oracing Skrevet August 14, 2013 Share Skrevet August 14, 2013 Hei! Det er jo en evig diskusjon dette med motorolje Jeg har en 520D E60 08 mod og bmw verkstedene anbefaler to typer. Begge er av den orginal bmw longlife oljen og er av typen Castrol. de samme type men bare med forskjellig viskositet. Den ene er 0w-30 og den andre er 0w-40 Den ene Bmw forhandleren her oppe mener jeg skal bruke 0w30 for det er det som kommer fram når han søker opp bilen. Andre verkstedet mener 0w40 er er bedre da den har bedre smøreegenskaper på driftvarm motor. Så da spør jeg hva dere mener om dette? Er jo ikke en så stor sak men greit at det blir riktig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TM custom Skrevet August 16, 2013 Share Skrevet August 16, 2013 0w40 har bedre smøring en 0w30 men er en dyrere olje. i teorien så skal drivstofforbruket bli lavere med 0w30 men jeg tviler sterkt på at forskjellen er av betydning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet August 17, 2013 Share Skrevet August 17, 2013 Dette beror på din bruksmåte av bilen, kjører du mye korte turer - velg 0w30, kjører du mye langturer - velg 0w40. Jeg personlig mener at å benytte 0w olje her ved kysten av norge hvor det en skjelden gang er -5 grader er noe tynn, trur en 5w har passet bedre. Jeg benytter Castrol sin 0w30 i dag, er noe skeptisk, men ved neste service og oljeskift så blir jeg å bytte både verksted og dermed type olje. Jeg skal bruke litt tid til å finne ut av dette med olje før neste skift, men det nye verkstedet anbefalte Original BMW 0w40 og eller Mobil 1 ESP 5w30. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 17, 2013 Share Skrevet August 17, 2013 Jeg kjører Mobil 1 5w30 Esp på en 2000 530Dat som er kjørt 275.000km. Jeg har gjort det de siste 100.000km og den har også vært chippet de siste 100.000km fra jeg kjøpte den. Går fremdeles på original turbo og det er veldig fin gange i motor. Skifter olje på ca 15.000km og jeg trenger ikke å etterfylle mellom skiftene. Virker som en veldig bra olje som ihvertfall passer her på vestlandet med moderate temperaturer både sommer og vinter. KOm akkurat hjem fra en tur Tur-retur Haugesund-Stockholm nå og det er en tur på ca 2200km med endel hard kjøring både over fjellet og motorvei gjennom Sverige men ingen tegn til oljeforbruk der heller. Jeg personlig har veldig stor tro på Mobil 1 5w30 ESP. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå