som lyser i dashen?

Oxygensensor er et synonym for Lambdasonde.

noen DIY du har på detta ?

.

Ikke noe vanskelig jobb, men trangt:)

Føleren sitter i framkant motor. Bøy slangen litt til siden , så ser du rett på føleren. Rett under vanos så sitter kabelen i en plastskinne. Denne sitter med 2 stk e klips. Kontakten til føleren sitter under innsuget. Lettest å komme til den hvis du skrur vekk servobeholderen og tar av oljefilteret. Stapp en fille nedi filterhuset for å unngå møkk etc. Ellers så ser du hva som som taes vekk for å fjerne kabelen.

Dette gjelder da for veivsensor.

noen DIY du har på detta ?

.

Ikke noe vanskelig jobb, men trangt:)

Føleren sitter i framkant motor. Bøy slangen litt til siden , så ser du rett på føleren. Rett under vanos så sitter kabelen i en plastskinne. Denne sitter med 2 stk e klips. Kontakten til føleren sitter under innsuget. Lettest å komme til den hvis du skrur vekk servobeholderen og tar av oljefilteret. Stapp en fille nedi filterhuset for å unngå møkk etc. Ellers så ser du hva som som taes vekk for å fjerne kabelen.

Dette gjelder da for veivsensor.

takk for den , får vell se på det te uka , så lenge den ikke dør ;)

Sliter du med å få start på bilen når den enten er varm eller kald?

har alltid startet kald eller varm, dog noen ganger så må jeg skinne litt ekstra men starter som oftest med 1 gang