Gå til innhold

Noob q: Hvordan polere bil? hva skal jeg bruke?

Mathias Holtsdalen
 Share

Anbefalte innlegg

Halloen!

ja, jeg har da lyst til å shine opp lakken på bilen min, har hørt mye om rubbing og polering, men vet absolutt ingenting om hva som blir brukt og hvordan det gjøres.

jeg ønsker ikke å legge det helt ekstreme av penger i dette, men regner med noen har noen tips til grei polering til grei pris :)

Bilen jeg ønsker å shine opp i lakken er e36'en min :)
Snapsave-6463_zpsc81dd20b.jpg

såeh, noen som har noen linker eventuelt plasser jeg får kjøpt det, og fremgangsmåte® :)

mvh Holtsdalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil det da :D! Hva slags motor har du i?

Har heldigvis tonnevis av erfaring med detailing. Drevet med det i et par år nå, så har mye peil kan man si :P

Her har du en step by step for en rask og enkel rengjøring. 

1. Vask bilen nøye :). Start gjerne med avfetting og asfaltfjerner(anbefaler Surfex HD og Prickbort < får kjøpe hos gs), og fortsett videre med two-bucket metoden for å få fjernet alt møkk.

IKKE bruk svamp, det er FY FY  [-X . Med svamp gnir du bare møkket frem og tilbake og skaper riper i lakken. Bruk mikrofiber washmitt. får kjøpt billig hos torshovbil eller bilxtra. Sørg for at bilen er fri for møkk og støv før du går til neste steg

2. Tørk bilen med mikrofiber håndkle, ikke noe annet tullball som fks dorull (har sett folk bruke det! Ufff)

Nå har du vasket bilen. For å klargjøre for voksing eller polering er neste steg Rubbing med clay.

3. Her har du mange ulike valg. Du får et fint kitt fra Turtle med claybar og lubricant til 250 ish hos Torshovbil. Personlig bruker jeg Chemical guys claybar med lubricant fra Chemical Guys (får kjøpt hos Scandishine.no). Claying er enkelt. Finnes mange guides på youtube. Du tar bare en liten klump med leire, sprayer på en god del med lubricant på panelet og claybaren, og rubber til det blir helt smud. Tørk av med mikrofiber klut og gå til neste panel. Viktig å jobbe i med små paneler om gangen så du slipper tørket lubricant over hele bilen.

Nå har du en skitt fri bil hvis du har gjort en god jobb ;). Neste steg er helt opp til deg. Om du vil fjerne slike swirls kan du polere med maskin. Her har du mange valg. Du kan enten bruke maskin (som folk flest gjør), eller gjøre det for hånd (hvis det går? men det tar sikkert år og dager).Har alltid brukt maskinpolering da det sparer deg massevis av tid, og du får et vanvittig resultat. Keep in mind: maskinpolering kan ta lang tid om du jobber alene. Brukte 3 hele dager på e46en. Det endte med at jeg selv ikke kjente igjen bilen siden den ble så ren :D Så ut som en splitter ny bil rett fra fabrikken! ;) Good times!

PerfectShine61.jpg

4. om du ikke skal maskinpolere kan du sette på et lag med voks for å beskytte lakken. her har du et hav av ulike produkter. Anbefalte merker er Swissvax, Meguilars, Chemical guys... og tro det eller ei, men jeg liker også Autoglym produktene ;).

Voksing er enkelt og greit. Ta en pad, sett på litt voks, og gni den på panelet i små sirkler. Viktig med tynt lag (bedre resultat + mindre tørketid). Vent i 20-30 min, og buff av med en mikrofiberklut. Pass på at du fjerner alle rester. Ingenting er verre enn voks rester  ](*,)'

Ekstra:

Om du har freshe alu felger anbefaler jeg Swissvax Autobahn. Påfør i små lag med en pad direkte på aluminiumen. La det tørke i en stund, og buff av med en mikrofiber klut. Du vil oppleve at bremsestøv vil gå lettere av neste gang du vasker bilen ;) Samt vil felgen holde seg renere i en lenger stund før du må vaske.

