Martin Bakkan Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 Heisann!Er ny her på forumet, tenkte det kunne være et godt sted å skaffe litt informasjon Jeg har bestemt med for å kjøpe en E39 Touring (diesel) som bruksbil, og har noen spørsmål om denne bilen som jeg håper noen kan svare meg på:Jeg har mest lyst på 530D, Facelift utgave, men lurer på hva som er forskjellen på pre-facelift og facelift?- Motor, M57D30 er vel motorkoden på begge, men den ene har 184hk og den andre 193hk. Hva er forskjellen?- Er det mer med å skifte fra automat til manuell enn å bytte pedaler, svinghjul clutch, mellomaksel og diff? Hva med ledningsnett?- Hva er forskjellen på utseende utvendig og innvendig? Fangere og lykter vet jeg noe mer?- Er det rett fram og sette facelift fangere og lykter på en pre-facelift?- Hva er "gjennomsnittlig" pris på delene som trengs for å oppgradere utseende?- Er det greit og sette i multifunkjsonsratt i en bil som ikke har det orginalt?Hadde flere spørsmål men de er borte i skrivende stund, kommer sikkert tilbake senere Håper noen har anledning og orker og ta seg tiden til å svare på noen av spørsmålene mvhMartin Bakkan
Alpejohn Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 Hei, -Forskjellen på 184 og 193 er vel kun software mener jeg, mulig der er pittesmå forskjeller men tror ikke det. -Ang bytte til manuell er jeg ikke sikker, men er nok alt du nevner, + det må kodes om mener jeg, slik at bilen vet at det er manuell. Men dette skal ikke være noe problem. Ledninger vet jeg ikke. -Utvendig er det vel andre lister rundt på dører og fangere, med standard støtfanger er grøftelysa annledes, fronten ser litt forskjellig ut bla. Innvendig er det vel ikke så mye som jeg vet om, men på facelift får du sølvfarga ringer rundt målerene i speedometer. Mulig forandring på noen knapper på klima. -For og bytte lykter må du forandre kontakten til blinklys og parklys, du må også ha noen braketter som lykta skrues fast på. Ellers skal det meste være likt. Fangere går vel om en annen men som sagt så er listene forskjellig. Ellers kan jeg si at jeg ville satset på en facelift, gjerne en som er produsert etter 09/2002, for da har du mulighet for og få AUX. Kan selvsagt bygge om til denne boksen på eldre, men den koster litt osv. Men så er det også gull og kjøpe en 2001 modell, om lykteglassa er dårlig er det lett og bytte dem, men på 2002+ så er glassa limt så det ikke er mulig og opne.. Og en 530d er jo en sprek bil..
Martin Bakkan Skrevet August 25, 2013 Forfatter Skrevet August 25, 2013 Takk for gode svar! Er ikke en umulig oppgave dette vertfall da! Har kansje en 2000 mod pre-facelift på handa, må bare legge litt mer jobb i å få den pen AUX er ikke så farlig, vurderer evt å få tak i dynavin istedet
Ziroh Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 Jeg vil si at det å bygge om en preface til facelift er bare å legge på hylla. Det vil egentlig aldri bli helt 100% med tanke på ledningskoblinger osv som Alpejohn nevnte, og det koster jo mer å bytte alle deler til facelift istedetfor å bare kjøpe en facelift med en gang Men er jo ditt valg, om du ønsker å skru mye og bruke masse penger
Alpejohn Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 Enig i at det er bedre å kjøpe en fl med en gang, men det er jo ikke umulig, men som du sier, det koster fort mye penger. Men koblingene blir bra om man gjør det skikkelig. Bare og kjøpe rett kontakt og lodde på nye stikk på ledningene så er det så godt som orginalt. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Martin Bakkan Skrevet August 26, 2013 Forfatter Skrevet August 26, 2013 Selvfølgelig enig i at det er bedre å få tak i en facelift i utgangspunktet. Å få ledninger skikkelig er heller ikke noe problem, har koblet flere datasprut osv oppgjennom som det ikke har vært problemer med siden. Har bakgrunn i elektro og telemontørfaget Det er vel heller, som flere skriver, at det koster kansje mer å konvertere i ettertid enn å sitte på gjerdet å vente på rett bil Er bare så fantastisk vanskelig å vente 2001+ 530DT M-Sport med manuell er jo drømmekombinasjonen, men desverre veldig skjelden ser jeg :S
Martin Bakkan Skrevet August 26, 2013 Forfatter Skrevet August 26, 2013 Er det forresten mulig og oppgradere software på en 184hk til 193hk? Eller er det chipping som må til uansett?
Alpejohn Skrevet August 26, 2013 Skrevet August 26, 2013 Ja, skjønner det er kjedelig og vente.. Da jeg kikka var det 5-6 530d for salg.. Kun et få tall av dem kunne vært aktuelle men så alt for slitne ut. Endte med at jeg dro til Düsseldorf og kjøpte bil i stedet.. Nå vet ikke jeg dette med programmering helt sikkert, men jeg vet at TRF-Racing (Som driver med chipping og trimming av bmw diesel) har uttalt at ved chipping får man ut det samme på begge motorer. Kan jo høre med han, så får du klare svar.
Martin Bakkan Skrevet September 14, 2013 Forfatter Skrevet September 14, 2013 Flere spørsmål! - Er det mulig å ettermotere multiratt på en bil som ikke har det i utgangspunktet? Har søkt litt, men finner bare guider på å skifte multiratt. - Er det kjørecomputer på stort sett alle biler, eller må de ha navigasjon for å ha dette? syns å ha sett kjørecomputer på biler som kun har vanlig cdspiller? - Om jeg skaffer dynavin på en bil som har PDC men ikke navi, vil PDC fungere med bilde på Dynavin'en da?
bjalle Skrevet September 14, 2013 Skrevet September 14, 2013 PDC er ikke ryggekamera,kun signal.multiratt kan monteres i bil uten ja derfor finner du guider om montering men rattet trenger ett ekstra ledningsett for å virke,kjørecomputer er ekstrautstyr og kun standard i visse modeller av E39 ,finnes i biler uten navi også.
Martin Bakkan Skrevet September 14, 2013 Forfatter Skrevet September 14, 2013 Er klar over at PDC ikke er kamera, går ut fra at det piper i biler uten skjerm og vises på skjermen om det er navi?
Alpejohn Skrevet September 14, 2013 Skrevet September 14, 2013 Vises ikke på skjerm på e39. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Martin Bakkan Skrevet Oktober 20, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2013 Da har jeg fått tak i min første E39, det ble en 2001 530DAT Sålangt er jeg meget fornøyd, men det er noen ting jeg lurer litt på: - Tempsensor på kjørecomputer, hvor sitter denne? Den pendlet mellom -40 og +15 grader på tur hjem igår, standardfeil? - Ratt, kan dette byttes ut med dette uten noe mer? - Airbaglampa lyser, kjent feil? Er det noen enkel måte og finne ut hva dette skyldes? feilkoder e.l.? - Lysene syns jeg er veldig lave, både nær og fjernlys, er det noen justering på disse? Er xenon på bilen. - Er det noen kjente feil med toppen på disse? Min er påkostet 42k i 2012, men det står ikke noe om årsak, bare full overhaling. Har ikke rukket og se på noe enda, kom hjem med bilen i gårkveld i 10tia etter en tur på 120 mil, så jeg orket ikke å se på det da
Bjørnøy Skrevet Oktober 20, 2013 Skrevet Oktober 20, 2013 Tempsensor sitter under støtfanger på høyre side. Når min varierte mellom -40 og + ett eller annet, var det brudd i en ledning inn på stikket til selve sensoren. Kjøpte ny sensor med plugg og ledninger for en hundrelapp på eBay. (5 minutt å fikse) Airbag lampa lyser vanligvis pga feil på sitteputa/sensor i passasjer sete. Jeg kjøpte en slik "dummy" plugg på eBay. Ratt: Jeg har det rattet som du vil bytte til i min bil, så jeg tipper det er plug and play. Lys: Sjekk at sensor stagene fra aksel både bak og foran er hele, og at de sitter godt på plass. (uten slark) Ellers kan lysene justeres på vanlig måte i lyktene. Det er også ganske vanlig at noen plast dingser inni lyktene ryker, etter noen år.(http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1311.R3.TR4.TRC1.A0.Xbmw+e39+headlight&_nkw=bmw+e39+headlight+adjuster&_sacat=0&_from=R40) Har ikke hørt noe negativt om toppene (eller resten av motoren) på disse bilene. Min passerer snart 400 tusen, og har ennå full kraft og ingen oljeforbruk. Har riktignok skiftet turbo en gang, men det skulle vel bare mangle etter min kjørelengde.
PatrickRye Skrevet Oktober 20, 2013 Skrevet Oktober 20, 2013 Jeg har det rattet som du ønsker tilsalgs, er til e39 facelift;) Se: http://bimmers.no/classifieds/item/81-strøkent-m5-ratt-e39/'%20title='Strøkent%20M5%20Ratt%20E39 - Patrick
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå