Gå til innhold

Råd om finansiering til "ny" F10?


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei vurderer å kjøpe ny brukt 2012 F10 til ca 500 000. Men er litt usikker på hva som er lurt med tanke på nedbetalingstid av lån ect. Vurderer å ta opp ett lån over 8-9 år men lurer på om dette kanskje blir for lenge med tanke på verditap ect? Må låne ca 350 000. Noen som har noen anbefalinger å komme med eller deler sine egene erfaringer? Har ikke råd til å punge ut særlig mer enn 4000mnd i terminbeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt med litt meir egenkapital.
Men har du sjekket opp i finansiering ?

Santander med 9 års nedbetaling og eg har satt renten ned til 5,25%

Terminbeløp blir da 4 176,-

 

Så viss du ikkje har mulighet for å betale meir en ca 4 k i mnd er det nok lurt å vente litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne korte inn på nedbetalingstiden du tenker da? Spørsmålet er jo hva bilen vil være verdt om ti år.

Ja for å korte ned nedbetalingstiden ved å gå inn med mere egenkapital.

 

Hvis jeg skulle kjøpt en bil til 500 000kr hadde jeg nok valgt å gå inn med 50% egenkapital. For bilen vil nok tape seg en god del på 10år, that's the way the cookie crumbles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt utstyrt F10 taper seg 130,000kr i året sånn gjennomsnittlig.

 

:)

 

Fattern sin har tapt seg det, og andre kolleger av han sine biler har også tapt seg i det området. Går ikke an.

 

Utdype litt:

 

2010 523i, 3.0 204 hk.

 

Alt av utstsyr unntatt Msport.

 

Pris da han kjøpte (gått 13.000km da, gått 55k nå) : 759.000

 

Pris han fikk av Bavaria i innbytte nå: 385.000.

 

På det private kunne han sikkert fått litt mer, men det er ikke helt poenget jeg skal frem til :) 

 

759 - 385 = 374.000 \ 3 = 124k pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva bankene "anbefaler" med tanke på egenkapital ect? Billån på 340 er ikke mer enn hva en må ut med for en std famliebil i dag så sier til meg selv at det ikke er så gale på en bil til 500000.

 

De fleste krever 10%, mange anbefaler 30% eller mer.

 

Men nå ser du hva jeg svarte over her mtp verditap, du får regne litt på det :)

 

Jeg har aldri giddi å hatt noe særlig mer enn 20% egenkap da jeg ikke har noe problem med å betale litt ekstra i mnd uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har råd til å betale mer enn 4000 i måneden, så burde du heller kjøpe deg en billigere bil. (Mtp uforesette kostnader osv).
Si at du får Skandiabanken sitt billigeste lån på 5,25 effektiv rente, da betaler du ca 90.000 bare i rentekostnader, som er ca 26% effektiv rente over hele lånet.
Stiller du bare 30% til EK, så taper du altså en del penger. 

Så kommer utgifter på bil + verditap i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt med litt meir egenkapital.

Men har du sjekket opp i finansiering ?

Santander med 9 års nedbetaling og eg har satt renten ned til 5,25%

Terminbeløp blir da 4 176,-

 

Så viss du ikkje har mulighet for å betale meir en ca 4 k i mnd er det nok lurt å vente litt til.

  

En rask titt på de lånekalkulatorene som ligger ute viser at det du har satt opp der er ett meget gunstig lån med tanke på rente og månedlige avdrag. Kommer fort opp i over 5000 per måned hos enkelte banker og på 6 år som er høyeste grense for noen så snakker vi 7000 i måneden.

Ville aldri tatt ett billån på 9 år, 9 år er forbasket lenge når vi snakker om bil.

Godt utstyrt F10 taper seg 130,000kr i året sånn gjennomsnittlig.

Fattern sin har tapt seg det, og andre kolleger av han sine biler har også tapt seg i det området. Går ikke an.

Utdype litt:

 2010 523i, 3.0 204 hk.

 Alt av utstsyr unntatt Msport.

 Pris da han kjøpte (gått 13.000km da, gått 55k nå) : 759.000

 Pris han fikk av Bavaria i innbytte nå: 385.000.

 På det private kunne han sikkert fått litt mer, men det er ikke helt poenget jeg skal frem til :) 

 759 - 385 = 374.000 \ 3 = 124k pr år.

Akkurat F10 523I er vel den mest ugunstige F10en man kunne kjøpe, disse var høyt priset som mye og er lite attraktive på bruktmarkedet fordi ALLE skal ha diesel 520. Det at motoren ble faset ut kun ett år etter lansering i modellen gjorde ikke akkurat saken bedre...

Ser man bort i fra dette så er 523I en herlig bil som går de kjedelige 520d som alle har en høy gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jammen ha god lønn for å kunne forsvare ny bmw i avgiftsnorge.. Kan ikke med min villeste fantasi forstå at en gjennomsnitts familie kan leve år etter år med stadig kjøp av nye biler og et slikt verdi tap man får her til lands

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg selv tenker: Bilen koster 500000, må låne ca 325 000 evt. Tar dette på 8år på lånekalkulatoren i min bank og havner på terminbeløp på ca.4300 i mnd. Så spørs det hva en slik bil er verdt som ti år gammel. Vil den nebetalingen holde følge med verditapet? Tenker 320-330 er vel ikke så mye i billån i dagens samfunn? Har god inntekt på ca det dobbelte i året og sitter greit i det med tanke på boliglån, leieinnteker ect. Men alikvel er det noen varsellamper som lyser oppi mitt eget hodet når jeg tenker å bruke så mye på bil. Noe jeg såklart glemmer når jeg ser disse lekre m-sport glisene.. En annen ting er vel at det værste verditapet er vel tatt nå som bilen er blitt 1-2år og kjørt 20 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...