Gå til innhold

Oppussing av Gotti-felger


Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et sett med 16x7.5 (ET8) og 16x8 (ET3) Gotti 75BA-felger liggende i et par år nå etter at jeg solgte den fæle Volvo 244-en jeg kjøpte de til. Dette er franske splittfelger fra 70-80-tallet. De er litt slitne utseendemessig og de lekker luft. Derfor tenker jeg å pusse de opp, selv om jeg ikke har bil de passer på (5x108).

 

Denne tråden vil nok bære preg av at jeg ikke har delt og pusset opp felger før, så det kan komme til å bli en god innføring for oss helt grønne. Jeg håper dette er av interesse for andre, og håper også at noen erfarne kan komme med tips og triks.

 

Utgangspunkt:

post-50888-0-30513200-1381342238_thumb.j

 

---

 

Pr. i dag har jeg demontert en felg og tatt av dekkene på de resterende. Jeg har således funnet ut at de er 4-delte, med ytterringer,  "sealing rings," tønner, og sentere (fra ytterst til innerst). Siden de lekker luft må jeg investere i nye "sealing rings" fra Frankrike. Og senterkopper. Og ventiler.

 

index.php?app=core&module=attach&section

 

Gummipakningen sitter rundt metallringen, og er visst det eneste som skal holde de tette. Jeg lurer på å sette på noe Tec7 e.l. når jeg har satt de sammen igjen.

post-50888-0-22914000-1381342381_thumb.j

 

Sentrene på felgene blir sannsynligvis det verste med oppussingen, da disse er elokserte og maskinerte. Jeg er usikker på hvordan jeg kan beholde maskin-finishen og samtidig bli kvitt irr. Elokseringen flasser og må gjøres på nytt. Her tar jeg svært gjerne imot anbefalninger.

 

Her ser man flassingen, elokseringen og maskineringen (og bilen de sannsynligvis har stått på før - drittøft).

post-50888-0-84146000-1381342302_thumb.j

 

Boltene er i og for seg i bra stand og trenger forhåpentligvis kun en vask for å bli fine.

 

Ytterringene er ganske greie, men trenger pussing og polering. Kantkjøring finnes, men heldigvis ikke mye. Jeg har i dag kun sandpapir, polergarn og Autosol, så om noen har tips til superprodukter tar jeg gjerne mot anbefalninger.

 

Tønnene trenger en god vask.

 

Her er et bilde av hvordan de satt på Volvoen. Den har fått photoshop-hjelp på høyden.

photo0103cz.jpg
 

 

 

Hvis noen sitter på linker med gode tråder med tilsvarende emner kan de gjerne samles her. 635csi har følgende supre tråd.

http://bimmers.no/topic/645460-felgrenovasjon-7x15-oz-racing-5x120-s44/post-50888-0-30513200-1381342238_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time will show! Jeg har lyst på en Amazon Herregårdsvogn. Eller kanskje nok en 240-serie som vinterbil. Ellers passer de jo på Ferrari, så det er også en mulighet ;)

 

 

 

Når jeg sier jeg er HELT grønn lyver jeg litt. Jeg har tidligere pusset opp et sett med originale stålhjulkapsler til en Corolla KE30. Her pusset jeg ned lakken, lakkerte på nytt og polerte opp det ulakkerte. Det ble ganske bra (selv om hjulkapslene er deilig stygge).

img9822a2.jpg
 

img9809a2.jpg
 

 

Og her er de andre splittfelgene mine.

ssrmk3.jpg

 

Speed Star Racing Mk3, jeg kjøpte disse i fjor vinter. De har 3-delt konstruksjon men er sveist sammen fra fabrikken som flere andre japanske splittfelger. Jeg tok ut skruene, byttet boltene og polerte litt på leppene. Jeg tenker å få originalboltene eloksert, kanskje samtidig med sentrene fra Gotti-felgene.
img0948ay.jpg
 

De har desverre en del bremsestøv som er skikkelig fastbrent. Jeg har prøvd litt forskjellig for å bli kvitt det, men det er lite som nytter. Jeg har ikke prøvd med felgrens med syre da det kan skade leppene visstnok. Ei heller diesel, jeg tenkte å prøve det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time will show! Jeg har lyst på en Amazon Herregårdsvogn. Eller kanskje nok en 240-serie som vinterbil. Ellers passer de jo på Ferrari, så det er også en mulighet ;)

 

 

 

Okei, skjønner:)Husk at amazon har 5x114,3 boltsirkel!

 

Skal følge med her, felgane blir nok strøkne til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...