Leadfoot Skrevet Oktober 9, 2013 Skrevet Oktober 9, 2013 Jeg har hatt et sett med 16x7.5 (ET8) og 16x8 (ET3) Gotti 75BA-felger liggende i et par år nå etter at jeg solgte den fæle Volvo 244-en jeg kjøpte de til. Dette er franske splittfelger fra 70-80-tallet. De er litt slitne utseendemessig og de lekker luft. Derfor tenker jeg å pusse de opp, selv om jeg ikke har bil de passer på (5x108). Denne tråden vil nok bære preg av at jeg ikke har delt og pusset opp felger før, så det kan komme til å bli en god innføring for oss helt grønne. Jeg håper dette er av interesse for andre, og håper også at noen erfarne kan komme med tips og triks. Utgangspunkt: --- Pr. i dag har jeg demontert en felg og tatt av dekkene på de resterende. Jeg har således funnet ut at de er 4-delte, med ytterringer, "sealing rings," tønner, og sentere (fra ytterst til innerst). Siden de lekker luft må jeg investere i nye "sealing rings" fra Frankrike. Og senterkopper. Og ventiler. Gummipakningen sitter rundt metallringen, og er visst det eneste som skal holde de tette. Jeg lurer på å sette på noe Tec7 e.l. når jeg har satt de sammen igjen. Sentrene på felgene blir sannsynligvis det verste med oppussingen, da disse er elokserte og maskinerte. Jeg er usikker på hvordan jeg kan beholde maskin-finishen og samtidig bli kvitt irr. Elokseringen flasser og må gjøres på nytt. Her tar jeg svært gjerne imot anbefalninger. Her ser man flassingen, elokseringen og maskineringen (og bilen de sannsynligvis har stått på før - drittøft). Boltene er i og for seg i bra stand og trenger forhåpentligvis kun en vask for å bli fine. Ytterringene er ganske greie, men trenger pussing og polering. Kantkjøring finnes, men heldigvis ikke mye. Jeg har i dag kun sandpapir, polergarn og Autosol, så om noen har tips til superprodukter tar jeg gjerne mot anbefalninger. Tønnene trenger en god vask. Her er et bilde av hvordan de satt på Volvoen. Den har fått photoshop-hjelp på høyden. Hvis noen sitter på linker med gode tråder med tilsvarende emner kan de gjerne samles her. 635csi har følgende supre tråd. http://bimmers.no/topic/645460-felgrenovasjon-7x15-oz-racing-5x120-s44/
volvobrage Skrevet Oktober 9, 2013 Skrevet Oktober 9, 2013 Stilig!:)Ka er planen for felgane etterpå, selge dei eller kjøpe ny volvo og ha dei på?
Leadfoot Skrevet Oktober 9, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2013 Time will show! Jeg har lyst på en Amazon Herregårdsvogn. Eller kanskje nok en 240-serie som vinterbil. Ellers passer de jo på Ferrari, så det er også en mulighet Når jeg sier jeg er HELT grønn lyver jeg litt. Jeg har tidligere pusset opp et sett med originale stålhjulkapsler til en Corolla KE30. Her pusset jeg ned lakken, lakkerte på nytt og polerte opp det ulakkerte. Det ble ganske bra (selv om hjulkapslene er deilig stygge). Og her er de andre splittfelgene mine. Speed Star Racing Mk3, jeg kjøpte disse i fjor vinter. De har 3-delt konstruksjon men er sveist sammen fra fabrikken som flere andre japanske splittfelger. Jeg tok ut skruene, byttet boltene og polerte litt på leppene. Jeg tenker å få originalboltene eloksert, kanskje samtidig med sentrene fra Gotti-felgene. De har desverre en del bremsestøv som er skikkelig fastbrent. Jeg har prøvd litt forskjellig for å bli kvitt det, men det er lite som nytter. Jeg har ikke prøvd med felgrens med syre da det kan skade leppene visstnok. Ei heller diesel, jeg tenkte å prøve det snart.
Larsinnj Skrevet Oktober 9, 2013 Skrevet Oktober 9, 2013 Anbefaler å dra en runde med tec7 rundt skøyten etter du har montert dem sammen. Dritt å montere med gammel pakning der, så får du det ikke tett!
fizn Skrevet Oktober 10, 2013 Skrevet Oktober 10, 2013 Følger med videre her. Alltids kos å følge med på felg oppussing!
volvobrage Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 Time will show! Jeg har lyst på en Amazon Herregårdsvogn. Eller kanskje nok en 240-serie som vinterbil. Ellers passer de jo på Ferrari, så det er også en mulighet Okei, skjønner:)Husk at amazon har 5x114,3 boltsirkel! Skal følge med her, felgane blir nok strøkne til slutt:)
Mikael-B Skrevet Oktober 14, 2013 Skrevet Oktober 14, 2013 IronX kan nok ta bremsestøvet som er fastbrent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå