02dag Skrevet September 28, 2013 Share Skrevet September 28, 2013 Dette er en ganske stor oppgave. Motor må heises opp og bærebru må senkes for å få byttet den. Har garasje, men mangler "elefant" og skikkelige bukker. Bukker vil bli kjøpt inn på biltema før operasjonen, står da igjen med spørsmålet om den elefanten. Har ellers talje i garasjen min, men da må panser av. Vil dette være den enkleste løsningen? Hvordan blir det å få panser rett på igjen? Ellers så tas tips imot med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
badsha Skrevet September 29, 2013 Share Skrevet September 29, 2013 Har faktisk danna problem med min e90 tannstanga må byttes, fikk en pris på 21.000 kr for arbeid og deler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet September 29, 2013 Share Skrevet September 29, 2013 Er det ikke bare og lege et par treklosser på jekken og jekke opp motor under bunnpanne. Mulig du må bygge opp jekken litt. 2 andre løsninger er og legge et par treklosser på demper tårnene og legge en 2/4 tvers over og bruke et par jekkestropper til og holde/løfte motor med. Den enkleste måten er hvis du finner feste til jekkestroppene på dempertårnene, da kan du feste dem der og ned på motorfestene som du løsner fra traversen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet September 29, 2013 Share Skrevet September 29, 2013 Løsningen med 2/4 blir tilsvarende dette. Sikkert det de bruker på bmw også. http://nettbutikk.wuerth.no/innredning-og-lagersystemer/hydrauliske-presser-og-lofteutstyr/motorlofter-2x300kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet September 29, 2013 Forfatter Share Skrevet September 29, 2013 Har faktisk danna problem med min e90 tannstanga må byttes, fikk en pris på 21.000 kr for arbeid og deler.. Jeg bestilte tannstanga hos schmiedmann, den koster 3800 inkl mva Du må levere den gamle tilbake, det er 1440 i pant for den. Dette er renovert tannstang, men har ingen grunn til å tro at den ikke skal holde kortere enn original. EDIT: Dette er inkludert BMW-klubbrabatt. Er det ikke bare og lege et par treklosser på jekken og jekke opp motor under bunnpanne. Mulig du må bygge opp jekken litt. 2 andre løsninger er og legge et par treklosser på demper tårnene og legge en 2/4 tvers over og bruke et par jekkestropper til og holde/løfte motor med. Den enkleste måten er hvis du finner feste til jekkestroppene på dempertårnene, da kan du feste dem der og ned på motorfestene som du løsner fra traversen. Jeg synes den ideen din med jekkestropper fra støtdempertårna er helt genial. Det eneste jeg er bekymra for er at jeg kan dra sammen tårna. Nå er det jo en "strutbar" på min E61, men den går diagonalt mot karosseriet bak motoren. Kanskje ikke noe å bekymre seg for, uansett så er en 2/4 også veldig fin løsning, jeg hadde ikke tenkt på det. Da blir det tannstangbytte så fort jeg får delene. Noen som synes jeg burde bytte motorfester også, mens jeg er i gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet September 29, 2013 Share Skrevet September 29, 2013 Som bmwmaxi nevner, så er det også greit og jekke under motoren, bare sørg for at den ikke tar borti noe og at du ikke jekker direkte på bunnpanna. Er vel ikke så veldig høyt opp den må? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet September 29, 2013 Forfatter Share Skrevet September 29, 2013 Som bmwmaxi nevner, så er det også greit og jekke under motoren, bare sørg for at den ikke tar borti noe og at du ikke jekker direkte på bunnpanna. Er vel ikke så veldig høyt opp den må? Nei, har også hørt at det er bare den ene sia man trenger å løfte, men bærebrua må ned for å få ut tannstanga, så det er kanskje nok å holde motoren i samme posisjon. Helt enig med deg at det ikke er lurt å jekke opp direkte på bunnpanna. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Mars 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2014 Bare for å oppdatere denne tråden litt igjen. Jeg skiftet tannstang i november, og alt var såre vel. Brukte en tofire på høykant som jeg satt over noen dekkstabler på hver side av bilen. Dette gikk, men løsningen var ikke ideell. Det var en helvetes jobb å utføre dette, motoren måtte som sagt heises opp, men det holdt med 4 centimeter. Deretter måtte bærebrua ned og tilslutt så ble tannstanga løsnet og tatt ut. Å få det sammen igjen ble vanskeligere enn jeg trodde fordi styreakselen fulgte med og ble bøyd litt mellom de to akslene før de smatt fra hverandre. Dette førte til at de to delene var vanskelig å få sammen igjen i tillegg. fikk tak i en ny styreaksel, men ble ikke nødvendig å bytte den. Nå 5 måneder etter at dette ble byttet så har jeg fått den samme irriterende lyden tilbake igjen. I tilleg har jeg en lyd som kommer hvis jeg legger rattet over til ca 70-80% av fullt utslag og deretter beveger det raskt frem og tilbake. Både lyd og vibrasjon faktisk. Utrolig irriterende, siden jeg nå er i full gang med nullto-prosjektet mitt igjen. Har ikke ork til å drive med dette en gang til. som om ikke det var nok så må jeg enda en gang lodde ledningene til bakluka for varmetrådene i bakruta virker ikke, og den hersens rattlåsmeldingen har dukket opp i løpet av vinteren. Nye sommerdekk må jeg også ha, og hjullager og tårnlager må byttes. så det her baller på seg.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 19, 2014 Share Skrevet Mars 19, 2014 Hvilken lyd? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå