josda Skrevet September 13, 2013 Skrevet September 13, 2013 Har en X5 med dårlig drag fra bunn av, dvs den trekker meget dårlig fra tomgang, visst eg står i en bratt bakke og skal begynne å kjøre så er det så vidt den kommer i gang, når eg gir gass så kommer det en litt "hul" lyd fra motoren, lyden minner om vakuum lyd fra en gammel forgassermotor uten luftfilter , det går greit å kjøre vanlig etter veien men draget er som sagt dårlig, men når eg trakker gasspedalen i bunn og den girer ned og motoren får turtall ca3000 o/min begynner den å dra godt, virker som den da løsner litt og da kan jeg fint dra den "kjapt" til turtallssperra. jeg har sjekket hele innsuget og det er ingen tegn til lekkasje noen steder,(har også sprayet med startgass rundtom men ingen reaksjon. har tatt diagnose og funnet feil på kamakaselsensor, (p0340) har byttet denne men ingen bedring. Kan legge til at forrige eier har byttet motor for ca 1 år siden, motoren har stått i en 3 serie tidligere men alt skal visstnok være flyttet over, problemet har vært slik siden motorbytte. Jeg har tenkt litt på at det muligens kan være veivakselsensor eller kanskje lmm som kan være problemet, men det koster jo å kjøpe deler for å prøve ut dette, noen som har tips til hvordan en kan få målt ut disse komponentene eller tips til hva som kan være galt???
glue Skrevet September 15, 2013 Skrevet September 15, 2013 kanskje gåen vanos? (variable ventiltider) har låst seg i høyt turtallstilling? Få tatt en diagnose, skal vel få fram det meste den går ikke ureint eller lugger?
Bmwrob Skrevet September 15, 2013 Skrevet September 15, 2013 Diagnose er enklest her ja. Ta en diagnose du Er vel mange på forumet her i Hordaland området og omegn som sikkert kan hjelpe deg.
josda Skrevet September 29, 2013 Forfatter Skrevet September 29, 2013 Da har eg byttet tettninger i vanos, men ingen forbedring, har tatt ny diagnose og det kommer fortsatt opp feil på kamakselsensor P0340, og i tillegg kommer de opp en feil på: Evaporation system purge Control valve Circuit open P0444. er usikker på hva dette kan være. Vurderer fortsatt å bytte veivaksel sensor, har lest litt i div tråder innpå forumet her og ser at mange har fått feil på kamakselsensor og at det da ofte kan være veivakselsensor som er feil på. Den lugger ikke og går heller ikke ureint, bare vanvittig svak under ca 3000 o/min. Noen flere tips??
josda Skrevet Oktober 1, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2013 I dag har eg fått lånt Lmm av en kamerat sin x5 med samme motor men ingen forskjell, har også prøvd å koble ut veivakselsensor, da kom girkasse lyset på og den blei litt tyngre å få start på. noen som har tips til hvordan en kan måle veivakselsensor og kamakselsensor, og hvilke verdier en skal lese??
CrZyWiz Skrevet Oktober 2, 2013 Skrevet Oktober 2, 2013 Du vet at du har 2 kamaksel sensorer? Bytt den andre også.
josda Skrevet Oktober 2, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2013 Hei, ja veit at eg har 2 stk kamakselsensorer, har byttet innsugsensor som gir feil på diagnose kode P0340. mulig at eg må prøve å bytte den andre også selv om den ikke kommer opp med feil på diagnose. I dag har eg også målt ledninger fra koblingspunkt på kamakselsensor innsug og frem til hjerne, ledningene er OK.
CrZyWiz Skrevet Oktober 4, 2013 Skrevet Oktober 4, 2013 Hadde en 328CI som ga feilkode på en av sensorene, det visste seg at begge var dårlige. Så man skal ikke alltid stole blindt på diagnosen
josda Skrevet Desember 12, 2013 Forfatter Skrevet Desember 12, 2013 Da er feilen funnet og reparert Det var feil innstilling på registeret, justerte dette inn etter prosedyre, og motoren virker nå som den skal. Det har nok sikkert vært noen her og skrudd som ikke kjenner til hvordan dette skal gjøres.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå