Gå til innhold

Sekserklang - potte eller luftfilter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg nyter lyden av motoren i min bil, men skulle ønske at det var litt mer og litt mer aggresivt enn standard. For meg er det ikke så viktig at det høres gromt ut utenfor, men viktigst at jeg får nyte det inne i bilen på høye turtall, men ikke slikt at det blir slitsomt på langtur med familie om bord.

Tenkte først at en BMW performance-potte hadde vært tingen, men en på Bilia på Ski sa at jeg kom til å få mer glede av å bytte luftfilteret. Ser at BMW Performance har en løsning her også som er fristende, men her finnes det mange billigere alternativer.

Noen som kan komme med erfaringer og råd om jeg burde gå for potte eller luftfilter (kommer til å kjøpe begge deler etter hvert, men hva bør jeg starte med som jeg får mest glede av). Og noen som vet hvordan de billigere alternativene (tenker da på KN-filter som bare erstatter det eksisterende luftfilteret) vil være i forhold til BMW Performance sitt?

Skrevet

Å bytte bakpotte har vel vist seg å være svært effektivt for å fremheve lyden. Kjøper du et dyrere anlegg ala Einsmann, Scorpion osv så tror jeg ikke du vil bli skuffet. Kombiner det gjerne med en KN-filter innsats så har du et fint lydbilde i mine øyne :)

Skrevet

Jeg kjører med KN innsatsfilter og i tillegg fjernet jeg "trompeten" inne i luftfilterboksen på min E39.

Lyden er som vanlig helt opptil ca 3500 o\min,deretter blir det mer sekserlyd uten surkling :)

Skrevet

Jeg har kjørt med BMC innsatsfilter på min E39 523ia i ett år nå og syntes det er alt jeg kommer til å trenge. Motorlyden ved akselerasjon er betydelig fremhevet og mer sportslig uten at det går ut på komforten som med effektanlegg (hadde det på min E34 og selv om det var et bra merke, så var det plagsomt på langtur og var mye jobb å montere og kostet mye mer enn filteret... )

Dette er et ganske dyrt filter, men den så nesten like skitten ut som den originale (bytter hvert år) og trenger kun vask/olje (er litt stress da og best å ha et orig. filter å ha i mellomtiden)

Tror du gjor et bra valg :)

Skrevet

Vil anbefale deg og gå for simons sporteksos, du for en dyp lyd og fremhever lyden på en ikke skrikende måte, synes scorpion osv. blir for slitsomt til tider, med simons hører du omtrent ingenting ved normal kjøring, men ved pådrag hører du den godt! utrolig fornøyd hvertfall! dette får du i catback som anbefales sterkt!

Skrevet

Det var simons cat-back jeg hadde på min E34 med M50B20 og syntes det var i overkant mye brumming på tomgang og når den hadde konstant belastning i oppoverbakke osv. Slitsomt på turen stavanger-jotunheimen f.eks.

Ble en del bedre med en litt hissigere M50B25 stroket til 3 liter og met aggresive kammer dog :)

Skrevet
Det var simons cat-back jeg hadde på min E34 med M50B20 og syntes det var i overkant mye brumming på tomgang og når den hadde konstant belastning i oppoverbakke osv. Slitsomt på turen stavanger-jotunheimen f.eks.

Ble en del bedre med en litt hissigere M50B25 stroket til 3 liter og met aggresive kammer dog :)

Jeg har overhode ikke det problemet hvertfall!

Skrevet

Hei bestilte filteret på ebay.

Søkte først opp bilen min på http://www.knfilters.com/ for å finne delenummeret, og søkte deretter på delenummeret på ebay. Finn en selger som er top rated og som sender til Norge så er det trygt, jeg valgte fra Storbritania.

Mye å spare ved å kjøpe det fra ebay, Shmiedmann skal ha 1150 for samme filteret :shock:

Skrevet

Ok takk ;) Jeg har litt mere inntrykk av at sekserlyden kommer om man bytter hele plastikkboksen som filteret sitter i? Den tror jeg demper ganske mye lyd. Er jeg på jordet nå?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Skrevet

Skal du ha skikkelig sekserklang i m54 og nyere så er det grenrør og bakpotte som gjelder!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Skrevet

På E39 sitter det både resonansrør (trompeten) og noen skillevegger inni boksen hvertfall.

Jeg fjernet bare trompeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...