Gå til innhold

Bilstein B14 coilovers e39 sedan Trøbbel/klunkelyder. og tull hos schmiedmann.. Flere med samme erfaring?

Stian.N
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens :smile:

For drøyt et år og noen måneder kjøpte jeg Bilstein B14 justerbare coilovers til min 523 fra Schmiedmann.
Etter året hadde gått bynte det å komme klunkelyder fra forstillingen, det slo meg aldri at dette kunne være selve demperne! så vi gikk systematisk i gjennom alt og byttet det som kunne være kilden til lyden. Alt av stag ble byttet og foringer ble byttet til powerflex samt tårnlager ble byttet til justerbare fra GS.

Men lyden var fortsatt der. :-k

Lyden kan beskrives ganske enkelt som en blanding av metallisk/foring høylydt klunk i samme takt som en popkornmaskin, denne er konstant. så med andre ord veldig irriterende.

Når vi fant ut at dette kom fra punktet rett under pakningen til dempersylinderen ringte jeg til schmiedmann å hørte med de hva dette kunne være. Da ble jeg møtt av en hyggelig kar som jeg forklarte problemet til. Han hadde faktisk akkurat samme problem med de samme coiloversene som jeg har med sin bil og i tilegg kjente han en annen med disse coiloversene som også hadde samme problem!

Han forsto situasjonen jeg var i da som oftest de som kjøper seg coilovers ikke har de gamle orginaldemperene liggende og det hadde blitt vanskelig å sende inn bilsteindemperne som sto på bilen.

Så han sa at jeg sku prøve å få lyden på film å sende til han, slik at han kunne ta kontakt med bilstein for oss alle 3 som hadde samme problemet. For dette problemet måtte jo være noe bilstein visste om!
Jeg ble fortalt at han skulle ordne meg nye oppdaterte dempere fra bilstein, forhåpentligvis med problemet løst.

I mellomtiden fikk jeg et tips hos samme karn om å prøve å smørre opp pakningene på demperne, dette skulle løse problemet midlertidlig på et vis. Men når vi smurte opp med fett på min bil var lyden der fortsatt ei uke eller 2 Så forsvant den plutselig da høsten bynte å komme med vått vær. Det gikk 1-2 måner uten noen som helst lyd fra  verken coiloversene ELLER schmiedmann, og jeg visste at lyden blei å komme tilbake så jeg sendte en ny mail til schmiedmann å hørte om de nye demperne var på vei. 

Da fikk jeg til svar at han karn jeg hadde snakket så mye med hadde sluttet i firmaet og de hadde ikke hørt noe som helst om at demperne mine var gåen, men de skulle høre med bilstein og kontakte meg senere.   så med andre ord ventet jeg på en telefon som aldri blei å komme.... da blei jeg irritert da. nå har det gått 10 dager uten svar fra schmiedmann. :whatever:

I går når jeg stillte bilen opp til vinterhøyde i går kom klunkelyden tilbake. Nå er lyden mer kraftig enn noen gang og kommer spesiellt fra venstre framdemper. Har prøvd å smørre med fett med til ingen nytte... Er så høy lyd at det nesten ikke er kjørbart. Så har nå sendt en ny mail til schmiedmann for å hørte status. :-k

om tregheten er schmiedmann eller Bilstein sin feil vet jeg ikke enda...

Ble litt mye, men fikk vertfall frem erfaringen min med Bilstein.

Fortell gjerne om du har vert borti samme tullet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nylig hatt masse klunkelyd på ett coilover sett kjøpt hos Schmiedman (FK), og der var demperen gåen. Byttet først støtte staget til stabilisator staget siden dette var gåent. Men lyden var der fremdeles. Fant etterhvert ut at demperene forran var punktert, og coilover settet var bare 2 år gammelt.

Sendte derfor mail til Schmiedman og sa at jeg ønsket å reklamere på demperene, eller i det minste få kjøpe nye dempere , men de var vist gått ut av produksjon, og jeg fikk ikke reklamere da de ikke kunne vite om jeg f.eks hadde kjørt i huller eller noe som kunne ødelagt demperene.. så jeg måtte kjøpe meg et nytt coilover sett. Fikk endel rabatt på det nye settet da, så det kom på 3000,- istedefor 4000,-
http://bimmers.no/topic/769573-erfaringer-med-nytt-coiloversett-fra-schmiedmann/

Med det nye settet montert er lyden vekke.

Så jeg antar at det er demperene hos deg også som er gåen/pungtert. Isåfall skal du enten kunne se lekasje fra demper sylinderen, eller kunne bevege på dempersylinderen med minimalt med motstand. Hos meg kunne jeg klemme sylinder-akslingen 2cm sammen uten motstand når bilen hang på bukk.. I tillegg var det 1-2mm sideveis slark , og det var antagelig sideveis slarken som lagde klunkelyden hos meg..

Ett siste alternativ jeg kan tenke meg for klunkelyden din kan være at du har feil lengde på støttestag til krengningsstaget ditt, som gjør at det slår oppi når du har justert bilen i "vinterhøyde", mens at det går klar når bilen blir justert lavere.?. Isåfall trenger du jo bare å kjøpe riktige støttestag, eller evt justerbare fra GS Bildeler :)

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/442/2034671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk bevege demperen 1-2cm når den står på bukk og om man legger vekt på skjermen når bilen står på bakken.

har bekreftet at dette er selve støtdemperene.  jeg ikke hadde dette problemet da settet var nymontert på høsten for et år siden. Da hadde jeg ingen lyder uansett høyde!

Men har nå fått svar fra schmiedmann, de skriver at de har kontaktet bilstein om å få 2 nye framdempere sendt istede for hele settet rundt om for og bak.

ulempen med dette er at hvis som de sier, at jeg  ''har fått en dårlig serie dempere'' så kan man spørre seg selv om hvor lang tid det går for bakdemperne er gåen og man må igjen med bilen en plass man kan skru, da jeg ikke er så heldig at jeg har verksted eller garasje selv... [-X

så sendte i svar at jeg egentlig hadde blitt lovd et nytt sett dempere rundt om slik at man har samme serienummer rundt om og at alle demperne er innenfor 2 nye år garanti hvis man allerede visste at de jeg hadde var av en dårlig serie med svakheter.

håper det løser seg.. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...