Bayerfun Skrevet Oktober 29, 2013 Skrevet Oktober 29, 2013 Hei alle sammen, Ser det har blitt gjort en liten oppdatering av forumet her - stilig! Noe som ikke er så stilig, er at starteren på min kjære 730d tok kvelden i dag. Den har ved et par tilfeller vært litt treg på å dra igang, men det har vært én gang i måneden to-tre ganger, så har ikke tenkt så mye på det. I dag (heldigvis på gårdsplassen hjemme) så var det slutt. Innslaget slår inn når jeg trykker på knappen, men motoren drar ikke rundt. Ikke trekker det mye strøm heller, så her må den iallefall ut for overhaling/bytte. Så kommer saken: Er det noen som har byttet starter på denne før? Ser ut som jeg må ta den ovenfra, men må kanskje av med innsuget og slikt for å komme til? Siden bilen står med denne feilen får jeg heller ikke flyttet den noe sted, noe som innebærer utendørsarbeid og så hurtig som mulig. Er totalt avhengig av bilen hver dag da jeg pendler ca. 15 mil og har nok av gjøremål etter arbeidstid også :/ Starteren får koste hva den koster, bare bilen er kjørbar umiddelbart.. Tips mottas med stor takk
Otis Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Uten at jeg har skrudd på en slik bil, vil jeg absolutt tro at du skifter starter fra undersiden. Kan ikke tenke meg at det bedre fra oversiden, men om du ikke har noe valg, så går vel det på et vis. Fant heller ingenting på internett.
Bayerfun Skrevet Oktober 30, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2013 Tja, er nok for mye på undersiden til at man kan få den denne veien slik jeg kan se det. Skal nok klare det på et vis, men moro blir det ikke. Fant en instruks på det, men google-translate av russisk blir ikke så bra http://tis.bmwcats.com/doc1080576/ Gruer meg virkelig til å skru av innsuget :'(
Otis Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Jeg må skuffe deg Bayerfun, det er faktisk svært enkelt å skifte starter. Sjekket TIS nå, og du trenger kun å ta av batterikabel for minus, ta bort deksel under girkassen og motor. Så skrur du ut 2 muttre på starter for batterikabler. Så tar du bort de 2 skruene som holder starter fast i girkassehuset. Enkelt å greit.
Bayerfun Skrevet Oktober 30, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2013 Hmm, da får jeg kikke en gang til tror jeg. Utfordringen blir å komme meg under bilen. Den står meget trangt parkert mellom hus og container, på pukk. Tror ikke jeg klarer å få noen jekk under der samt å sette den trygt på bukker. Forferdelig irriterende at det ikke er mulig å få den ut av park uten at motoren går Takk for at du fikk sjekket TIS i allefall
Otis Skrevet Oktober 30, 2013 Skrevet Oktober 30, 2013 Du kan få den ut av park ja, du har nødutløsningsmekanisme under girspake deksel. Så tauer du bilen litt back og jekker den opp på en side og sikrer den med en bukk eller noe annet fornuftig.
Bayerfun Skrevet Oktober 30, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2013 Ikke helt slik fant jeg ut, men det er iallefall mulig: https://www.youtube.com/watch?v=6hqLxeNEwyU
Bayerfun Skrevet November 2, 2013 Forfatter Skrevet November 2, 2013 Bare en update: Fikk ny starter på fredag og begynte på jobben. Det var faktisk langt enklere å komme til enn det jeg var redd for. Kjøpte for sikkerhets skyld startmotornøkler fra Biltema slik at jeg kom til boltene bak der (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Startmotornokler-multi-5-stk-191496/). Skrudde av plastdeksel over motoren, tok bort kupefiltrene og øvre del av torpedoveggen slik at jeg kunne få slått litt på verktøyet (boltene satt i overkant hardt). Starteren kom fint ut på siden av motoren og opp mellom slanger og diverse. Hele jobben unnagjort på ca. 30 minutter Nå starter den raskt og enkelt, så problemet er løst og jeg er happy (og 1800,- fattigere)
Otis Skrevet November 3, 2013 Skrevet November 3, 2013 Hmm, hørtes jo veldig fint ut! Bra det var så enkelt å komme til, selv fra oversiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå