Gå til innhold

El-vindu problem (Haster!)


Molo1993
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, nå ikveld når jeg skulle lukke igjen vinduet så vil det ikke gå opp igjen, passasjer vinduet og takluka fungerer som de skal, men på førersiden så kan jeg høre at ting jobber litt når jeg trykker ned, også bare et lite klikk fra motoren og rele når jeg trykker opp. Jeg kan se at det store tannhjul aktige tingen inni døra flytter på seg omtrent 0,5cm men ikke noe mer, dette gjelder om jeg trykker enten opp eller ned.

Er det noen som vet hva problemet kan være? Sjekket sikringene, men finner ingen som er defekte. Regner også med at om det hadde vært sikring, så hadde ikke passasjervinduet fungert heller.

 

Bilen er en E36 Coupe 316i, 1993 modell.

 

 

Hadde vært flott med svar så fort som overhodet mulig, bare noen tips om hva jeg burde sjekke og også lokasjon for dette tas imot med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thundercoil: Hvilken wire er det snakk om? Kunne ikke se en wire mens jeg hadde av dørtrekket.

 

Kimf: Regner med motoren du snakker om er den til vinduet og ikke selve motoren til bilen.

 

Som sagt så holdt jeg på når det ble mørkt, så litt vanskelig å se det dere snakker om, men skal se mer på dette i morgen og håper jeg får ordnet dette, føler ikke bilen står helt trygt med vinduet nede for og si det sånn, men takk for kjapt svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det kan være jeg roter med E46 nå, angående wire.

Men uansett, setter en finger på hevemekanismen (det som beveger ruten oppover, med drakraft fra motor)

Kan ha knekt, poppet av osv.

Pleier å skje med førerdør først, mest sannsynlig fordi at ruten går mest opp og ned der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det problemet har jeg hatt tidligere, sjekket begge de plast festene og virker som de er intakte og på den plassen de skal være.

Så begynner virkelig og tro at det er selve motoren som er gåen, har lest noen sånne småfikser, som å banke litt hard i den med enden på en skrutrekker og litt sånt for og få den til og våkne midtlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt hvilken plugg du mente, fant kun en hvit en. Men det merkligste skjedde nå, hadde som sagt tatt av minuspolen i natt, og når jeg sjekket istad så ville vinduet opp ca 4cm, men når jeg begynte og kjøre så fikk jeg ruten helt opp :S

Regner da med at enten motoren begynner og bli dårlig, eller at det kun var hjernen som køddet til systemet i går :)

 

MEN, nytt problem, har byttet så og si alle delene til kjølesystemet nå, fylt på med kjølevæske og luftet det skikkelig (ingen bobler ut av lufteskruen), men fremdeles går bilen varm. Den gikk ikke varm når jeg kjørte uten termostat, men den gjorde det når jeg sto på tomgang uten termostat. Etter at jeg satt inn termostat nå, så går den opp til like før det røde området (se bildet) og blir der, og da er det det samme om jeg kjører eller om den står på tomgang. Termostaten jeg byttet til åpner på 95C noe som jeg har sjekket at den gjør, men har fått et tips om at dette kan være feil termostat? Noen som vet noe om det?post-68946-0-90130100-1381590780_thumb.j

 

Som man kan se på bildet, så er nålen ganske nærme det røde området, men den flytter seg ikke når den har kommet dit, kjørte bilen ca 15km med nålen der, og lot bilen stå på tomgang i ca 10min når jeg kom hjem uten at den flyttet på seg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt motor, fikk gjennom det jeg skulle, tilførte strøm så jeg fikk igang varmeapperatet så vannpumpa gikk rundt, deretter tok jeg en kjøretur også fylte jeg på det resterende istad. Skal sjekke igjen i morgen om det er nok på, men det burde være nok der.

Når jeg åpnet lufteskruen så kom det kun rent vann, riktignok så åpnet jeg lufteskruen når motoren var varm så det kan være derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som alltid har funket for meg, er å åpne lufteskruen.

Motoren er i gang under hele luftingen, varmeapparat på full blås og varmeste innstilling(ikke klima)

Motoren går ikke på tomgang men på ca 1500rpm. Fester en bjelke e.l mellom førersetet og gasspedal for å holde turtallet stabilt.

Deretter etterfyller jeg vann, mens jeg åpner og lukker på lufteskruen. Går bort og sjekker temp på instrumentpanel innimellom.

Slik holder jeg på til bilen har normal driftstemp.

Tar fort 15-20min. Sjekker at nålen ikke går over normal temp (midten).

Dagen etter, peiler jeg vannet med kald motor og etterfyller det som evt mangler. Er som regel et par dl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, føler at jeg har fått luftet systemet skikkelig. Men skal ta en kikk i morra og se om det mangler noe, også sjekke etter eventuelle luftbobler.

 

Fungerer ikke det så ringer jeg Bmw på mandagen og hører om de bilene ble levert med en annen termostat, siden den er like stabil på det nivået den havner på, som andre biler jeg har sett og hatt når de ligger på dritstemp nivået (midt på).

Fikk nemlig vite det at det er mulig at disse bilene egentlig skal åpne på 80C, ikke 95C men det gjennstår jo og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...