Gå til innhold

Sub detter ut. Irriterende. Noen lydguruer her? :)

Anbefalte innlegg

Som tittel påpeker har jeg problemer med subben.

2002 e46 330ci med Harman/Kardon og tilhørende OE sub (fortsatt på, har ikke rotet med OE ledninger)

Jeg brukte en sånn linje til phono-konverter. Denne hentet lyd fra høyttalerne i hattehyllen, og lagde i tillegg et remotesignal til forsterker (pga original CD spiller)

Men jeg ettermonterte også dynavin d99+ for noen måneder siden. Problemet med sub var der før dynavin også. I går tok jeg meg bryet med å nappe ut igjen spilleren og strakk frem phono og remote. Da ble det sinnsyk forskjell på bassen kontra linjekonverter, men fortsatt problemer.

Når bilen står parkert med tenning i trinn 2 (radio/CD og klima), virker den helt utmerket både høyt og lavt, så snart jeg begynner å kjøre, faller den ut på ca hvert 4 dunk. Da høres det ut som om man knipser på papp, og jeg må skru litt ned (ikke særlig høyt før jeg skrur ned)

Nå virker det kanskje som om problemet er med H/K OEM subben,

Men den er helt fin. Det er den andre subben som kuker seg.

Det er en 12" Cerwin Vega V-max i en portet bassrefleks, og en 2 kanals Hifonics Zeus. Husker dessverre ikke RMS/watt på de. Kan lete om nødvendig!

Ellers er det + og - rett fra forsterker til batteri, og de er ca 0,8cm-1cm tykk.

Jeg mistenkte dårlig lydsignal til sub fra spiller, men siden det ikke ble bedre av å droppe linjekonverter og strekke phono til spiller, vet jeg ikke helt. Lydkablene mellom element og forsterker er litt vanskelig å sjekke uten å skru ut elementet, men den hadde ikke problemer i forrige bilen og jeg har ikke åpnet og rørt noe siden montering første gang.

Ellers er det rart at den bare faller ut når jeg kjører! Hva tror dere? Må det være dårlig kontakt et sted? Tåler det ikke vibrasjoner fra kjøring, kan det være batteriet som er dårlig og ikke klarer å drive sub under kjøring, samtidig som all annen elektronikk?

(Edit: Jeg finner ikke multimeteret, så får ikke sjekket batteriet)

Setter stor pris på svar! Håper det var oversiktlig :)

Bare gi beskjed om dere trenger noe spesiell info, så skal jeg finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Her er specs og noen bilder!

Element:

Cerwin-Vega VMAX 122.2 12"

* 1000w peak

* 500RMS

* Dual 2,5" voice coil

* Dual 2 ohm vmax series

Forsterker:

Hifonics Zeus

RMS Power Rating:

300 Watt x 2 Channel @ 4 Ohm

600 Watt x 2 Channel @ 2 Ohm

1200 Watt x 1 Channel @ 4 Ohm Bridged

image_zpsc420f9c7.jpg

Kasse i mdf fra dynabel.

image_zpsc1a6097e.jpg

Forsterker henger loddrett bakpå kasse

image_zpse4ba67be.jpg

Sånn det er koblet. Element har 2 spoler med 2 kontakter på hver.

På bildet: + og - til venstre, går til + og - på én spole, mens + og - til høyre går til + og - på den andre spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Tror ikke den kobler helt av.

Si du er midt i en technolåt og det er fem dunk fra bassen, der hvert dunk kommer etter 0,5sek.

Da blir det: dunk, dunk, dunk, (papplyd), dunk.

Papplyden kommer i stedet for et dunk, og varer like kort som dunket hadde gjort.

Og det skjer som sagt kun når jeg kjører, uansett om det er i 40kmt eller 80kmt.

Kan det være at den ikke får nok strøm til å drive subben når jeg kjører? Altså dårlig batteri eller et for lite batteri? Det er et blybatteri. Vet ikke specs, men det har sikkert stått i siden bilen var ny. Må få målt det en dag, men tenkte nå jeg kunne høre med forumet først.

Hvordan ser koblingene ut etter forklaring? Er altså verken seriekobling på element eller brokobling på forsterker. Vet ikke hvilket oppsett jeg burde kjøre på dette anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du stilt "level" potmeter på? Disse går somregel fra ca 0.2 volt og opp til 2v eller 4v eller 8v. Heter ikke alltid "level" men du vet nok hva jeg mener.

Siden dette skjer når du starter bilen så kan det være fordi forsterkeren går i overload når den får 14V istedenfor 12V når bilen er av. Uteffekten på 14V og 12V er stor på enkelte forsterkere.

Uansett prøv å juster ned litt på nevnte "level" knott. Med ned mener mot høyere tall. Blir vel mot venstre på Hifonics tror jeg. Prøv også å roe ned Bass Boost litt hvis den står veldig høyt. Slik du har koblet spolene i 2 ohm stereo skulle ikke by på noe problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett problem på subben i båten også. Den datt ut, men etter en halvtimes spilling. Det viste seg at den fikk varme fra maskinrommet og rommet den sto i var så godt lydisolert at den rett og slett kokte over. Var glovarm når den datt ut. Var borte i 3 min så virket den i 5 min osv.

Har du sjekket temperatur på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt temperatur nei, men leste i går at forsterkere ikke liker å henge loddrett pga varme.

Angående level. Den sto sånn ca i midten. Går fra 0,2V til 6v, der 6 ligger på venstre side, som du sa. Vridde knotten nesten helt til 6.

Hva skal X-over stå på? Står i midten (full)

Legger ved et bilde av innstillingsmulighetene.

n1u8wsir98fwaefypl5r.jpg

Takker for svar :)

Får ta meg en kjøretur og teste med level.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefilter skal stå på Low Pass altså LP. Så stiller du Low Pass skruen til ca 80Hz, det er passelig på en 12" synes jeg. Du har ikke noen mulighet til å se diodene på forsterkeren når dette hender? Hadde vært artig og sett om protect lyset kommer på når den slår ut.

Når du nå kjører med full på delefilter så vil subben prøve å spille mellomtone og diskant og det klarer den nok ikke så bra så det høres sikkert ikke så fint ut :-) Tipper du hører bra forskjell når du får satt delefilter på LP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Tusen takk for hjelp! Jeg er dårligere enn jeg trodde på bilstereo!

Nå har jeg sett litt på kablene og jeg hadde visst 0,6mm på pluss og jord. Sånn biltemagreier.

Gikk på bilxtra nå og kjøpte nye pluss og jord i 21mm. Det bør vel holde plenty. Jeg har selvfølgelig en isolert sikring på pluss, ca 15cm fra batteriet. De het "Cube 4GA power cable"

Angående protect så får jeg ikke sett det. Men kan legge ned baksetene og få samboeren til å se på dioden mens jeg kjører.

Men da stiller jeg litt. Level alene fikset ikke problemet. Kommer med tilbakemelding senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du brokobler i stedet?

Prøv bridge kanalene på forstereren inn på 1sub hvis du har mulighet for dette.

Funker det, prøver du å brokoble begge subbene.

Jeg mistenker at forsterkeren ikke klarer å levere nok effekt, og går over i "protect modus".

Ellers virker strømkablene dine relativt tynne. Jo bedre/tjukkere strømkabler, jo mindre motstand.

Det er ikke godt nok med "en sikring". Den bør stå i stil til forsterkeren/effekten du henter og selvsagt strømkablene. Du skriver ingenting om hvor stor sikringen er, men jeg skriver dette bare som et generelt råd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du brokoble 1 spole?

Jeg har bare én 12" sub med 2 spoler.

Jeg byttet strøm og jord-kabler i går. Begge er 21mm tykke, og går rett på batteriet.

Sikringen er på 40A.

Edit: men hvis man skal brokoble et element med 2 spoler, må man ikke da også seriekoble på selve elementet?

Edit2: Jeg tar med meg samboeren opp på verkstedet nå.

Hun får følge med på dioden til protect på forsterker.

Så måler jeg batteri og dynamo med motor av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal brokoble så må du først seriekoble spolene ja, da sitter du med et 4 ohms element som du kan brokoble. Kan jo være verdt å teste ut selv om belastningen for fortsterkeren blir den samme som du har nå.

21mm2 kabel og 40A sikring er helt flott for en 1200W forsterker.

Et annet spørsmål, hvordan høres det ut når det spiller? Høres det normalt ut eller er det noe rart?

Og en ting til, er du sikker på at du ikke har klussa +/- på en av spolene slik at spolene dra hver sin vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har røsket av alt og dobbelsjekket over mange timer nå.

Jeg har konkludert at subben min har sluttet å spille, og det var H/K subbene som vrengte seg. Vet ikke om de er sprengt, eller bare ikke liker å spille høyere enn snakkestemme. Hehe.

Nå har jeg prøvd 3 forskjellige lydkilder og 3 elementer, og det er ikke antydning til lyd, så forsterkeren er søppel. Etter under et år med rolig spilling. Har den åpnet og på fanget mitt as we speek, men ser ikke noe åpenlyst brent eller sikringer osv.

Det lyser i hvertfall at det er power, med remote koblet til. Kanskje svidde linjeutganger eller noen andre komponenter.

Noen som kan anbefale en ny forsterker som passer til/driver min sub bra?

Vil helst unngå netthandel.no-lyd! Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...