Gå til innhold

Sekserklang - potte eller luftfilter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Filter fremhever uansett ikke veldig mye lyd, da vil jeg anbefale og ikke ha åpent filter uten isolasjonsvegger rundt, har du kun åpent filter suger den inn varmluft og går dårligere...

Skrevet

Stilte det samme spørsmålet hos en kar her som driver med bildeler og er utdannet som mekanisk ingeniør med motor som hovedfelt. Han sa rett ut at 6er motorene hos BMW er såpass godt tilpasset med luftfilter og eksos med riktig mottrykk at det å sette på kun eksos bare vil føre til effekttap og filter kan slå ut begge veier. Han hadde ikke noe imot å selge meg et komplett eksosanlegg til bilen og KN innsatsfilter men sa at det ikke ville være verdt det uten å omprogramere/tune motoren med chip.

Skrevet
Stilte det samme spørsmålet hos en kar her som driver med bildeler og er utdannet som mekanisk ingeniør med motor som hovedfelt. Han sa rett ut at 6er motorene hos BMW er såpass godt tilpasset med luftfilter og eksos med riktig mottrykk at det å sette på kun eksos bare vil føre til effekttap og filter kan slå ut begge veier. Han hadde ikke noe imot å selge meg et komplett eksosanlegg til bilen og KN innsatsfilter men sa at det ikke ville være verdt det uten å omprogramere/tune motoren med chip.

Da har du blitt lurt, man skal ikke chippe en bil som er en ren sugemotor, dette gir ikke en hest engang, bortkastet tid og penger enkelt og greit, og motstand i eksosen er jo greit nok, men du får catbackeksos som gir nok motstand.

Filteret har jeg skrivd om her før....

Kanskje du nå skjønner at du kan bli lurt? En chip har ikkenoe å gjøre i en ren sugemotor

Skrevet

Uhm, Zhillen. Det er helt på jordet.

Det Edin_M mener er at motorstyringen må tilpasses så motoren går så rent den bare kan, utifra at den har nytt filter og ny eksos, da den gamle motorstyringen var tilpasset det orginale filteret og eksosen.

Skrevet

En 4-takter er ikke avhengig av mottrykk i eksosen. Litt ekstra effekt kan du få ved å chippe en sugemotor, vanligvis 1-5 % alt etter hvilken motor.

Skrevet

ZhilleN, jeg har ikke blitt lurt på noe som helst da spørsmålet mitt var veldig enkelt til karen som har holdt på med det her lenger enn de fleste av oss har levd. Spørsmålet mitt var veldig enkelt, er det noe å hente på å bytte eksos og luftfilter på de motorene og svaret var kontant nei.

Begrunnelsen hans gav like mye mening som at regnet faller nedover, at de motorene og motorstyringen er såpass godt tilpasset i forhold til mottrykk, innsugstrykk og lufttemperatur at det å begynne å kødde med eksos og filter uten å omprogramere hjernen på de bare var bortkastet.

Skal også nevnes at jeg har vært ute og prøvekjørt en del e39 før jeg handla ny bil og enkelte av dem var det montert på div. eksosmodifikasjoner og de bilene føltes latere og seigere enn bilene som var orginale. Der og da tenkte jeg ikke så mye mer enn at alle motorer er forskjellige etter x-antall km men etter han sa dette med BMW sine 6-ere så gav det faktisk mening.

Det å anta at alle motorer går bedre med åpent filter og mindre motstand på eksosen er som å si at alle pisser like langt, så jeg ville tenkt meg godt om før jeg investerte flere tusenlapper i eksos på den bilen.

Skrevet
ZhilleN, jeg har ikke blitt lurt på noe som helst da spørsmålet mitt var veldig enkelt til karen som har holdt på med det her lenger enn de fleste av oss har levd. Spørsmålet mitt var veldig enkelt, er det noe å hente på å bytte eksos og luftfilter på de motorene og svaret var kontant nei.

