Gå til innhold

Turbotrøbbel 2.0d 177hk X3, merkelige symptomer

Tryvann
 Share

Anbefalte innlegg

Var i Danmark på ferie. Midt på motorveien der, i kanskje 140 km/t begynte bilen å lugge. Hang seg opp på 3000 o/min. Ingen feilmeldinger på skjermen. Stoppet bilen og daua bilen. Startet og prøvde å kjøre igjen, men da var det som om clutchen "hakket". Merkelig, siden det er automatgear. Ringte Falcken, og fikk bilen til merkeverksted i Danmark. De inspiserte bilen, sjekka den for feilkoder, men fant ingenting galt. Testet bilen, og da virket alt som det skulle. -merkelig.

Hadde den også på service i Danmark dagen etter. Bilen er en 2008-mod X3 med 2,0d automat, M-sport med alt utstyr. På vei hjem, igjen på motorveien, kom det en feilmelding. DDE lyste. I tillegg hørtes det ut som en politibil lå bak hver gang jeg ga gass, og ikke minst når jeg slapp gassen.

Kjørte som en prest til ferja og var innom verksted i dag. Han fikk feilkoder, og mente turboen måtte byttes. I tillegg rense for koksing/soting, og så ta det derfra.

Har andre vært ute for dette? Synes det er merkelig at turboen skulle ryke. Bilen er bare kjørt 91.000km. Alle servicer er fulgt.

Noen andre idéer til hva som kan forårsake dette, eventuelt hva jeg bør be verkstedet gjøre? Har reklamasjon på bilen, så da er jeg interessert i at bilen blir i tipp topp shape igjen.

Takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første og enkleste å sjekke er iallefall at alle trykkslanger til/fra turbo og IC er hele og ikke er noe sprekker eller hull i. da kan det forekomme rykk og napp og andre ganger fungere, alt etter hvordan slangen ligger.

Der et oftest forekommer hull er der slangeklemmene står, rundt disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...