Gå til innhold

E39 Temp. Måler På Rødt, Men Tror Ikke Bil Gikk Varm


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Morn! 

 

jeg kjørte fra jobb etter å ha ikke brukt bilen på 3-4 dager. Kjørte ned til jobben til min søster for å levere noe, ti min unna. Hun hoppet inn i bilen og vi satt og pratet ti min. Ser plutselig at tempmåleren er på vei opp på rødt og det lille lyset lyser. SKrudde av bilen. Åpnet påfyllingslokket såvidt og det pipler ut litt kjølevæske, så ikke tom. Lukket igjen. Lot stå i maks tre min. Startet igjen og måleren gikk tilbake til midt på. Har vært på midten siden. 

 

På min gamle E34 frøs radiatoren på vinteren en gang og den ble veldig varm en gang. Da tok det 45 min før måleren nærmet seg midten etter at bilen hadde stått av. 

 

Jeg byttet radiator og termostat ifjor, og sjekker jevnlig at det er nok kjølevæske på. senest for ti min siden. 

 

Gåen sensor eller annet problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste man gjør. Å åpne påfyllingslokket på en allerede varm motor. Og jeg vet det er mange der ute som gjør det. Kjølesystemet på en bil er lukket og har et visst trykk når motoren er varm. Derfor er kokepunktet på temperatur måleren plassert på 120 grader. Hvis man åpner påfylligslokket ved varm motor og slipper ut trykket, blir kokepunktet plutselig 100 grader. Ikke ta dette personlig, men ville bare si det, for jeg tror det er mange som ikke er klar over det.

 

Altså, kokepunktet for vann i lukket system er120 grader, men i åpent system er det 100 grader.

 

Motoren bør få stå og avkjøle seg før man åpner lokket. Det kan ha gått bra med motoren din.

 

Det kan være skovelhjulene på vannpumpen som som er slitt. Fordi dem er gjort av plast på original pumpen. Etter service programmet skal pumpen byttes pr 60 000km tror jeg det er.

 

 Det kan også være mye "grøt" i kjølesystemet i motoren hvis det er lenge siden kjølevæske er byttet. Sjekk at det ikke er lekkasje noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke, så det er veldig greit å vite! Ikke fornærmet!

Jeg kjørte bilen Oslo - sollihøgda -Oslo idag med blikket på temp målet. Rett opp hele veien. Ikke boe trøbbel. Kan godt bytte vannpumpe. Vet ikke når den er byttet sist. Ikke vært byttet mellom 163-198.000 mens jeg har eid bilen.

Byttet bare termostathus når jeg tenker meg om. Ikke termostat. Men kjølevæske og radiator ble byttet for 10.000 km/1. År siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...