TankSlapper Skrevet September 4, 2013 Skrevet September 4, 2013 Hei Koster det mye å sette inn ei manuellkasse på en e39 2001-2004. Hører automatkassene er dårlige og kan havarere.. lurer samtidig på om dette skyldes at det står at automatkassene kommer med lifetime olje, men at den egentlig bør byttes hver ~60.000 km. noen som har gode råd/erfaringer til en som tenker å skaffe seg en e39?
nimitz Skrevet September 4, 2013 Skrevet September 4, 2013 Før det første så må jeg spørre hvorfor kjøpe aut for så og bytte til manuell?? Så til det du spurte om. Automat kassene som sitter i E39 er veldig gode kasser. Det er ingen olje som er særlig longlife. Den bør byttes på 120k eller etter 3-5 år. Du vil aldri få ut all oljen pga at konverter ikke har avtapping, men du kan jo flushe kassen når den har runda 200k eller der omkring.
Alpejohn Skrevet September 4, 2013 Skrevet September 4, 2013 Som nimitz sier, så er det etter min mening veldig gode og behagelige kasser. Men dem har et rykte for og være dårlige, og det er vel ikke utenkelig at det har med denne "lifetime" oljen som har blitt brukt og aldri byttet. Men dem har noen svakheter også, blant annet legeringen på ventilhuset. Denne slites då det blir lekkasje osv. Jeg har sjekket med et firma i Latvia som overhaler, dem gjør flere forbedringer. Her er hva dem sa om oppgradering: "You will receive factory rebuild transmission include all valve body modifications, TC carbon friction ring and lot of mechanical improvements." Jeg må sikkert overhale min snart, da jeg mistenker at den har en lekkasje innvendig. Men en girer silkemykt, merkes kun om morgenen, da er den treig og koble inn og ta løst.. Slurer en stund liksom. TRF har kjørt med sin kasse over 300000 km, og den har vært chippet lenge med over 250 hk.. Og i følge han selv funker denne flott enda.
kabeldeigen Skrevet September 4, 2013 Skrevet September 4, 2013 Skiftet olje på automatkassa på rundt 180000 Km, kan si det var på høytid. Så ikke bra ut for å si det sånn. Men om det ble noe revolusjon innen girbytting etter oljeskift kan diskuteres. Men sover godt om nettene nå. Autolat er konge
Alpejohn Skrevet September 4, 2013 Skrevet September 4, 2013 Jeg også skifta olje rundt 190k. Svart olje, men lukta ikke brent eller hadde partikkler. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå