Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder bmw 540i, 02mod.

Nå idet siste har bilen spyttet ut ganske mye røyk ved kaldstart. Kommer en skikkelig svær røyksky idet man starter den. dette avtar ganske fort og oppfører seg deretter nokså normal. Kan se en anelse blåskjær i røyken ved oppstart. Noen forslag hva dette kan være? Dette har skjedd idet siste når gradestokken har begynt å synke.

Bilen føles ellers ganske normal bortsett fra den all den røyken.

Skrevet

Blå røyk = forbrent olje.

Det kommer altså mest sannsynlig olje inn i sylinderene, enten via ventiltettninger, toppakning, eller stempelringer.

Bruker den mye olje?

Skrevet

Bruker lite olje. Men det har begynt å svette fra toppdekselpakning. Kan dette ha noe med det å gjøre? Har av og til idet siste mistet servostyring også. Da må jeg start bilen på nytt så er den som normal. Hva kan dette være?

Skrevet

Dette høres ut som veivhusventilen. Jeg hadde det samme på min 740. Min ulte også på tomgang, samt at de surklet i peilepinnerøret.

Denne sitter bakpå innsuget og er fort gjort å skifte. Anbefaler en skralle for bits.

Sjekket denne videoen

Skrevet
  På 22.10.2013 den 14.59, space-ace skrev:

Dette høres ut som veivhusventilen. Jeg hadde det samme på min 740. Min ulte også på tomgang, samt at de surklet i peilepinnerøret.

Denne sitter bakpå innsuget og er fort gjort å skifte. Anbefaler en skralle for bits.

Sjekket denne videoen

Nå tror jeg vi er inne på noe... det er slik den oppfører seg ved kaldstart. Skal få byttet veivhusventilen så ser vi...

Skrevet

Tippdekselpakniningene kan ha med dette å gjøre ja. Blir trykk i olja.

Servoen som kommer å går... Har du servotronic? Altså at den blir fastere i takt med farten?

I såfall sitter det en ventil i venstre hjulbue som styrer dette. Denne - eller styringa av ventilen kan tulle litt. Skal vist gå an å no le på ett 9v batteri på den og teste om rattet er konstant mykt da.

Har bare mobil her nå, men se på e38.org og søk på servotronic der ;).

Der finner du forøvrig endel info. Mest e38 kanskje men. Motorene er jo de samme ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...