Begrunnelsen hans gav like mye mening som at regnet faller nedover, at de motorene og motorstyringen er såpass godt tilpasset i forhold til mottrykk, innsugstrykk og lufttemperatur at det å begynne å kødde med eksos og filter uten å omprogramere hjernen på de bare var bortkastet.

Skal også nevnes at jeg har vært ute og prøvekjørt en del e39 før jeg handla ny bil og enkelte av dem var det montert på div. eksosmodifikasjoner og de bilene føltes latere og seigere enn bilene som var orginale. Der og da tenkte jeg ikke så mye mer enn at alle motorer er forskjellige etter x-antall km men etter han sa dette med BMW sine 6-ere så gav det faktisk mening.

Det å anta at alle motorer går bedre med åpent filter og mindre motstand på eksosen er som å si at alle pisser like langt, så jeg ville tenkt meg godt om før jeg investerte flere tusenlapper i eksos på den bilen.

Det er ikke alltid at det slike "guruer" sier stemmer. Det er bare totaktere som er avhengig av motstand i eksos. Du får ikke feil bensinblanding selv om du monterer på et luftfilter med mindre motstand, mengden luft som er kommet inn blir jo målt. Motoren vet ikke hvilket filter som sitter på. Klarer du å få inn mer luft vil motorstyringen automatisk også gi mer bensin og dermed kompensere dette, det betyr mer effekt. Mange har åpne luftfilter i motoren som suger inn varm motorluft, det er fy fy og gir lavere effekt fordi varm luft tar større plass.

Selv bruker jeg kun originale filtre da min personlige mening er at de renser luften bedre og økningen av effekt med sportsfilter uansett er så minimal att det er uten betydning.

Skrevet
Jeg kjører med KN innsatsfilter og i tillegg fjernet jeg "trompeten" inne i luftfilterboksen på min E39.

Lyden er som vanlig helt opptil ca 3500 o\min,deretter blir det mer sekserlyd uten surkling :)

Hvilken trompet, og hva er forskjellen dersom du fjerner den? :)

Skrevet

Det er ikke alltid at det slike "guruer" sier stemmer. Det er bare totaktere som er avhengig av motstand i eksos. Du får ikke feil bensinblanding selv om du monterer på et luftfilter med mindre motstand, mengden luft som er kommet inn blir jo målt. Motoren vet ikke hvilket filter som sitter på. Klarer du å få inn mer luft vil motorstyringen automatisk også gi mer bensin og dermed kompensere dette, det betyr mer effekt. Mange har åpne luftfilter i motoren som suger inn varm motorluft, det er fy fy og gir lavere effekt fordi varm luft tar større plass.

Selv bruker jeg kun originale filtre da min personlige mening er at de renser luften bedre og økningen av effekt med sportsfilter uansett er så minimal att det er uten betydning.

+1 !!

Jeg kjørte uten catback i en uke på bilen, og syntes den var slappere da enn det den er nå med catback, kan også være en innbilling grunnet den høye lyden fra eksosen e.l

Skrevet

Uansett hvis du ikke har skjermet av et åpent filter, er det ikke noe poeng med og ha åpent filter.

Eksos og filter utgjør ikke mer effekt enn orginalt, jeg ville heller gått for eksos enn og kåle med filter, skal man ha filter så gjør man det ordentlig såfall som nevnt over.

Skrevet

Hvilken trompet, og hva er forskjellen dersom du fjerner den? :)

Jeg fjernet denne på bilde nr 3 her http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=203103&hilit=luftfilterboks+e39

Fikk som sagt litt mer lyd,da dette er en liten støydemper.

Bruker også som sagt KN innsatsfilter.

Dette er ikke for at jeg trodde det skulle bli noe mer effekt av det,kun for litt mer motorlyd.

Her er en liten test jeg gjorde,kanskje det høres... Hører det utenfor bilen hvertfall.

Skrevet

Jeg har gjort slik på min bil. Er 4,4 V8. Men ser hvor stor forskjell det blir på lyden. Og bilde av mitt resultat. Laget varmeskjold for og slippe varm luft framotor.

rgale7laq1wyshnybdol.jpg

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...