Gå til innhold

E39 97mod bruker veldig med olje


DJ RS2 Matrix
 Share

Anbefalte innlegg

Merker at E39èn bruker veldigt med olje nå etter at eg bytta olje og filter på den, bytta til semi syntetist olje denne gangen. er klar over at m52 motoren helst skal ha mineral olje.

 

Den brukte litt olje i fra før, t.d. visst den hadde stått i ro eit par dager så kom det blå røyk ut eksosen ved første start og pitte litt tikking som forsvant etter 2-3 sekunder.

Hadde ein reingjøring på innsuget tidligere i vår og fant nesten ein halv liter med olje i resonaskammeret i luftfilterboksen, etter reingjøring var det vesentlig mindre røyk.

Veivhusfilteret (ccv) skal vere bytta før eg fekk bilen i vår, har nettopp sjekka innsug og slangene til veivhusfiltert og det er heilt reint, samme med resonaskammeret.

 

Det er ingen olje lekkasjer på bilen, ikkje utvendig som er synlig på verken motor eller bakken......

 

Sånn som det er nå så bruker bilen nesten 1 liter på 2000km, litt rekner eg med på eldre motor, men er litt drøyt. I måro blir det bytte av olje og kommer til å fylle på mineral olje (5 - 30) ettersom at den er tykkere og rettere for motoren.

 

Er det nåken som har ein ide på kva som kan vere problemet med at den bruker så masse olje nå ? det kan jo vere veivhusfilteret som er defekt, det kan jo vere toppakkningen som er dårlig (sylinderen er eggeforma ?) 

 

Olja forsvinner i vertfall og legger ikkje igjen spor........

 

Bilen er ein 1997 modell, 523iAT kjørt 189500 km

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5-30 mineral olje er ikke tykk.

 

Du må sette deg inn i hva disse tallene betyr, før du kjøper en olje på måfå. 

 

5w-40 olje eller tykkere, visst du skal ha en tykk olje. Ville ikke brukt mineralolje uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5-30 mineral olje er ikke tykk.

 

Du må sette deg inn i hva disse tallene betyr, før du kjøper en olje på måfå. 

 

5w-40 olje eller tykkere, visst du skal ha en tykk olje. Ville ikke brukt mineralolje uansett.

Tusen takk for eit svar som ikkje kan brukes  :stupid:

Eg veit kva tallene står for, mineral olje er tykkere enn halv syntetisk og halv synstetisk er tykkere enn syntetisk. Du ser deg blind på viskositeten på olja eg skreiv opp, hadde du fått  med alt eg skreiv over så hadde du sett dette før du posta  [-X

 

 

Mineralolje bør du ikke fylle. M52 bør få fullsyntetisk. F.eks castrol slx 0-W30, merket BMW LL-04.

En M52 som er i god stand bruker ikke olje og går uten ulyder med denne oljen.

 

Mineral olje fyller du på ein M52 motor, dette er anbefalt i fra BMW sjøl, M52tu er derimot anbefalt syntetisk :) 

det kan vere lurt å heller tenke litt på klimaet når det kommer til viskositeten på olja.

 

 

 

Fekk svaret mitt i fra andre som hadde mulighet til å gi eit skikkelig svar på dette her. Ikkje meininga å vere frekk :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for eit svar som ikkje kan brukes  :stupid:

Eg veit kva tallene står for, mineral olje er tykkere enn halv syntetisk og halv synstetisk er tykkere enn syntetisk. Du ser deg blind på viskositeten på olja eg skreiv opp, hadde du fått  med alt eg skreiv over så hadde du sett dette før du posta  [-X

 

 

 

Mineral olje fyller du på ein M52 motor, dette er anbefalt i fra BMW sjøl, M52tu er derimot anbefalt syntetisk :)

det kan vere lurt å heller tenke litt på klimaet når det kommer til viskositeten på olja.

 

 

 

Fekk svaret mitt i fra andre som hadde mulighet til å gi eit skikkelig svar på dette her. Ikkje meininga å vere frekk :kose:

Nei, du var tydeligvis ikke intelligent nok til å tolke svaret....  :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mineral olje fyller du på ein M52 motor, dette er anbefalt i fra BMW sjøl, M52tu er derimot anbefalt syntetisk :)

det kan vere lurt å heller tenke litt på klimaet når det kommer til viskositeten på olja.

 

 

M52 kan bruke både LL04, LL01 (ikke LL01FE) og LL98 ifølge BMW. 

 

Se "Sonstige AG-motoren" i tabellen nedenfor, og gå så til punkt 4) som nevner M52 så ser du det.

 

SCAN0001-1.jpg

 

SCAN0002-1.jpg

 

SCAN0003-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Castrol Edge 5-30 full syntetisk olje på min 97 mod e39 som har gått 300 000 km uten at den bruker noe særlig olje.

 

Ville nok sjekket veivhusventilasjonen en gang til.

 

 

Mineralolje bruker jeg på de gamle volvoene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for eit svar som ikkje kan brukes  :stupid:

Eg veit kva tallene står for, mineral olje er tykkere enn halv syntetisk og halv synstetisk er tykkere enn syntetisk. Du ser deg blind på viskositeten på olja eg skreiv opp, hadde du fått  med alt eg skreiv over så hadde du sett dette før du posta  [-X

 

 

 

Mineral olje fyller du på ein M52 motor, dette er anbefalt i fra BMW sjøl, M52tu er derimot anbefalt syntetisk :) 

det kan vere lurt å heller tenke litt på klimaet når det kommer til viskositeten på olja.

 

 

 

Fekk svaret mitt i fra andre som hadde mulighet til å gi eit skikkelig svar på dette her. Ikkje meininga å vere frekk :kose:

Kan du dokumentere dine påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 skal garantert ikke ha mineralolje,hvis noen har fortalt deg dette så har de ikke peil,mineralolje er for veteranbiler,gamle eller gamle usa v8 og er ikke brukbart i en e39,du kan fint bruke en olje som er merket Longlife 04 i en 97 modell,men ett bra alternativ er Mobil 3000 5w-40 til under 100 kr literen fra europris.Legger til at mineralolje pleier å stå som ett alternativ i tabeller,men hvem vil bruke det i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 skal garantert ikke ha mineralolje,hvis noen har fortalt deg dette så har de ikke peil,mineralolje er for veteranbiler,gamle eller gamle usa v8 og er ikke brukbart i en e39,du kan fint bruke en olje som er merket Longlife 04 i en 97 modell,men ett bra alternativ er Mobil 3000 5w-40 til under 100 kr literen fra europris.Legger til at mineralolje pleier å stå som ett alternativ i tabeller,men hvem vil bruke det i 2013.

 

KOED selger original BMW longlife-98 olje for 40 kr literen. Det er et kupp sammenliknet med f.eks. å kjøpe det på GS, selv etter at man har regnet inn fraktkostnadene til KOED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...