Kan også slenge på Swissvax Pneu Glossy for en awesome wet-look. Påføres på gummien ;)

91.jpg

Tips: Kjøp maaange mikrofiber kluter da du vil trenge de :)

Og tilslutt: Siden du ikke vil sette inn mye penger anbefaler jeg deg å følge steg 1,2, og 4 ;). Steg 3 gjør man sjeldent (1-2 ganger i året er det jeg pleier å gjøre)

Om det er noe du lurer på er det bare å spørre :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan bare anbefale denne kanalen på youtube. http://www.youtube.com/channel/UC5rBpVgv83gYPZ593XwQUsA

Den heter //Drive og de har blandt annet en egen seksjon som går (hver onsdag tror jeg) som heter /Drive Clean. Det er en hos AmmoNYC.com som hoster den delen av programmet og han har syyykt peiling. Han tar for seg polering, skinnsete vedlikehold, motorvask etc. etc. i forskjellige program og forklarer det nøye til oss "weekendwarriors" som han kaller det :-) MÅ SEES! lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff bil det da :D! Hva slags motor har du i?

*masse tekst*

Er en 320 bare, desverre :/ satser på motorbygg med tiden! :)

og TUSEN TAKK!! for laaangt og utflyllende svar! satte virkelig pris på dette! 

da blir det polering av bilen til uka  \:D/

åssen er det å gjøre dette når det er kaldt forresten? burde vell kanskje gjøre det i oppvarmet garasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www,scandicshine.no har tilbud på vaskepakke nå, så får du alt du trenger til den daglige vasken, PM meg visst du er interessert i en poleringsmaskin og noen enkle nybegynner produkter:)

- Patrick

Hei! Jeg kan bare anbefale denne kanalen på youtube. http://www.youtube.com/channel/UC5rBpVgv83gYPZ593XwQUsA

Den heter //Drive og de har blandt annet en egen seksjon som går (hver onsdag tror jeg) som heter /Drive Clean. Det er en hos AmmoNYC.com som hoster den delen av programmet og han har syyykt peiling. Han tar for seg polering, skinnsete vedlikehold, motorvask etc. etc. i forskjellige program og forklarer det nøye til oss "weekendwarriors" som han kaller det :smile: MÅ SEES! lykke til

setter veldig pris på svar! :D tusentakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter //Drive og de har blandt annet en egen seksjon som går (hver onsdag tror jeg) som heter /Drive Clean. Det er en hos AmmoNYC.com som hoster den delen av programmet og han har syyykt peiling. Han tar for seg polering, skinnsete vedlikehold, motorvask etc. etc. i forskjellige program og forklarer det nøye til oss "weekendwarriors" som han kaller det :smile: MÅ SEES! lykke til

Woheey! :) Har lært nesten halvparten av alt fra Mr. Larry! Han er kongen når det gjelder detailing. Anbefaler youtube kanalen hans! Mye bra der.

Er en 320 bare, desverre :/ satser på motorbygg med tiden! :)

og TUSEN TAKK!! for laaangt og utflyllende svar! satte virkelig pris på dette! 

da blir det polering av bilen til uka  \:D/

åssen er det å gjøre dette når det er kaldt forresten? burde vell kanskje gjøre det i oppvarmet garasje?

Aha :) Har en e46 320i selv! Greie biler det :D. Ingen prob ;)

Å gjøre det i kulden er noe av det verste jeg vet. Tar evigheter å tørke... men det er fullt mulig! Skal ta en skikkelig voks runde i dag om jeg orker. Må se og få renset interiøret først (Fant hår miksa med muligens Cola under myntbeholderen i midtkonsollen - kanskje det verste jeg har sett!) Hater folk som ikke klarer å ta vare på bilen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...